Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #21 Skrevet 17. desember 2007 Men hvis det er tanken som teller, hvorfor er det da ikke greit med brukt? Når jeg snakker om brukt, så er det implisitt at det ikke er snakk om en nipsfigur fra Fretex fordi man ikke har giddet å gjøre noe annet. Det er snakk om at man kjøper brukt av en av de grunnene nevnt tidligere, og at man har gått inn for å finne noe man tror mottaker vil like. Jeg er ikke imot brukte gaver generelt, men en viss type brukte gaver. Når det gjelder smykker, alle slags interiørtilbehør, sølv, lamper, og så videre, da er det helt greit, spesielt hvis en har funnet noe som mottaker liker også. Som jeg sa tidligere i samme tidligere innlegg: Det kan da være gjenstander som lamper eller lignende som har allerede en historisk verdi (må ikke være helt antikk, men har en estetisk verdi utenom å være massprodusert 80-talls vegglampe), men bare kjøpe en brukt genser eller basketball som en gave? Jeg er ikke helt begeistret Det er sportsutstyr, klær og lignende jeg er i mot å kjøpe brukt som gaver (selv om jeg av og til kjøper de brukt selv), jeg vet ikke, kanskje jeg var litt uklar med setningen der. Jeg hadde vært kjempegla for å få en haug med gamle gode bøker :-D
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #22 Skrevet 18. desember 2007 Kommer an på hva det er, litt dumt å få en utgått og utdatert genser og jeg kan skjønne at det er litt stusslig å få godt brukte skistøvler som "hovedgave" f eks fra foreldre. Samtidig er det mange brukte ting jeg ville satt stor pris på selv, blant annet bøker, endel servise, lysestaker, kunstglass, møbler og mer kvalitetsvintage klær fra noen som hadde sans for det. Og jeg kunne godt gitt egne framtidige barn brukt sportsutstyr bare så det er sagt, men tror jeg ville gitt dem noe annet til jul i såfall - noe nytt kjøper man vel oftest i løpet av året uansett. Hvis man er flink til å finne "skatter" og/eller handler kvalitetsting man har grunn til å tro mottakeren liker (også bøker, spill o.l) synes jeg brukte ting er fullverdige jeg, men man bør nok se an litt. Noen takler jo nesten ikke brukte gjenstander - til slike er det kanskje greit å kjøpe en flaske vin eller hudpleieprodukter til i stedet. Man trenger ikke presse gode intensjoner på folk som har helt andre holdninger enn en selv synes jeg, men likevel finne rimelige eller nørvendige ting.
*Pepperkake* Skrevet 18. desember 2007 #23 Skrevet 18. desember 2007 Men hvis det er tanken som teller, hvorfor er det da ikke greit med brukt? Når jeg snakker om brukt, så er det implisitt at det ikke er snakk om en nipsfigur fra Fretex fordi man ikke har giddet å gjøre noe annet. Det er snakk om at man kjøper brukt av en av de grunnene nevnt tidligere, og at man har gått inn for å finne noe man tror mottaker vil like. Jeg kunne nok heller tenkt meg en hjemmelaget gave enn brukte gaver.... Det finnes bøttevis med ting man kan lage selv som koster like mye som å kjøpe noe på loppemarked Kan du strikke koster et garnnøste 5-10 kr, og med 2-3 garnnøster har du nok til et par sokker eller votter, evt skjerf. Lag noen kaker, litt julegodt eller lignende, lag en fin blomsteroppsats av 1-3 svibler og kanskje et glass fra loppemarkedet eller nille, plukk granbar og bind det sammen til en krans som du pynter med et bånd og noen små kuler, kjøp restestoff og noen bånd og sy sammen til flotte løpere eller puter osv osv osv... Litt kreativitet, nål, tråd, strikkepinner eller en stekeovn så har du massevis av flotte julegaver til under 50-lappen. Du kan for eksempel også bruke ting du har kjøpt på loppemarkedet. Lag godteri og legg det på gamle norgesglass for eks. Da blir gavene så mye finere enn at du bare kjøper noe nips på loppemarkedet.
