Gå til innhold

hvordan fungerer dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har pga sjukdom vært mye til lege i det siste, og fikk høre om frikort. Jeg er langt over 1600 kr som skal være grensen for egenandel. Det jeg lurer på er må jeg ordne opp i dette med frikort før årslutt, det er ikke mange dager igjen ´, og jeg har fortsatt legetime neste uke.

Jeg har betalt regningene som er over frikort beløpet , vil dette da blir etterbetalt til meg etter årskifte?

takker for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du legen til å notere på et frikort alle egenandelene du har betalt eller ber om å få tilsendt kvitteringer. Så tar du det med til trygdekontoret.

Skrevet
Da får du legen til å notere på et frikort alle egenandelene du har betalt eller ber om å få tilsendt kvitteringer. Så tar du det med til trygdekontoret.

åhh, takk for raskt svar. :)

Jeg har fått kvitteringer/giro hos legen, som jeg har betalt med nettbank, kan en utskrift av nettbanken fungere som gyldig identifikasjon mon tro?

Vet du om dette må ordnes før jul ,eller kan det gjøres i januar.

Har ikke vært alvorlig sjuk før, så dette med frikort er helt nytt for meg..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Du kan be om å få en utskrift av alle timene dine fra legen. Denne sender du til trygdekontoret med kontonummer på, det du har betalt over egenandel får du da rett inn på kontoen din.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Du må få utskrift fra legen, kontoutskrift holder ikke fordi trygdekontoret vil vite akkurat når du hadde time. :)

Skrevet

Og husk at neste år, ved første legetime/kjøp av blå resept medisin får egenandelskort der alt blir ført på etterhvert, det gjør det mye enklere

Skrevet

Men det jeg lurer på om jeg må ordne dette iår, eller er det noe jeg kan ordne tidlig i januar?

:)

Gjest nextlife
Skrevet

Det går helt fint å ordne det i januar. Etter at du har nådd taket for egenandeler har du en frist på 6 mnd for å få tilbakebetalt det overskytende.

Legger en link der det står litt utfyllende om dette, samt skjema

http://www.nav.no/page?id=355

Skrevet
Men det jeg lurer på om jeg må ordne dette iår, eller er det noe jeg kan ordne tidlig i januar?

:)

Jeg lurer på om fristen er innen mai eller juni jeg? :klø: Det er i allefall langt ut i det nye året!

Skrevet

Jeg nådde frikortbeløpet på sommeren her. hadde tatt vare på alle kvitteringer jeg hadde betalt på sykehus osv. Så fikk jeg frikortet i november. Så hadde jeg en kvittering til som jeg fant etter jeg hadde fått frikortet( for en undersøkelse på sykehus i mai). Dro ned til nav for å levere den, og få beløpet ført inn på konto. Fikk høre at den var foreldet, pga 6 mndfristen.!

Skjønner ingen ting jeg. Jeg har jo kvitteringen på at jeg har betalt den, dato og hvilken undersøkelse. så hvordan kan den være foreldet, når den hører til året jeg har gått over frikortgrensa??

Skrevet

Kanskje de misforstod? Kanskje de trodde den var fra i fjor? :klø:

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Hun sa jo at det var pga. 6 mndfristen. Dvs du får ikke tilbakebetalt det som er 6 måneder eller lenger siden.

Endret av Veronica Mars
Skrevet
Hun sa jo at det var pga. 6 mndfristen. Dvs du får ikke tilbakebetalt det som er 6 måneder eller lenger siden.

Jeg hadde ingen problem med noe av dette da jeg fikk frikort et år. Jeg samlet alle kvitteringer fra hele året og fikk alt godskrevet da jeg leverte det utover våren. Jeg husker at de nevnte en 6 mnd frist for å levere inn krav fra fjoråret. Mulig dette har blitt endret siden den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...