Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen anbefale gode symaskiner??

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Det er vanskelig når du ikke sier noe om hva du skal bruke den til. Kjøpte symaskin selv for et års tid siden, og jeg gikk i en symaskinbutikk. Det var nyttig, for de hjelp meg å definere hva jeg hadde bruk for. Ellers er vel både Bernina, Singer og Husqvarna (litt usikker på skirvemåten) kjente merker.

Skrevet

Det kommer helt ann på hva du skal bruke den til. Men om du styrer unna de aller billigste modellene har alle de store merkene utmerkede maskiner. Selv har jeg en Bernina Active 240. For meg som syr ganske mye er det en flott maskin med mange muligheter, og jeg er kjempefornøyd.

Hadde tidligere en gammel Husqvarna( også usikker på skrivemåten, klarer aldri å huske hvordan det skrives...) som jeg kjøpte brukt for mange herrens år siden. Enkel og grei maskin som så absolutt gjorde sin plikt i mange år.

Janome har også gode maskiner, men liker ikke de aller billigste. De er litt lette, så om man syr lange sømmer på "full fres" hopper maskinen på bordet.Jentene mine syr endel på min maskin her hjemme og er dødlig fornærmet over Janomemaskinene på skolen, det er ikke få ganger de har tatt med arbeider hjem for heller å sy her. Men at maskinene på skolen krangler kan nok like gjerne skyldes dårlig vedlikehold, det blir gjerne slik på maskiner som mange bruker men ingen egentlig har ansvaret for........

En ting som kan være greit å sjekke om du kjøper maskin i butikk er om du får med en opplæringstime. Kjempegreit, for på nye maskiner er det ofte et hav av muligheter om man bare vet om hvordan de fungerer.

Skrevet

Min Janome-maskin brukes flittig og jeg har aldri opplevd at den "hopper". Kjøpte den for snart 6 år siden og har aldri hatt problemer med den i det hele tatt .. og det er ikke den dyreste varianten jeg har. Fra før av var jeg vant til mor sin Singer - og min Janome er minst like god som hennes Singer.

Jeg syr mye - bruker maskinen som regel flere ganger i uken.

Skrevet

Har vel ikke sagt at man må kjøpe de dyreste? Men de aller billigste utgavene er neppe et godt valg om man syr mye. Blir litt som å kjøpe en bormaskin til 129,- og tro at man får et verktøy man har glede av i mange år.

Og som sagt, jeg tror ikke Janome er dårlig, men de billigmaskinene fra Janome jeg har prøvd var ikke gode.

Skrevet

Jeg regner med at maskinen kommer til å bli brukt flittig. Jeg er i ung alder og har lagt bort tanken om å ansfakke meg billigste symaskinmodell. Vil ha en maskin med mange muligheter, men trenger jo ikke den mest avanserte heller.

Blir nok å bruke den mest til å sy gardiner, legge opp, reparere ting, sy litt klær, kostymer ect. Men vil investere i en god maskin nå som har mange muligheter. Vil nok sy mer med en god maskin :)

Hvor mye må man regne med å bruke på en maskin da?

Skrevet

En mulighet er jo også å kjøpe brukt, det er mange, gode maskiner tilsalg. Min gamle maskin betalte jeg 1200,- for femten år siden, ifjor avgikk den med pensjon. Den har sydd stødig og greit i alle de år, har vært inne på litt justering et par ganger, men utover det var den bestandig grei å ha med å gjøre.

Nå har jeg ikke oversikt hverken over alle merker eller priser, ta en tur tundt på sybutikker og se hva de kan tilby. Og ikke minst, hvordan er mulighetene for reparasjon og service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...