Tabris Skrevet 18. desember 2007 #24 Skrevet 18. desember 2007 Da blir gavene så mye finere enn at du bare kjøper noe nips på loppemarkedet. Men det var jo nettopp dette jeg forutsatte at man ikke gjorde.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Kan du strikke koster et garnnøste 5-10 kr ?? Garn koster da mye mer enn som så..!!
Gjest JM Skrevet 18. desember 2007 #26 Skrevet 18. desember 2007 Så bra at det er mange som er enige med meg Trodde egentlig det, men ble plutselig litt usikker. Har aldri hørt ett dårlig ord fra de jeg har kjøpt til , men mer fra kolleger, ikkesånærevenner. Egentlig betyr det jo ikke noe hva de synest, de jeg kjøper til blir jo glade. Har jeg noen jeg skal kjøpe til jeg tror kan reagere sånn, eller jeg ikke kjenner dem bra nok til å vite noe de ønsker seg, ikke finner det jeg leter etter så blir det nok vin og sjokolade. Og til de som sier at jeg ikke skal tråkke mine syn ned over øynene til andre?? Det er ikke så stor forskjell på at jeg kjøper brukt til andre enn at noen kjøper nytt fra ett merke som er dodgy til meg. Blir glad for gaven uansett jeg, selv om jeg helst hadde sett at det kom fra ett annet merke Og å kjøpe noe slitt ræl eller finne en stygg fille innerst i skapet for å gi bort, fysj. Men det er da dårlig folkeskikk og latskap, ikke at man har funnet noe brukt. Mye brukt som er kjempefint, god kvalitet eller affeksjonsverdi .
*Pepperkake* Skrevet 18. desember 2007 #27 Skrevet 18. desember 2007 ?? Garn koster da mye mer enn som så..!! Ikke hvis du kjøper garn på Rema 1000, Obs eller andre matvarebutikker. Rema 1000 selger vanlig raggegarn til 10kr nøstet for eksempel. Man får også veldig billig restegarn i garnbutikker. Man må bare lete litt
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #28 Skrevet 18. desember 2007 Kjøper av og til fine bøker på antikvariater i gave. Flotte gamle trykk av Amundsens sydpolen-bøker med alle kartene i behold, var en dyr gave til foreldrene mine sist jul. Dette året får mamma et fint gammelt Figgjo-serveringsfat i perfekt tilstand som jeg var så heldig å komme over på Fretex. Disse gavene er like dyre som nye gaver (minst). Det var kanskje ikke slike ting trådstarter mente?
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #29 Skrevet 20. desember 2007 synes det er veldig stor forskjell på brukte gaver, dvs hvis du vet at de ønsker seg en spesiell ting og det vet at den er brukt og ikke plages av det synes jeg helt klart det er fint å kjøpe brukt, men jeg hadde ikke kjøpt brukte ting til hvem som helst, en del mennesker ser på det som gjerrig og ikke så bra med brukte ting, det tok feks en del år før min beste venninne innså at når jeg sa at jeg ønsket meg gamle kokebøker så ville jeg faktisk ha det, ikke nye...... det var ikke verdt så mye i hennes øyne for meg er de mye mer spesielle enn nye som man kan få tak i uten problemer, det samme gjelder gladd porselen, servietter osv...... men jeg vil ikke ha gamle ting kun fordi de er gamle. Jeg vil jo helst ha ting jeg trenger eller ønsker meg uansett, gammelt eller nytt....
Gjest Heloise Skrevet 22. desember 2007 #30 Skrevet 22. desember 2007 Etter diverse diskusjoner rundt julegaver her inne er det en ting jeg har begynnt å lure på. Er det ok å kjøpe brukte gaver? Jeg gjør dette, leter på loppemarkeder og bruktforretninger etter fine ting til de voksne, og sportsting og leker til barn Jeg hadde nok ikke blir sint eller lei meg om jeg fikk noe fra en bruktbutikk eller loppemarked, så lenge det var i OK stand eller kanskje noe som var veldig meg Men om det var noe veldig slitt og ekkelt hadde jeg selvfølgelig reagert
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå