Gjest Skrevet 15. desember 2007 #1 Del Skrevet 15. desember 2007 I mangel på en norsk engelsk ordbok prøvber jeg å finne ut hva tyll er for noe.. Men det var nå ikke like lett, noen her som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 15. desember 2007 #2 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Jeg slo opp både i bokmålsordboka og merriam-webster collegiate dictionary. Siden du ikke sa om du var på utkikk etter hva tyll er på engelsk, eller tyll evt skulle være på norsk, eller om du rett og slett var ute etter betydningen så slo jeg opp på følgende. Bokmålsordboka: tyll -en el. -et (fra fr, etter byen Tulle, der stoffet først ble framstilt) lett stoff med gjennombrutt vevnad ballettskjørt av t- Engelsk (jeg fant ikke noe på "tyll"): tulle French, from Tulle, France Date: circa 1818 : a sheer often stiffened silk, rayon, or nylon net used chiefly for veils or ballet costumes Endret 15. desember 2007 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 16. desember 2007 #3 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg trodde at organza var det samme som tyll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 16. desember 2007 #4 Del Skrevet 16. desember 2007 "Tulle" blir vel den engelske betegnelsen på tyll, f.eks til brudeslør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 16. desember 2007 #5 Del Skrevet 16. desember 2007 Er tyll det samme som chiffon? For da kan vel det ordet brukes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #6 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg trodde at organza var det samme som tyll. Nei, det er ikke samme stoffet. Organza er gjennomsiktig silke, så det kjennes, ser og oppfører seg annerledes enn tyll. Er tyll det samme som chiffon? For da kan vel det ordet brukes... Nei, det er ikke samme stoffet. Chiffon er som tyll laget av ulike sorter materiale, men chiffon er et svært tett vevet stoff og er mye mykere og samtidig ofte tyngre enn tyll. Mette-Marit hadde brudeslør i chiffon om jeg ikke husker feil. Er det tyll (chiffon og tyll er vel det som er mest omvekslet av hverandre) så er det engelske ordet tulle som mange andre har sagt. Tyll er også laget av ulike materialer, men kjennetegnes ofte ved at man ser hullene i nettet/vevet. Er veldig lett stoff og men samtidig også mye stivere enn chiffon og er derfor også mye lettere å forme. F.eks. ballettskjørt/tutu er tyll. De fleste brudeslør er av tyll og de typiske store fluffige brudekjolene er også av tyll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lattas Skrevet 28. oktober 2008 #7 Del Skrevet 28. oktober 2008 tyll er tulle på engelsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 29. oktober 2008 #8 Del Skrevet 29. oktober 2008 I mangel på en norsk engelsk ordbok prøvber jeg å finne ut hva tyll er for noe.. Men det var nå ikke like lett, noen her som vet? Var sikker på at det var "taffeta", jeg? Uten at jeg har den MINSTE peiling på hvordan det staves! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 1. november 2008 #9 Del Skrevet 1. november 2008 Ja, tulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå