Gjest =tentacle= Skrevet 17. desember 2007 #21 Skrevet 17. desember 2007 Her er barna "alle sine", de er ikke vedheng til sine foreldre og under deres gavemaksimum. Pris på gaver varierer nok en del, men da er det en tanke bak det, ikke favorisering av enkelte familiemedlemmer. Jeg hadde ikke blitt fornærmet om jeg ble skippet til fordel for eventuelle barn. Julegaveutveksling mellom voksne synes jeg bør være gjensidig ønsket. Om pengene ikke begrenser muligheten, er det for mange et ork og et press å finne på noe bra til alle som har alt de trenger og vel så det, hvert år.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #22 Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes det blir rart å snakke om at andre søsken får dobbelt så mye fordi de er to. Det er jo ikke søskenet som får gaven, men partneren/barna.. Jeg vet min onkel ihvertfall mener at gaver til meg og min søster fører til at det blir mindre arv igjen til ham... Så han har alltid forlangt at mine besteforeldre skal bruke samme beløpet på ham som på min mor med familie. På sett og vis ser jeg jo logikken i det, hvis vi summerer opp hvor mye penger mine besteforeldre har brukt på meg, min søster og min far opp igjennom årene blir det et betydelig beløp, siden hun bare har to barnebarn og en svoger og liker å skjemme oss bort... Jeg og min søster får som regel et par tusen til hver bursdag, og omtrent en tusing til jul... Så det blir jo faktisk en del penger av det. Min onkel taper på at min mor har fått mann og barn.
flickan Skrevet 17. desember 2007 #23 Skrevet 17. desember 2007 Min onkel taper på at min mor har fått mann og barn. Det er jo ikke gitt at han ville fått mer dersom dere ikke hadde vært i familien. Men jeg er altså fullstendig klar over at flere folk tenker som han, det har jeg bl annet sett her på KG. Det er bare min personlige mening at det er smålig og litt merkelig. Dere er jo egne individer som får gaver på vegne av dere selv og ikke på vegne av deres mor. Men i min familie har vi heller aldri vært opptatt av å dele på krona, men å kjøpe gaver som er ønsket eller som det er behov for. I det lange løp har det jevnet seg ut, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om lillesøster tileldigvis har fått gaver som er litt mer verdt enn mine.
Gjest =tentacle= Skrevet 17. desember 2007 #24 Skrevet 17. desember 2007 Jeg vet min onkel ihvertfall mener at gaver til meg og min søster fører til at det blir mindre arv igjen til ham... Så han har alltid forlangt at mine besteforeldre skal bruke samme beløpet på ham som på min mor med familie. På sett og vis ser jeg jo logikken i det, hvis vi summerer opp hvor mye penger mine besteforeldre har brukt på meg, min søster og min far opp igjennom årene blir det et betydelig beløp, siden hun bare har to barnebarn og en svoger og liker å skjemme oss bort... Jeg og min søster får som regel et par tusen til hver bursdag, og omtrent en tusing til jul... Så det blir jo faktisk en del penger av det. Min onkel taper på at min mor har fått mann og barn. :hår: Hva med å heller være glad for at foreldrene har fått større familie som sannsynligvis beriker livene deres enormt? Er utrolig glad for ungene i vår familie, de er til glede for alle. Onkelen din burde skamme seg. Er helt sjokkert over at han får seg til å innrømme småligheten sin og kontrollere gavestrømmen for at arven skal bli så stor som mulig. Det er ikke arv før foreldrene har gått bort, nå er det deres penger, ikke hans.
Gjest Opa Skrevet 17. desember 2007 #25 Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes det blir rart å snakke om at andre søsken får dobbelt så mye fordi de er to. Det er jo ikke søskenet som får gaven, men partneren/barna.. Og det er jo ikke sikkert de får det heller, som i mitt eksempel.
kamela Skrevet 17. desember 2007 #26 Skrevet 17. desember 2007 Hva synes dere om en far som har bestemt seg for å ikke kjøpe julegaver til de av barna sine som har egne barn? Han kjøper da til den ene datra som ikke har barn, mens de tre som har barn får ingenting. Han kjøper til barnebarna da. Jeg er enig i at en kan begrense julen litt, men synes at sine egne foreldre, barn og barnebarn alltid må prioriteres. Det trenger ikke være store tingen selvfølgelig, men noe han tror de vil sette pris på. Jeg synes dette høres litt trist ut, hvis ikke han har veldig dårlig råd.
