Gå til innhold

Julegave til barna

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Jeg kjenner jeg er helt uenig med deg. Dette syntes jeg var en utrolig forskjellsbehanlding.

TS: 2500? Hvis du har barn i 20-årene, bør du vel kunne erstatte kjeledress med praktiske ting til heimen. De er vel utflyttet? I tillegg finnes det mye sportsutstyr og andre ting til langt under 2500. Her virker det som dere har lagt listen selv.

Ja, det finnes sportsutstyr som er billigere, men sist fikk dem brukt utstyr, og det holdt ikke like lenge som nytt. (skiene slitt, føttene har vokst ut av skoene...) Og vis meg slalomutstyr til "lange tamper" under overnevnte beløp....

Skal de få utstyr utenom jul, blir det vi som må legge i mesteparten av pengene uansett. Kanskje det ikke er så dumt å bruke jula til sånne innkjøp likevel...

Eldstemann studerer i utlandet, og alt av husgeråd har han oppbevart hjemme inntil videre. Men det er klart at det vil forandre seg etter som behovene endrer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år får Vesla på 8 nye ski og skisko (skipakke til 1200 kr) og et spill til Gameboyen. Minsten på 4 år får akebrett og brannbilen fra "Biler", til sammen ca 1000 kr.

Skrevet

I år har vi brukt i overkant av 1000 kr til sammen, og det synes jeg egentlig er nok til en femåring.

Skrevet
Vi bruker veldig ulike beløp på ungene...

Hun største på 10 får gaver for 1900,- i år -men d er jaggu ikke hvert år....

Hun lille på 2, 5 får for ca 400,-...

Sånn ble d i år, synes ikke vi gjør forskjell i og med de er så ulike i aldre...

Jeg kjenner jeg er helt uenig med deg. Dette syntes jeg var en utrolig forskjellsbehanlding.

Ja, det er jo forskjellsbehandling, men på den annen side: det skal ikke så mye til for å gjøre de minste barna veldig glade. Skal man da pøse på bare for å være rettferdig? Det kommer jo en dag hvor de også har mer spesifikke og dyrere ønsker- og antagelig får dette oppfylt.

Jeg gjør som minemor: de to eldstes gaver er godt over dobbelt så dyre som det Minsten får. Men han kommer til å bli kjempeglad, så hva er da problemet?

I år bruker jeg lite penger på gaver til ungene. Blir ikke mer enn 2000 til sammen på tre stykker, da er også gaver dem imellom inkludert. Men det er et bevisst valg- jeg samarbeider med resten av slekta, vet hva de får av dem og tilpasser mine gaver etter det, så de kommer knapt til å lide noen nød :)

Skrevet
Ja, det er jo forskjellsbehandling, men på den annen side: det skal ikke så mye til for å gjøre de minste barna veldig glade. Skal man da pøse på bare for å være rettferdig? Det kommer jo en dag hvor de også har mer spesifikke og dyrere ønsker- og antagelig får dette oppfylt.

Jeg gjør som minemor: de to eldstes gaver er godt over dobbelt så dyre som det Minsten får. Men han kommer til å bli kjempeglad, så hva er da problemet?

Jeg ville hvertfall ha forsøkt å få det til å bli litt mer likt ved å f eks sette inn penger på sparekonto etc. Jeg mener ikke at det absolutt skal være likt ned til kroner og ører, men hun som skrev det andre innlegget over, syntes jeg dro det altfor langt. Men det er min mening :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å gi like stort beløp til alle ungene før de blir så store at de har noe forhold til penger og priser. Når de er litt større og faktisk ser at den andre får mye mer bør man jevne det ut litt, ellers er det viktigste at man kjøper noe akkurat det barnet blir glad for.

Skrevet

Jeg har fire barn og to stebarn og vi bruker ca 500 kr på hver av de.

Dette er da helt uhyrlig i følge eksen til min mann som vil at vi skal kjøpe trampoline til 3000 kr til gutten. At vi har flere barn, at vi ikke har råd og at vi ikke kan bruke den summen på de andre barna er "ikke mitt problem, det er dine barn!!!!!"

I år var vi så heldig å få tak i en leke på salg som opprinnelig kostet 1300 kr, men vi fikk den til ca 500. Så blir forhåpentlig gutt og mor fornøyd :kaffe:

Skrevet

Jeg trodde jeg brukte mye på julegaver, men ser nå at det ikke er tilfellet... Det blir vel maks 500 på hver av jentene (4 og 6). Egentlig synes jeg det er litt for mye... :sjenert: Nå er jeg alene med dem, men jeg tror ikke vi brukte stor mer da vi var to, heller.

Til sammenligning får foreldrene mine gaver til maks 150 kroner hver. Men det er nøye gjennomtenkte gaver, da.

Skrevet

Jeg har brukt rundt 2000 på gaver til mine jenter i år, de får litt klær, bøker og akebrett. I tillegg får de to mystiske gaver på deling fra min samboer, han nekter å si hva det er og jeg er dødlig nysgjerrig! Hva det er eller hvor mye det koster aner jeg ikke,han kom hjem fra Smartclub forleden og var strålende fornøyd, med to store og (allerede innpakkede...søren å...hehe..) gaver..

Jeg sørger for at det er noenlunde lik pris på gavene til ungene, de er så store nå at de ser om det er forskjell. Men fortsatt kjøper jeg heller ting jeg vet de ønsker seg framfor på død og liv skal kjøpe noe som koster det samme som det den andre får. Blir det stor forskjell i pris sper jeg heller på til den ene med litt klær el.

Skrevet
Hvor mye bruker du på julegave til barna i år?

Vi har tre unger som begynner å bli store, (to tenåringer og en 20-åring) og vi bruker ca. 2500 kr. på hver av dem. Synes det er kjempevanskelig å finne noe rimeligere, de ønsker seg ikke myke pakker (kjøper klær selv av månedslønn/lommepenger). Vi kjøper sportsutstyr som vi vet de trenger, og datautstyr til eldstemann til bruk i studier.

Alt var så mye enklere da vi kunne kjøpe leke eller utedress til ungene da de gikk i barnehage.... Er det flere som erfarer at det blir dyrere med tenåringsbarn?

7500 BARE TIL UNGENE? Hvor langt ska dere gå opp i pris den dagen de etablerer seg med fam og unger?

Synes slike summer går over alle støvelskafter.....

Ikke greit for andre unger/tenåringer der foreldere ikke har så god råd. Der hvor det blir gitt nyttige ting som en genser, varm jakke.sokker eller en cdplate. I den forstand , det blir ikke greit om de er kompis med dine barn.

Skrevet
Hvor mye bruker du på julegave til barna i år?

Vi har tre unger som begynner å bli store, (to tenåringer og en 20-åring) og vi bruker ca. 2500 kr. på hver av dem. Synes det er kjempevanskelig å finne noe rimeligere, de ønsker seg ikke myke pakker (kjøper klær selv av månedslønn/lommepenger). Vi kjøper sportsutstyr som vi vet de trenger, og datautstyr til eldstemann til bruk i studier.

Alt var så mye enklere da vi kunne kjøpe leke eller utedress til ungene da de gikk i barnehage.... Er det flere som erfarer at det blir dyrere med tenåringsbarn?

gaver til barna blir gjerne regulert av foreldrene igjennom årene....du bestemmer selv..

Skrevet

Gavene har blitt dyrere etter hvert som ungene har vokst til. Har vanligvis ligget på 1000 kr hver. I år har jeg virkelig trått til da jeg fikk en ekstra sum penger som gjorde det mulig. De får presanger til 2600 kr hver. Da har jeg virkelig slått på stortromma :) Den ene tenåringen har delt inn ønskelista si i oppnåelige og uoppnåelige ting. Han får fra den uoppnåelige lista. Gleder meg veldig til julegaveåpningen i kveld.

Skrevet
7500 BARE TIL UNGENE? Hvor langt ska dere gå opp i pris den dagen de etablerer seg med fam og unger?

Synes slike summer går over alle støvelskafter.....

Ikke greit for andre unger/tenåringer der foreldere ikke har så god råd. Der hvor det blir gitt nyttige ting som en genser, varm jakke.sokker eller en cdplate. I den forstand , det blir ikke greit om de er kompis med dine barn.

