Gå til innhold

Jeg er utlending og glad i øl.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et annet land enn Norge. Som nordmann er jeg også glad i øl, og heldigvis er innbyggerne i landet jeg bor i også det.

Som nordmann liker jeg også å skåle i øl. Klinke glassene sammen, og så drikker man. Det er noe eget artig og koselig med en øl-skål-klink, synes jeg.

For noen i landet jeg bor i, er dette med klinking av ølglass en uskikk. Ikke alle synes det, men noen. Forøvrig er klinking av glass med hva som helst annet i, helt tillatt. Grunnen til at akkurat øl ikke er bra å klinke med, er at noen erobrere for mange hundre år siden visstnok skal ha skålt i øl for hver innbygger her som ble drept.

Ikke alle som kommer herfra tar denne historien så høvert, altså. Den er sikkert sann, men skål m/klink i øl er ikke så farlig likevel. Flere som kommer fra dette landet, klinker i øl selv.

Hva hadde du som utlending gjort? Klinket ølglassene og satset på at folk aksepterte at du som utlending kan gjøre slikt, fordi det er en helt grei skikk der du kommer fra? Eller hadde du holdt deg til å bare heve glasset?

Vibeke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva "forlanger" vi av utlendiger da?? JO - at de skal respektere våre skikker og vår kultur.

Ergo: Så mener jeg at vi bør gjøre det samme!

"er man i Rom - så gjør man som romer'ne"

Skål Vibeke! :kul:

Skrevet

er litt enig med usikker der. vi forlanger jo mye av de som skal være i norge. men det er vel ulike utesteder, og da går det jo ann og ta en titt rundt seg og se hva som blir gjordt der.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg ville ikke klinket.

Verre med et land jeg har forbindlese til: der drikker ikke jenter øl i det hele tatt, kun vin... Mange menn og gutter får hakeslepp når de kommer til Norge/England og ser at jenter drikker øl-som menn. Er det skikkelig harry av meg å drikke øl da?

Skrevet

Øl og vin er ikke godt i det hele tatt - etter min mening. :P

Har dere ikke hørt om fiskeren som trodde han var lesbisk? :ler:

Skrevet

Jeg ville ikke ha klinket i ølglasset, av samme grunn som usikker. Du får heller ta igjen klinkingen neste gang du er i Norge! :)

Skrevet

Nei, jeg klinker ikke heller! Bare naar ingen ser oss ..he he.

Men synes du Usikker, at det er saa riktig aa ''forlange'' slikt av utlendinger? Jeg mener, jeg har jo mine skikker og min bruk like saa mye som de som bor her. Klink i oelglass er jo ikke vondt ment, det er jo bare for goey! Det skjoenner jo selv dem som ikke synes noe om det. Kan ikke de bare la meg faa holde paa litt da? Koser meg jo bare og gjoer ingen fortred!

(Sitter paa internettkafe i utlendighet og derfor blir bokstavene saa irriterende. Slutter av her foer folk blir sliten :wink:)

Vibeke

Skrevet

Klink i oelglass er jo ikke vondt ment, det er jo bare for goey!

Joda - for DEG er det bare gøy!

MEN - du sa jo selv hvorfor "de" ikke likte det........og da er det jo ikke GØY for dem da......... Ergo - så lenge du er på besøk - så bør du respektere vertskapet såpass. :fy:

Liker du at gjester kommer brasende inn på kjøkkenet ditt, setter over kaffen - roter i kakeboksen din - og "tar seg til rette". Synes du det er OK? Selv om du får til svar at "jammen - slik gjør vi hjemme".

Jeg mener at man skal respektere vertskapet jeg! Enten man er på besøk hos naboen eller man bor i utlandet. :enig:

Skrevet

Tja, jeg er kanskje litt rar, men jeg setter faktisk stor pris på at mine venner føler seg som hjemme hos meg.

Synes det er litt spennende jeg, å ta del i andres skikk og bruk. Selv hjemme i Norge. Når mine utenlandske venner går på tvers av alt som er "godkjent" av oss nordmenn, så blir det som å ta del i en ny verden.