LilleKylling Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #27 Skrevet 17. desember 2007 Han har slettes ikke dårlig råd i det hele tatt. Tror han bare er korttenkt.....
Furstina Skrevet 17. desember 2007 #28 Skrevet 17. desember 2007 För min del skulle det inte göra något om vi inte fick något av föräldrar eller svigerföräldrar. Jag får inget av min egen far - vi slutade ge varandra julklappar långt innan jag fick barn. Min mor är barnsligt förtjust i julklappar och här ska det bara vara klappar, gärna MÅNGA (hon kommer från en liten familj) både till mig, mannen och våra barn. Svigers ger både till barn och barnbarn. De ser väl det som sin uppgift att ge oss något vi behöver och svigermor verkar tacksam om vi kan säga att vi behöver nya handdukar eller sängkläder. Jag tror inte heller att de gav min man mer innan vi fick barn och de andra syskonen hade barnbarn. En sådan millimeterrättvisa går aldrig att få. En del får mer för att de är ensamma, för att de som familj är fler, för att de är studenter och behöver mer, för att de hittar en passande gåva som kostar lite mer. Sånt är livet. De som bor nära får mer hjälp i vardagen med passning, middagar och kanske en spontan gåva - så fungerar livet tror jag.
Gjest Mysticgirl Skrevet 17. desember 2007 #29 Skrevet 17. desember 2007 Gave fra mamma og pappa får jeg da hver år, selv om jeg har barn. Aldri om jeg skal slutte å gi mine barn heller bare for at de får barn. Jeg kjøper til nieser og nevøer jeg også selv om de er voksne! Synes det er koselig å få og gi
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. desember 2007 #30 Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes også det virker litt smålig av de single/barnløse å bli "skuffet" eller fornærmet eller whatever fordi søsken med barn får flere gaver-totalt. Det blir jo deres tur også en dag, hvis ikke de er alene hele livet da såklart. I min familie får alle såpass store gaver at det ikke blir noe problem. Jeg er enig i at man bør gi alle barnebarna like store gaver, uavhengig av hvor mange søskende har, men når det gjelder barnløse synes jeg ikke det gjør noe om de får litt større gave en de andre voksne av sine egne foreldre. Når jeg kjøper gave til søstern min sin familie kjøper jeg fire gaver, mens jeg får en fellesgave av de tilbake. Derfor tar jeg det ikke så tungt om min ene gave er litt dyrere enn det hver av de får av meg. Samlet har jo jeg uansett brukt et større beløp. Hvordan mamma og pappa fordeler gavene vet jeg ikke, men i vår familie får alle store gaver, så ingen har noe å klage på uansett. Ofte bruker jo foreldre julegaver til å kjøpe ting nyetablerte trenger, i så fall blir det jo urettferdig hvis par alltid skal få dobbelt så mye som single. Mamma og pappa kjøper kun gaver til de av søsknene sine som ikke har barn( dvs ingen), og dette gjør de selv om barna er voksne. Det forundrer meg veldig at folk ikke ser på gavene barna får som gaver til seg selv også, sånn er det å ha barn, man må prioritere de, er man barnløs derimot kan det være litt trist å ikke få en eneste gave fordi du er voksen, mens barna til alle søskene dine får en masse gaver.
Gjest Pax Skrevet 17. desember 2007 #31 Skrevet 17. desember 2007 Gaven kan jeg klare meg uten, men strømpa? Neineinei.
LilleKylling Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #32 Skrevet 17. desember 2007 Selvfølgelig settes vi pris på gaver som barna får, det har såvidt jeg kan skjønne ingenting med denne saken å gjøre. Kunne forstått det om han kun hadde råd til å kjøpe for en viss sum, og det bare holdt til gaver til ungene. Men sånn er det altså ikke....
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. desember 2007 #33 Skrevet 17. desember 2007 Selvfølgelig settes vi pris på gaver som barna får, det har såvidt jeg kan skjønne ingenting med denne saken å gjøre. Kunne forstått det om han kun hadde råd til å kjøpe for en viss sum, og det bare holdt til gaver til ungene. Men sånn er det altså ikke.... Så hva er problemet da? Du har vondt av at han sitter på masse penger uten at du får en større del av kaka? Kan jo hende han synes julegaver er noe stress, og at han prioriterer ungene siden dere har alt. Sånn jeg ser det er opp til giver å bestemme hvem man skal gi gaver til, hvordan de skal fordeles og hvor mye de skal koste.
