kiri Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #21 Del Skrevet 16. januar 2008 I dag har jeg vært på ultralyd for oppfølging av cyster. Legen fant en ny på 4,3 cm som lå bak livmoren. Den var tynnvegget og ikke noe farlig. Lurer likvel på hvorfor jeg får disse cystene? Hva kommer de av? I følge legen skulle det ikek være noe hinder for å bli gravid. Jeg fortalte også grunnen til at jeg tok ultralyd første gang var fordi jeg ville sjekke om jeg har delt livmor slik min kusine og farmor hadde og at jeg bare hadde tatt utvendig ultralyd. Enden på visa var at jeg ble sendt inn i en trommel (CT, er det noe som kan hete det????) og skulle få brev i posten. Godt å føle at jeg ble tatt på alvor og at han gjorde så jeg fikk en ekstra undersøkelse med en gang. Håper resultatet er positivt for har ikke tålmodiget til å vente på en operasjon nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 16. januar 2008 #22 Del Skrevet 16. januar 2008 Spennende tid du har foran deg, kiri. Legger forresten signaturen din på minnet. Det er en fin signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #23 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Så var det slutt. Slutt på prøvingen for en god stund Legen ringte meg på jobb i dag og kunne fortelle at jeg både har delt livmor og en cyste som må følges opp. Cysten mellom livmoren og sittebenet og var ikke farlig sist (både fordi den var tynnvegget og under 5 cm). Hvorfor den må følges opp nå vet jeg ikke. Om jeg blir gravid før de får gjort noe med denne veggen i livmoren er faren stor for at jeg enten abborterer eller føder alt for tidlig. Med for tidlig fødte barn er faren stor for at det blir komplikasjoner og funksjonshemninger. To av mine søsken har/har hatt funksjonshemmede barn så jeg vet hva det innebærer. Jeg gjør det jeg kan for at det ikke skal skje med meg/mine barn, for å si det sånn. Jeg har byttet lege siden denne henvisningen ble gitt, så svaret på undersøkelsen er dermed sendt min gamle lege (det var han som ringte). Den må jeg hente, bestille time hos min nye lege (som stengte 10 min før jeg ringte i dag), stå i kø til legen, få henvisning til gynekolog, stå i kø til gynekolog/få underøskelse på sykehuset før operasjon, stå i kø til operasjon, opereres, vente i 2-3 mnd på at det skal gro, følges opp, få klarsignal for å begynne å prøve igjen, men da med advarsel at det kan ta litt tid før det befruktede egget fester seg fordi det er gjort inngrep i livmoren. Veggen kan også gro igjen. I tillegg tror jeg at jeg har litt kort luteralfase (9 dager om man ikke skal telle med dagen med eggløsning og første dag med mens). Men det var kanskje bare første periode. Dette var livmorveggen. Hva som skjer med de cystene jeg får støtt og stadig vet jeg ikke. Har en mistanke om at det er fordi "trompeten" til egglederen ikke fanger opp egget fra eggstokken, men vet ikke. Ser ikke for meg at det blir noe enklere å bli gravid nå med en eggleder som ikke fanger opp eggene og en livmor som ikke fanger opp de eggene som event måtte bli fanget opp og eventuelt befruktet. Hva er en graviditet utenfor livmoren? Er det at et befruktet egg ikke har blitt fanget opp av trompeten til egglederen og dermed fester seg i bukhulen? Sånn jeg forsto legen var det egg som "ikke gikk helt ut" som forårsaket cyster. En syste utenfor livmoren må jo da forårsakes av et egg utenfor livmoren? Sa jeg at jeg har ventet lenge på å få begynne å prøve? Jeg skulle nemlig være en "ung" mor. Med en partner som ikke var enig. Vi har begge "gamle" foreldre. Men uenig i om det er positivt eller ikke spiller noen rolle. Om jeg hadde en slik vegg i livmoren/delt livmor undersøkte jeg privat for nesten ett år siden, men hos en lege som sa at jeg ikke hadde en delt livmor. Men han fant cystene da. Som gjorde at jeg måtte til fastlegen som ga meg denne henvisningen jeg aldri fant igjen før nå nylig. Som igjen fant denne veggen. Har vurdert å få operert bort denne veggen raskt privat her i byen, men har mistet noe av min tro på private leger og "ting de ikke gjør ofte". Apropo det så er svigermor øyelege og da hun selv måtte operere øyet for noe veldig vanlig ville hun ha den operasjonen av den legen som gjør den "8 ganger om dagen, fem dager i uka". Det sier jo litt om hvilken risiko vi tar... Synes ikke jeg gjør noe annet enn å vente. Passer ikke min personlighet akkurat bra. Hilsen Kiri, 30 år. Langt nedi rødvinsfalska kl fem på en onsdag... Endret 23. januar 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 23. januar 2008 #24 Del Skrevet 23. januar 2008 Håper legene er effektive og får henvisningene fort unna. Går alt kjapt så er det ikke så alt for lenge til dere kan begynne å prøve igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. januar 2008 #25 Del Skrevet 23. januar 2008 Huff, så kjedelige nyheter! Hva er egentlig delt livmor? Tror ikke jeg har hørt om det før... Graviditet utenfor livmor er vel at egget ikke blir fanget opp av livmoren ja og fester seg andre steder. Har hørt om graviditet i eggstokkene... Får håpe de får henvisninger og byråkrati fort unna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #26 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Ny oppsummering: 21.-ca 25. januar: såre brystvorter. ca 22. januar: el-test med kun en strek, men som kanskje hadde antydning til rosatoner på teststreken, men tror det var mest min vilje som så den... 25.-26./27.januar: el-slim. 26.januar (eller var det 25.?) el-test uten resultat. 