Det er ikke det, jeg har ikke planer om å "omvende" alle ikke-klinkere i landet jeg bor i. Jeg savner bare aksept for at andre ikke har samme "sperrer" som dem.

Utrolig interessant egentlig, hva som danner grunnlaget for at noe er akseptert og ikke. Og dette med skikk og bruk. Sånn og sånn gjør man det bare, så har man god dannelse.

En annen ting også:

Vi nordmenn gir hverandre gjerne en klem når vi møter gode venner. Her (i landet jeg bor i) gir man hverandre to kyss; et på hvert kinn.

Personlig er jeg ikke overbegeistret for denne skikken. Jeg liker den norske klemme-skikken. Liksom-kyssing på hvert kinn blir litt "over-the-top" for meg.

Men jeg gjør det likevel... Vil jo ikke være uhøflig! Men jeg unngår smaskelyder ment for å fake kyssene. Det blir heller som to klemmer til sammen. Dobbelt så bra, med andre ord :ler:

Vibeke

Skrevet

Vibeke sier: "Tja, jeg er kanskje litt rar, men jeg setter faktisk stor pris på at mine venner føler seg som hjemme hos meg. "

Helt enig Vibeke........at mine venner "tar seg tilrette" er èn ting - det tar jeg som ros jeg, hvis de føler seg hjemme hos meg.

Da blir jeg glad da :hoppe:

Men - jeg tenkte på besøkende, folk som du vanligvis ikke omgås - men som du av en eller annen grunn får på besøk!

Og dette med andres skikk og bruk - det synes jeg også er spennende, veldig spennende. Det er gøy og lærerikt!

Selv om vi nordmenn tror vi er "verdensmestere" - så har vi faktisk mye å lære vi også!

Sender deg en klem jeg - eller var det 2 kyss du ville ha :roll::briller:

Skrevet

Er helt enig med deg når det gjelder slik "fake-kyssing", Vibeke! Jeg har besøkt en venninne av meg som bor i Spania, har vært der flere ganger og blir aldri helt vant med denne kyssingen med alle man skal hilse på. Blir stressa!! Men jeg var jo med på "tvangskyssingen" likevel.

To norske venninner jeg har som bodde i Spania over lengre perioder syntes også kyssingen ble slitsom, spesielt når det var med menn de absolutt ikke likte. Når det var folk de mislikte spesielt sterkt, prøvde de alltid å få noen "naturlige" unnamanøvre. Det fungerte, men stort sett kysset de fleste de måtte hilse på.

Skrevet

Forstår hva du mener, Usikker, med fremmede som tar seg tilrette kontra venner som gjør det. Absolutt!

Men det er likevel rart, når noe så uskyldig som klink i glasset kan bli noe så upassende! Det forundrer meg. Selvsagt, jeg vet jo forhistorien til det hele, men den er jo eeeldgammel. Er det ikke på tide å riste av seg slike gamle forestillinger? Slike forestillinger er jo bare med på å opprettholde hat mot noen de er kvitt for lenge siden likevel. Dessuten gjør det bare alle som klinker i øl til overtrampere av skikk og bruk. Jeg mener; mange steder i verden er jo slikt helt ålreit! Hvorfor ikke kvitte seg med bitterheten og akseptere at andre gjør det annerledes?

Og jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom det å skåle i øl (ikke tillatt) og det å skåle i noe annet (helt lovlig). Hvorfor skal vi øl-hunder "straffes" for noe tull som skjedde for mange mange år siden?

Snodig, synes jeg.

Og mange klemmer tilbake til deg (vil ha klemmer i massevis, jeg).

Herlig er du :D

Vibeke

Skrevet

Ja, Junebug, at jeg ikke vil være med på "fake-kyssing" har vært nok til å beskylde meg som nordmann for å være kald!

Hrmf! :-? Jeg mener, hvor varmt er det egentlig å "kysse" alle og enhver??