Glede! Skrevet 17. desember 2007 #34 Skrevet 17. desember 2007 Jeg er veldig for det her jeg da! Sånn gjør jeg det til søsknene mine, de som har barn får gaver til barna. De som ikke har barn får gaver selv. Vi har barn og jeg sier til søsknene mine at jeg ikke vil ha (fordi det er helt unødvendig, ikke for å være frekk), men at det er koselig om de kjøper noe til barna!
Gjest Realthing Skrevet 17. desember 2007 #35 Skrevet 17. desember 2007 Godt å høre at jeg ikke er den eneste som opplever at tradisjonen med å gi julegaver skaper mange ubehageligheter.
LilleKylling Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #36 Skrevet 18. desember 2007 Så hva er problemet da? Du har vondt av at han sitter på masse penger uten at du får en større del av kaka? Kan jo hende han synes julegaver er noe stress, og at han prioriterer ungene siden dere har alt. Sånn jeg ser det er opp til giver å bestemme hvem man skal gi gaver til, hvordan de skal fordeles og hvor mye de skal koste. Nå er det ikke min far det er snakk om, så han må gjerne la være å kjøpe gave til meg. Det bryr meg ingenting. Og hvordan vet du at vi har alt? Selvfølgelig er det opp til giver å bestemme, jeg synes bare det er merkelig at noen prioriterer bort barna sine.
LilleKylling Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #37 Skrevet 18. desember 2007 Jeg er veldig for det her jeg da! Sånn gjør jeg det til søsknene mine, de som har barn får gaver til barna. De som ikke har barn får gaver selv. Vi har barn og jeg sier til søsknene mine at jeg ikke vil ha (fordi det er helt unødvendig, ikke for å være frekk), men at det er koselig om de kjøper noe til barna! Vi gjør det også sånn til søsken, men det blir jo noe helt annet. Spørsmålet var gaver fra foreldre.
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. desember 2007 #38 Skrevet 18. desember 2007 Nå er det ikke min far det er snakk om, så han må gjerne la være å kjøpe gave til meg. Det bryr meg ingenting. Og hvordan vet du at vi har alt? Selvfølgelig er det opp til giver å bestemme, jeg synes bare det er merkelig at noen prioriterer bort barna sine. Han prioriterer jo ikke bort barna sine, det barnet som ikke har egne barn får jo. Dessuten sa jeg ikke at dere hadde alt, jeg sa det kunne hende det var sånn. Hva med å sette pris på at ungene får gaver og at han er en flink bestefar? Det at du nevner at dere ikke har alt får det til å høres ut som du er misfornøyd fordi han ikke sponser dere via julegaver.
LilleKylling Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #39 Skrevet 18. desember 2007 Han prioriterer jo ikke bort barna sine, det barnet som ikke har egne barn får jo. Dessuten sa jeg ikke at dere hadde alt, jeg sa det kunne hende det var sånn. Hva med å sette pris på at ungene får gaver og at han er en flink bestefar? Det at du nevner at dere ikke har alt får det til å høres ut som du er misfornøyd fordi han ikke sponser dere via julegaver. Nå er du jo bare vanskelig. Selvfølgelig setter jeg pris på at barna får gaver, men forstår ikke at det skal utelukke sine egne barn. Jeg kunne ihvertfall aldri latt være å kjøpe gaver til mine egne barn selv om de hadde fått barn selv. Og for å være like vanskelig som deg, jeg sa ikke at vi ikke hadde alt, jeg skrev "hvordan vet du at vi har alt?".
Montezuma Skrevet 18. desember 2007 #40 Skrevet 18. desember 2007 Jeg syns IKKE det er en ok løsning....... Vil aldri slutte å gi gave til barna mine, og vi får alltid gaver fra våre foreldre. Foreldrene våre prioriterer faktisk barn og barnebarn ved å alltid gi oss noe de vet vi trenger og ønsker oss. Så får andre litt mindre gaver. Sånn vil jeg oxo gjøre det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå