Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Hvor mye bruker du på julegave til barna i år? Vi har tre unger som begynner å bli store, (to tenåringer og en 20-åring) og vi bruker ca. 2500 kr. på hver av dem. Synes det er kjempevanskelig å finne noe rimeligere, de ønsker seg ikke myke pakker (kjøper klær selv av månedslønn/lommepenger). Vi kjøper sportsutstyr som vi vet de trenger, og datautstyr til eldstemann til bruk i studier. Alt var så mye enklere da vi kunne kjøpe leke eller utedress til ungene da de gikk i barnehage.... Er det flere som erfarer at det blir dyrere med tenåringsbarn?
Ancalime Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 rengner med at u får mere respons inne på juleforumet
Gjest Mayamor Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=304753 Har allerede vært diskutert.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 Det blir bare dyrere om du tillater det. Selv har jeg aldri fått gaver for mer enn 3-400 kr fra mine foreldre og har da ikke tatt noen skade av det. Julegaver trenger ikke (og etter min mening: bør ikke) gjøres til noe mer enn en liten oppmerksomhet for kosens del.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #6 Skrevet 17. desember 2007 Oi, 2500 er bare litt mindre enn vi bruker på gaver totalt vi. Jeg er i begynnelsen av 20-årene selv, og får f.eks en bok, eller en genser, eller ting som en cd eller en dvd + gavekort på et par hundre kroner fra foreldrene mine. Det er da virkelig mer enn nok. Jeg tror de pleier å handle for ca 3-500 til broren min (tenåring) og meg.
Gjest *Tausa* i.i. Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 Både jeg og min søster er i 20-årene, og de siste årene har vi fått julegaver for kanskje 2.000+ hver fra foreldrene våre. Det kan være artig å få noe stort, hvis det er det jeg ønsker meg (fikk f.eks. symaskin til bursdagen), men stort sett er det en eske med veldig mye forskjellig - bøker, CD-er, DVD-er, klær, sengtøy, kjøkkenting o.l. Selv synes jeg faktisk at det er å overdrive ganske mye. Så dyre gaver er absolutt ikke nødvendig, og jeg synes til tider det nesten er litt flaut å motta så mye. (Jeg kjøper bare for ca 300 kr til hver av mine foreldre, og synes innimellom at selv det er i meste laget.) Men jeg synes det blir dumt å si fra til foreldrene mine at jeg ikke vil ha alle gavene deres også... Hvis du synes du bruker alt for mye penger på julegaver til barna, så synes jeg ikke du bør bruke så mye. Det er nok (dessverre) ikke så uvanlig å bruke mye, men det er absolutt ikke nødvendig! Det er heller ikke sikkert at barna dine føler seg helt komfortable med å motta gaver som foreldrene blakker seg på... Vil sønnen/datteren ha en PC, hvorfor ikke gi et gavekort eller penger i tillegg til en bok, en CD e.l. (siden det er litt kjipt å få KUN penger/gavekort)?
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Hvor dyrt det blir kommer veldig ann på hva man gjør det til selv. Hvis man synes man bruker for mye på julegaver til barna, må man nesten bare prøve å motstå presset og heller håpe at barna setter pris på gaven selv om den ikke er like stor som den pleier. Likevel er ikke dette lett med store barn som er vant til å få mye, kanskje lurt å snakke om de noen måneder i forveien og si at dere synes julegaver blir veldig dyrt og at dere må kjøpe litt billigere ting så det ikke skal gå så hardt utover økonomien.
minemor Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Vi bruker veldig ulike beløp på ungene... Hun største på 10 får gaver for 1900,- i år -men d er jaggu ikke hvert år.... Hun lille på 2, 5 får for ca 400,-... Sånn ble d i år, synes ikke vi gjør forskjell i og med de er så ulike i aldre...
Liset Skrevet 17. desember 2007 #10 Skrevet 17. desember 2007 Vi gir gaver for ca 1500 kroner i år. Hun ønsker seg veldig en sykkel og det skal hun få! I tillegg skal hun få et par øredobber. Vi har pleid og ligge på rundt 1000 kroner til henne.
janne84 Skrevet 17. desember 2007 #11 Skrevet 17. desember 2007 syns folk bruker veldig mye penger på gaver. Greitt nok viss det er noe de virkelig trenger, som for.eks data til studier. Men syns ikke det skal gå utover økonomien til foreldre. Selv er jeg datter, og noen ganger har jeg syns det er ubehagelig å motta dyre gaver. Jeg har gitt beskjed til mine foreldre at jeg syns det er tull at de bruker mye penger på gaver. Hvor mye en skal bruke kommer helt an på økonomien til folk. Jeg har kjøpt mye på salg i år og har vel brukt kanskje 5000 på 25 gaver - syns jeg har vært ganske så flink =)
Montezuma Skrevet 18. desember 2007 #12 Skrevet 18. desember 2007 Vi kjøper det barna trenger/ønsker seg, uavhengig av pris. Dvs at det kan bli 500,- ett år og 2000,- et annet år. I år får den eldste en gave til 1100,-, men siden den minste ønsket seg noe som var veldig rimelig, har vi kjøpt litt mer til henne slik at det ikke skal bli altfor stor forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #13 Skrevet 18. desember 2007 I år får Jr (12 1/2) nytt akvarium til jul - koster 700 kr. Kjøper pakke med varmekolbe, filter og lys inkludert, så derfor blir det også sand og litt pynt for noen hundrelapper i tillegg til at han skal få en tur til dyrebutikken og hente seg ut noen flere fisker.
ToveM Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Normalt ligger vi under 1000,- til hver av ungene, men iår blir det en del mer. De to yngste får PS3 sammen+et par spill, eldstemann får et speil til bilen med innebygget GPS og div til 2500,-. Men dette blir ingen vane...
Skrållan Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Jenta vår er jo ikke store jenta, så i år får hun dukkevogn til 500 kr av oss. Hun har fått masse i det siste, både i pakkekalenderen sin og utenom, pluss at jeg vet at hun får alt annet hun ønsker seg til jul av slekta.
Benedikte Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Jeg syns ikke 2000 kr er skremmende mye. Mange ser ut til å glemme at vi lever i 2007...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Det kommer an på hva de trenger/ønsker seg. Vi har tradisjon på å gi ting de ønsker seg, og trenger, til jul. Andre ting får de mer enn nok av fra andre familiemedlemmer... I år ønsker det ene barnet seg en ny cd-spiller fordi den gamle er ødelagt. Da får hun det. Det andre barnet ønsker seg et verktøyskrin og en ny data. Han får et verktøyskrin, og et lite tilskudd til data på sparekontoen. Pris til hver? Ca 700 kroner tror jeg det blir til slutt.
lulle Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 Jenta mi på 12, snart 13, ønsker seg digitalkamera. Koster ca. 2000. Gutten snart 16 får keyboard. ca. 3000 men da bidrar besteforeldre med sitt beløp. I år blir det litt større gaver enn de pleier å få.
Gjest StoreSky Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 Tja, har ei datter på snart ni, hun får av meg og kjæresten: ny trillekoffert, deo/hårbørste/liten toalettveske til dette med Hello Kitty på + ny pyjamas med hello Kitty. Kanskje 600,- tilsammen? Har i tillegg noen cd'er som jeg ikke har betalt for som skal komme fra "nisser". Og ja! En liten hage-bambi! (du vet sån liten figur til å ha i blomsterbed) Kjøpte på ruth66, var sååå kul. Den kommer fra Hagenissen (der vi flytter i mars)
Grissini Skrevet 19. desember 2007 #20 Skrevet 19. desember 2007 Vi bruker veldig ulike beløp på ungene... Hun største på 10 får gaver for 1900,- i år -men d er jaggu ikke hvert år.... Hun lille på 2, 5 får for ca 400,-... Sånn ble d i år, synes ikke vi gjør forskjell i og med de er så ulike i aldre... Jeg kjenner jeg er helt uenig med deg. Dette syntes jeg var en utrolig forskjellsbehanlding. TS: 2500? Hvis du har barn i 20-årene, bør du vel kunne erstatte kjeledress med praktiske ting til heimen. De er vel utflyttet? I tillegg finnes det mye sportsutstyr og andre ting til langt under 2500. Her virker det som dere har lagt listen selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå