Gå til innhold

Brukt som julegaver


Gjest JM

Anbefalte innlegg

Etter diverse diskusjoner rundt julegaver her inne er det en ting jeg har begynnt å lure på.

Er det ok å kjøpe brukte gaver?

Jeg gjør dette, leter på loppemarkeder og bruktforretninger etter fine ting til de voksne, og sportsting og leker til barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på, det da... om mottaker er en du vet liker å handle i bruktbutikker f.eks., smak osv...

Når det gjelder sportsutstyr til barn, så er det sikkert greit, så lenge det ikke ser slitent og gammelt ut, men sånn som folk kvitter seg fullt brukbare ting i dag, for å kjøpe nytt, så er det neppe noe problem.

Kanskje fler burde gjøre det samme.. vi er for storforlangende og bortskjemte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å få brukt - og kjøper brukt selv - men det forutsetter på et vis at de som gir gaven vet hva det er jeg vil ha... Vi liker veldig godt en type lamper som er fra 60-tallet, og dersom noen hadde gitt meg en slik i gave ville jeg blitt henrykt. Ville derimot ikke blitt like henrykt over å få en brukt lampe med rosa skjerm fra 80-tallet... Så en lampe er ikke bare en lampe...

Barneutstyr synes jeg også det er greit å kjøpe/få brukt - men igjen forutsetter det at tingene er i orden, og ikke skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har fått ett par hint om at kanskje jeg er gnien og ekkel som kjøper brukt :jepp: Også at om man finner noe fint brukt så er det en slik ting man kan gi til hverdags, og til jul bør man i alle fall spandere noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt skeptisk, men har ved to anledninger fått brukte ting med som har vært et stort ønske fra meg. Dette er ting som ikke produseres lenger, og derfor måtte kjøpes brukt.

Men om jeg hadde fått en ting som var brukt uten at jeg hadde uttrykt ønske om det, hadde jeg kanskje syntes det var litt merkelig. Jeg synes det blir for mange unødvendige gaver, og når man får masse ting man ikke kommer til å bruke synes jeg det er bedre å kjøpe noe personen faktisk ønsker seg.

Jeg ville heller hatt et par hjemmestrikka votter, et skjerf eller en lue i stedet for ting jeg ikke trenger. Jeg må vel innrømme at jeg antagelig ville syntes det var litt snålt om noen gav barna mine brukt sportsutstyr...

Edit: Siden du nevnte det: I min omgangskrets ville du sikkert blitt sett på som den litt snåle og gniene tanta/venninna.....

Endret av *Pepperkake*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg ville ikke stusset over å få brukte ting. Årsaken er gjerne en av følgende: a) det er spesielle ting med historie, som man ikke finner andre steder, b) vedkommende har dårlig råd eller c) personen har idealistiske motiver, og syns det er bra med gjenbruk. Alle disse grunnene er gode nok for meg. Det er selve gaven som teller for meg, og ikke hvor mye den kostet eller hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller, aller fleste tilfeller synes jeg ikke det er gøy å få brukte ting. Det virker litt gnient, og jeg liker nytt. Kunne heller aldri finne på å gi brukt, hvis jeg ikke visste med sikkerhet at personen som skulle få gaven ønsket seg akkurat den gjenstanden.

Det er greit til hverdags om en veninne gir meg en pent brukt genser som ikke passer henne mer f.eks. Men jeg hadde lurt litt om hun pakket den inn og gjorde et stort nummer ut av at det var en "presang fra henne til meg", liksom.

Endret av Filur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stusset over å få brukte ting. Årsaken er gjerne en av følgende: a) det er spesielle ting med historie, som man ikke finner andre steder, b) vedkommende har dårlig råd eller c) personen har idealistiske motiver, og syns det er bra med gjenbruk. Alle disse grunnene er gode nok for meg. Det er selve gaven som teller for meg, og ikke hvor mye den kostet eller hvor den kommer fra.

Jeg er helt enig i alt som sies her. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har ingenting i mot å kjøpe brukt (jeg gjør det en del og, når det gjelder interjør, bøker, men også noen vesker og lignende fra løppemarkeder osv), synes jeg det som oftest ikke passer som en gave.

Det kan da være gjenstander som lamper eller lignende som har allerede en historisk verdi (må ikke være helt antikk, men har en estetisk verdi utenom å være massprodusert 80-talls vegglampe), men bare kjøpe en brukt genser eller basketball som en gave? Jeg er ikke helt begeistret.

Hvis en har lite råd, kan en alltid lage billige gaver, det er jo tanken som teller, og hvis en er prinsipiell om forbruk, kan en jo gi gaver i form av opplevelser og lignende..

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diverse diskusjoner rundt julegaver her inne er det en ting jeg har begynnt å lure på.

Er det ok å kjøpe brukte gaver?