Trenger det å bli dyrere fordi om de etablerer seg med familie og unger da? Det er vel egentlig ganske naturlig at de etter hvert ikke får så sinnsykt dyre gaver lenger når man har barnebarn å gi til i stedet.

Utover det så synes jeg ikke det gjør noe om en 2,5åring ikke får like dyr gave som en 10år. Faktisk er det ikke det urettferdig i heletatt, i og med at 10åringen sikkert ikke fikk så dyre gaver da han/hun var 2,5år. Skal liksom 2,5åringen sitte igjen med en stor sparekonto med penger når han/hun er 18år, mens 10åringen ikke har fått samme sum med penger over årene?

Skrevet
Jeg ville hvertfall ha forsøkt å få det til å bli litt mer likt ved å f eks sette inn penger på sparekonto etc. Jeg mener ikke at det absolutt skal være likt ned til kroner og ører, men hun som skrev det andre innlegget over, syntes jeg dro det altfor langt. Men det er min mening :)

Jeg synes det blir feil å tenke slik. Det eldste barnet fikk gjerne billigere gaver da det var på det yngste barnets alder. I tillegg mener jeg det er viktig å gi barna det de ønsker seg; har et barn behov for nytt skiutstyr, bør det få det. Men det betyr ikke nødvendigvis at en må gi for tilsvarende sum til det andre barnet. Det varierer som regel hvem som har behov for noe, og å gi, bare for å gi... det mener jeg blir feil. Jeg hadde aldri sagt til barnet mitt at "du får dette, vennen, fordi din brors gave er så mye dyrere". Hva lærer det barnet? At det er pengene som teller? Jeg tror dessuten det gjør det skremmende enkelt å kategorisere gaver etter pris, ikke nytteverdi.

Mine foreldre kjøper for øvrig alltid omtrent like dyre gaver til meg og broren min, men det faller seg ganske naturlig ettersom han er 15 og jeg er 19. Han har mange interesser, er aktiv i idrettsmiljøet, i tillegg har de romslig økonomi.

Jeg fikk som regel dyrere gaver enn ham frem til han ble 12-13 år gammel, men jeg har aldri opplevd at han klaget på det. Det hendte dessuten ofte at han fikk dyre gaver ellers i året. Personlig synes jeg det blir for firkantet å måle alt i kroner og øre. Det er ikke derfor vi feirer jul. :)

Skrevet

Vi er mer opptatt av at "tingen" er riktig her og nå enn, hva den koster. I fjor fikk han en gyngehest (sau) til 2000 kr. I år ble det en trehjulsykkel til 500,- Gleden var like stor i år som i fjor. Sikkert fordi gaven traff midt i blinken. Mottakeren er dog enda for ung til å forstå seg på penger.

Skrevet

Til slutt endte vi opp med å bruke mellom 600 og 3000 (delvis bursdagsgave også)pr barn.

De fikk:

4 åring: Brannbilen fra Biler og en 3 pack med roboter (600)

10 åring: mobiltelefon og et spill (1600)

11 åring: en bok og 3 spill (1500)

12 åring: gitar og forsterker (sammen med mor, og kombinerte bursdagsgave; 3000)

14 åring: linse til kamera og Hello Kitty undertøy + pysjamas (2000)

Men 12 åringen vet at dette er delvis bursdagsgave også.

Dette var det eneste han ønsket seg; ikke en vilken som helst gitar - men DEN! ;)

Jada det er forskjeller, men ingen av våre barn var misunnelige på de andre.

Og da er vi fornøyde. :)

Skrevet

Jeg er uenig med deg! Det er forskjell på behov hos store og små barn! Når det er så stor aldersforskjell blir det for meg meningsløst å tenke at gavene må være lik i pris. Hovedsaken er vel at begge barna får noe fint som de trenger/blir glad for?

Hvis en 10 åring ønsker seg noe til 1500, må man kjøpe for tilsvarende til 2 åringen sin da? Så det ikke skal bli urettferdig?

Skrevet

Ettåringen fikk ei dukke til 199 kr. Hun hadde ikke merket det om hun ikke hadde fått noe som helst, så vi venter med de store gavene til hun begynner å ønske seg noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...