Gå til innhold

Bruke bæsjeklut i ansiktet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tanta mi sa i går at hun alltid har brukt samme klut på ungen sin. Altså hun starter i trynet og arbeider seg nedover liksom. Men så kommer problemet for hun vasker disse klutene bare på 60 grader! Og da er det bæsjekluter som brukes til trynet neste gang. Dette er æsj og fy mener jeg. Men hun sier at bakterier går bort på 60 grader. Jeg mener hun skal bruke to forskjellige typer kluter og vaske bæsjekluter på 9o grader.

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg har hørt at alle bakterier forsvinner ved 60 grader.

Skrevet

Det høres ut som tanta di gjør det som er helt normalt...

Det blir rent på 60 grader.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet!

Kluten er vasket på 60 grader og er ren når man begynner. Sånn gjør vi det her hjemme og!

Eller når de har bæsjet vasker jeg med engangsklut da, men vasker dem i rompa med vanlig klut.

Skrevet

Jeg vasker vaskeklutene på 95 grader, da føler jeg meg helt sikker:)

Skrevet

Her i huset vasker vi på 60, og ingen har til nå blitt syke.

Skrevet

Vasker alt av kluter og håduker på 60. Og heller ikke her har noen blitt syke.

Synes det er langt verre med de som bruker samme klut og samme hånduk flere dager i strekk. Varmt bad, fuktig klut som har dratt med seg bøttevis med bakterier fra huden får henge å godgjøre seg til neste gang vi vasker ... urgh....

Gjest Single, ingen barn
Skrevet

TS, jeg er helt enig med deg.

Jeg ville selv ha praktisert en ordning der et sett av kluter gikk til ansikt, og et annet sett i en annen farge gikk til resten av kroppen/underliv.

Slik gjøres jo med husrengjøringen også: en type klut brukes til WC, en annen type til vask og en tredje type til generell støvtørking. De er i ulike farger slik at man kan huske hvilken klut som er til hva.

Skrevet
TS, jeg er helt enig med deg.

Jeg ville selv ha praktisert en ordning der et sett av kluter gikk til ansikt, og et annet sett i en annen farge gikk til resten av kroppen/underliv.

Slik gjøres jo med husrengjøringen også: en type klut brukes til WC, en annen type til vask og en tredje type til generell støvtørking. De er i ulike farger slik at man kan huske hvilken klut som er til hva.

Da vasker du dem vel ikke i samme maskin heller, da?

Hjelper ikke å ha forskjellige kluter hvis man slenger alle i samme vaskemaskin etterpå. Hvis du mener at du må ha 90 grader for å få det rent, må du da vaske dem på 90 grader, og da er problemet borte uansett.

Skrevet
Da vasker du dem vel ikke i samme maskin heller, da?

Eh, jo vi har kun en vaskemaskin. Men jeg vasker de ulike klutene hver for seg i ulike vaskeomganger!

Skrevet

Høres veldig bra ut... til første barnet de første månedene, men ikke noe system som fungerer. Stakkars barnefar, som skal sette seg inn i det systemet.

Her så ville det aldri fungert, bare tenk på all skittentøyen vi har nå, hvis vi attpåtil skulle sortert kokvasken. (Og vi har bare to barn).

Skrevet

Om jeg skulle ha sortert vasken også etter hvilke kluter kan vaskes når og sammen hva tror jeg at jeg hadde tiltet!For doklutene kan vel ikke vaskes sammen noe annet, mens ansiktsklutene kan vaskes sammen hånduker? Men kan de vaskes sammen undertøy?Nei, det var rumpeklutene, det.....Støvklutene er kanskje trygge sammen det meste? Men kjøkkenklutene, de kan iallefall ikkesammen doklutene eller rumpeklutene. Eller undertøy. Kanskje heller kke hånduker? Ihvertfall ikke om de har vært å tørket i en rumpeprekk etter dusjen? :husarbeid:

Skrevet

Litt hysterisk kanskje?

Da jeg jobbet i omsorgsbransjen vasket vi brukernes rompekluter på 60 grader( og ja, de ble brukt både i ansiktet og i rompa) sammen med blandet vask...

Skrevet
Litt hysterisk kanskje?

Da jeg jobbet i omsorgsbransjen vasket vi brukernes rompekluter på 60 grader( og ja, de ble brukt både i ansiktet og i rompa) sammen med blandet vask...

Håper jeg aldri havner på en offentlig institusjon...andres bæsj havner i vask med stoff som skal til andres ansiktsvask.

:hakeslepp::kjefte::nei::regler:

Skrevet
Synes det er langt verre med de som bruker samme klut og samme hånduk flere dager i strekk.

Kluter brukes bare én gang før de vaskes, men jeg vasker ikke håndduker etter bare én gangs bruk. Kan ikke se problemet med å bruke samme håndduk noen dager og ikke er vi syke her heller.

Skrevet

60 grader er nok. Da eldtemann ble født kjøpte jeg inn gasskluter med blå kant til ansiktet, med gul kant til baken og hvit kant til kroppen. Jada; det varte sikkert et par ukers tid før hele systemet ble så tungvindt og jeg lattermildt innså at alt ble vasket på 60 grader likevell og ble rent... :fnise:

Skrevet

Når babyene mine bæsjet så holdt jeg dem under hånddusjen i badekaret/dusjen - da slipper man å bruke kluter i rumpen. De ble gullrene og jeg fikk bort skiten og lukten i en fart. Holdt ungene over høyre arm, sprøytet bittelitt Lactacyd på og dusjet med lunket vann .. mye bedre enn å klusse med kluter.

Bare et lite råd ... som jeg var kjempeglad for å få selv.

Skrevet

Til den verste bæsjen brukte jeg papir engangsservietter fra Libero. Da slapp jeg mye bæsj på klutene. :)

Skrevet
Håper jeg aldri havner på en offentlig institusjon...andres bæsj havner i vask med stoff som skal til andres ansiktsvask.

:hakeslepp::kjefte::nei::regler:

Nei, ikke med andres vask, men brukerns egen blandede vask.

Men det er hvertfall HELT ETTER BOKA!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvis du mener at bæsjekluter ikke blir rene på 60 grader bør du vel ikke vaske barn i rompa med de heller? Enten blir klutene rene, også kan man bruke de til hva som helst, eller så blir de ikke rene og må vaskes på høyere temperatur. Dersom du vasker klutene hver for seg er det vel fordi du tror de ikke blir rene i vasken? Jeg vasker vaskekluter på høy temperatur, blander alt sammen, men kan hende jeg tar ekstra høy temperatur hvis det ligger med en klut som er brukt på toalettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...