Jeg gjør dette, leter på loppemarkeder og bruktforretninger etter fine ting til de voksne, og sportsting og leker til barn

Det kommer rett og slett an på hva det er, brukt "ræl" som egentlig ikke har noen verdi ser jeg ikke poenget med å gi bort (med ræl mener jeg ting fra ikea/nille, ting som er svært slitt osv). Men det er mye fint på loppemarkeder og bruktbutikker - kunstglass, sølvtøy, fine smykker etc. Er jo mange som liker feks shabby chic-stil eller 60-tallsretro, og mye fint i disse stilene som man finner på slike steder til en rimelig penge. Vi samler feks på glass fra Hadeland som gikk ut av produksjon på 50-tallet, men som til stadighet er å finne på bruktbutikker og loppemarkeder, og kjæresten min er kjempeflink til å finne nyyydelig smykker til meg på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har lite råd, kan en alltid lage billige gaver, det er jo tanken som teller, og hvis en er prinsipiell om forbruk, kan en jo gi gaver i form av opplevelser og lignende..

Men hvis det er tanken som teller, hvorfor er det da ikke greit med brukt?

Når jeg snakker om brukt, så er det implisitt at det ikke er snakk om en nipsfigur fra Fretex fordi man ikke har giddet å gjøre noe annet. Det er snakk om at man kjøper brukt av en av de grunnene nevnt tidligere, og at man har gått inn for å finne noe man tror mottaker vil like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei tante som er kjempeflink til å finne fine ting på fretex. Har satt stor pris på mange av de gavene. (ikke alt som faller helt i smak, men da kan man jo bare levere det inn igjen, så får frelsesarmeen flere inntekter ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint - det er da så mye bedre at noen kan bruke noe som noen andre ikke har bruk for lenger! Og ti ganger bedre enn om det havner på dynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stusset over å få brukte ting. Årsaken er gjerne en av følgende: a) det er spesielle ting med historie, som man ikke finner andre steder, b) vedkommende har dårlig råd eller c) personen har idealistiske motiver, og syns det er bra med gjenbruk. Alle disse grunnene er gode nok for meg. Det er selve gaven som teller for meg, og ikke hvor mye den kostet eller hvor den kommer fra.

Signerer denne - og det er jo ekstra fint dersom noen får en gjenstand de har ønsket seg, til tross for at den er "brukt". Såfremt det ikke er nips og slitte klær det er snakk om, hadde jeg blitt glad for å få en "brukt" gave.

Tror at folk som kjøper brukt ofte legger mer i presangen enn mange som kjøper nytt - ofte blir det bare en hastepresang uten tanke på om vedkommende som skal motta gaven ønsker eller behøver den aktuelle gjenstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge tingen er pent brukt, så er det igrunnen greit. Med mindre det er noe jeg ikke kan bruke (feil størrelse, har ikke plass til -enda- en bordlampe, osv), slik at jeg ender opp med å måtte gi det rett tilbake til fretex, da blir det litt dumt. Man risikerer jo også at folk kaster det hvis det er noe de ikke kan bruke og ikke gidder oppsøke et bruktmarked for å bli kvitt det igjen. Og da er jo miljøvinningen gått opp i spinningen ihvertfall.

Jeg fikk noen bøker min søster hadde funnet i en brukthandel for noen år tilbake. De var midt i blinken! Det var noen barnebøker som vi elsket som barn, men som er veldig vanskelige å få fatt i i dag. Faktisk regnes de som samlerobjekter, så selv om de var litt slitte (tegnet i margen, eselører, bunker og riper), så var de faktisk ganske dyre (prisen sto med kulepenn inni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg synes det kommer litt an på hva det er, og en må være sikker på at det er noe som treffer mottakeren. Brukte bøker, trimsykkel eller gamle fine glass synes jeg for eksempel er supre gaver å gi brukt, men jeg hadde nok ikke vært like begeistret for brukte klær eller andre mer personlige bruksgjenstander.

Synes idéen med gjenbruk, også når det gjelder gaver, er god, men det fordrer at det ligger mye omtanke i det. Kjæresten får to brukte bøker av meg til jul i år - bøker han har lett etter i årevis og som jeg etter nitid leting endelig fant i et antikvariat. I en slik sammenheng er ikke brukt noe negativt.

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ofte brukte konsollspill til barn og unge i familien, da får man jo 2 spill til prisen av ett nytt. Jeg har aldri tenkt over at noen kanskje kan reagere negativt på det men det er godt mulig de synes at jeg er kjip. Men jeg og samboer har over 50 personer vi kjøper julegaver til :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jeg synes det kommer litt an på hva det er, og en må være sikker på at det er noe som treffer mottakeren. Brukte bøker, trimsykkel eller gamle fine glass synes jeg for eksempel er supre gaver å gi brukt, men jeg hadde nok ikke vært like begeistret for brukte klær eller andre mer personlige bruksgjenstander.

Synes idéen med gjenbruk, også når det gjelder gaver, er god, men det fordrer at det ligger mye omtanke i det. Kjæresten får to brukte bøker av meg til jul i år - bøker han har lett etter i årevis og som jeg etter nitid leting endelig fant i et antikvariat. I en slik sammenheng er ikke brukt noe negativt.

Siden du formulerte det så fint, nøyer jeg meg med å signere denne.

Forresten var den første gaven til mannen min en bok fra antikvariat. Fremdeles et kjært minne, og kortet ligger ennå i. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...