Jeg er glad i å kysse, altså. Men det blir liksom forbeholdt de veldig veldig nære. Og det at jeg holder meg til å klemme de ikke fullt så kjempenære, behøver jo ikke bety at jeg ikke er glad for å se dem! I mitt norske hode.

Igjen; snodig hvor forskjellig man er.

Vibeke

Skrevet

Utlendinger på besøk i Norge reagerer vel ofte på ting vi gjør her i Norge også. Jeg fikk besøk av en venn av meg fra USA som ble sjokkert over hvor uhøflige nordmenn var når vi går som sild i tønne på Karl Johansgt i Oslo på lørdagsformiddag. Han syntes alle dyttet til han og ingen sa beklager - til slutt lurte han nesten på om de gjorde det med vilje.

Jeg synes det er ganske morsomt å høre på utlendingers reaksjoner på nordmenns sær(e )trekk også.

Skrevet

Aaah! Sild i tønne!

Det minner meg sånn om hvor spisse albuer eldre damer, spesielt, har i landet jeg bor i.

Ingen er så kjapp til å brøyte seg vei i en folkemengde som gamle damer her til lands. "Unnskyld" er et ukjent begrep for dem.

Egentlig synes jeg eldre damer i Norge har noe å lære av dem :ler:

Vibeke

Skrevet

Men tilbake til temaet :

Jeg synes man skal forholde seg til både skrevne og uskrevne regler på det stedet man kommer til. Man er tross alt en inntrenger.

Ville du solt deg toppløs i Syria?

Ergo :

Null klinking i offentligheten.

Hva du gjør inne i din egen stue er din sak.

Skrevet

I Syria har jeg aldri vært.

Men da jeg var på ferie i Tyrkia, var det flere kvinner som badet og solte i lang skjorte og langt skjørt. Altså er det for noen en uskikk å sole seg i bikini i det hele tatt. Ikke alle tyrkere ser på det som en uskikk med bikini, noen gjør det.

Det er det samme med klinking av ølglass her. Det er tabu for noen, ikke alle.

Jeg har ingen problemer med å ta hensyn til de som ikke liker klinking og lar være her.

Men jeg solte meg i bikini i Tyrkia; dog ikke toppløs!

Vibeke

Skrevet

Nå har Syria et ikke fullt så greit syn på turister som Tyrkia...

Men det er ikke poenget.

Det er nemlig at man må ta hensyn til normer der man kommer.

Skrevet

hva med å finne en middelvei da???

klink med dem som ikke har noe imot det, og la vær med dem som ikke liker det.

en skal selvfølgelig respektere andre sine skikker, men i ditt tilfelle er det jo litt anerledes, i og med at ikke alle følger den skikken.

klink i vei du, det er jo ikke for å være respektløs mot dem, men for å ha det litt gøy!

jeg fikk høre en gang at alle du skåler med skal du se i øynene, ellers får du syv år dårlig sex....................... :ler:

Skrevet

Er man ute på pub og klinker med dem man er sammen med, som man vet at synes sånt er greit, skulle man jo tro alt var i orden. Men det er det ikke! Poenget er at kanskje noen folk rundt synes man er fryktelig ufin hvis man sitter og klinker i vei. Dessverre.

Og ølglass som er så fine til å klinke med! Det er jo ikke allslags glass som tåler en klink like godt; ølglass gjør jo vanligvis det.

Forøvrig når det gjelder skåling:

Pleier løfte glasset, se folk i øynene, skåle, drikke og løfte glasset i en lydløs skål igjen mens man har øyekontakt. Så settes glasset ned.

Jeg synes det er mange som glemmer seg med siste heving av glasset som en sånn "takk for skålen"-hilsen til den/de man drikker med, men skjønner jo at ikke alle ser vitsen i å holde på sånn en hel kveld. Første skålen i alle fall være med etterhilsen for meg. Noe annet er litt..uhøflig...synes jeg :ler:

Skikk og bruk er en skikkelig jungel!

Vibeke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...