1. februar: lett irritert på jobb. 3. februar: mensen. Det gir en syklus på 28 dager. Tror aldri jeg har hatt så kort syklus noen gang før. Det store spørsmålet denne mnd er om jeg hadde eggløsning, siden testen ikke viste det. Når man har el-slim skal man da ha eggløsning? Testen skulle fange opp om man hadde eggløsning de nærmeste 24-48 timene, kan den da ha vist negativt fordi det var under 24 timer til?? Et annet spørsmål blir om det jeg tror er el-slim faktisk er det... Jeg hadde aldri noe økt sexlyst heller. Om jeg så hadde mensen 25.januar og mensen 3.februar gir det en luteralfase på 8 dager, noe som er alt for kort. Jaja, denne mnd er det jo bra at jeg ikke ble gravid (vi prøvde kun på det motsatte), men skulle gjerne hatt en kropp jeg forsto meg på og som ikke ga meg mistanke om at noe ikke er som det bør. Endret 4. februar 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 3. februar 2008 #27 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvordan går det med henvisningene? Er ting satt igang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #28 Del Skrevet 3. februar 2008 Skrev nettopp ett innlegg om livmorveggen, men det forsvant, så her kommer en ny oppsummering. Jeg fikk beskjed onsdag 23.januar at jeg hadde denne livmorveggen av min gamle lege. Torsdag morgen hentet jeg brevet hos min gamle lege og dro til min nye lege. En ukes ventetid på time der ble kortet ned til 30 minutter da de fikk inn en avbestilling mens jeg sto der:) Møtte min nye lege for første gang og fikk et veldig godt inntrykk av henne. Hun fortalte meg at jeg rett og slett har hatt veldig uflaks fordi jeg har begynt i feil ende. Jeg har blitt undersøkt med "feil" undersøkelser og hun skal nå få meg til en god gynekolog på sykehuset som skal gjøre de nødvendige undersøkelsene. De jeg har gjort til nå kan man ikke se en slik vegg og i brevet fra CT-undersøkelsen står det "kanskje/muligens/er vanskelig å avgjøre med denne underøskelsen, så en større undersøkelse bør gjøres, osv." Det står slettes ikke at jeg HAR en slik vegg. Det var bare noe min gamle lege sa i telefonen at det sto/jeg hørte at han sa. Min nye lege beroliget meg og ville at jeg skulle legge alt dette bak meg og at vi nå begynner prosessen på nytt med undersøkelser som faktisk gir et riktig svar. Legen min sa at det var noen ukers ventetid, og nå har det gått en uke siden henvisningen ble sendt. Har ikke fått brev om når jeg får time ennå, så så langt har prosessen kommet. Imli: Delt livmor vil si at man har en vegg inni livmoren som gjør at den får to rom. Fosteret ligger da i det ene rommet og dette blir ikke stort nok når barnet blir større. Derfor vil barnet ut når det ikke er mer plass og kan bli født mye for tidlig. Min kusine fødte 9 uker for tidlig, men riene startet en uke før og hun fikk masse greier for å holde på ungen så lenge som mulig. I følge min gamle lege er også sannsynligheten for abort større. Livmora er som en ballong som er helt uten luft før man blir gravid og derfor er det vanskelig å se en slik vegg. Den kan være flere steder og i ulike retninger (tror jeg) og er veldig vanskelig å finne. Legen til min kusine fant bare ut at det var en misdannelse på livmoren da ungen ville ut 10 uker før termin, men kunne ikke se hva denne misdannelsen var. Det var først under keisersnittet at de så denne veggen. I ettertid er den operert bort og da har de ikke klart å se den på vanlig ultralyd. De har tatt innvendig ultralyd eller så kan man få noe kontrast som viser hvor blodet strømmer(?) Det er dette jeg venter på nå. En veldig stor trøst oppi dette er at om jeg faktisk har en sånn vegg så blir den oppdaget nå. Om jeg må vente et halvt år på å begynne prøvingen er dette lite i den store sammenheng og veldig mye bedre enn å få prematurbarn som kanskje får store skader. Så jeg har roet meg veldig ned og prøver å være tålmodig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #29 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Håpet er at jeg får undersøkelsen før neste eggløsning, men etter at mensen er ferdig. At undersøkelsen viser at jeg slettes ikke har en slik vegg og at jeg da blir gravid med en gang. Det er jo lov å håpe! Selv om jeg for mine barns skyld ikke ønsker at de skal være født i november og desember. Endret 3. februar 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #30 Del Skrevet 4. februar 2008 Da har jeg kommet enda et skritt videre. Jeg har fått time til undersøkelse allerede onsdag! Da går ting fortere enn forventet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. februar 2008 #31 Del Skrevet 4. februar 2008 Bra at du får kommet i gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #32 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Da er første undersøkelse gjort. Denne legen mente at jeg ikke hadde en "bikorn livmor" eller hva det nå er de kaller det, men kunne ikke si det helt skikkert. Om jeg ikke måtte bli sendt videre i systemet, ville han ikke gjort noe med denne. Men jeg må videre i systemet:( Er det ikke det ene så er det det andre, føler jeg nå. Da jeg tok en privat undersøkelse av denne livmoren i april i fjor fant legen ingen "delt livmor", men en stor cyste på egglederen/eggstokken/livmora. Denne cysten sa han at jeg måtte få undersøkt av min fastlege. På dette tidspunktet skremte denne cysten meg veldig fordi dette er et område jeg ikke vil være syk i. Etter en uke kom jeg til min gamle fastlege og han undersøkte meg (etter å ha laget "jokkebevegelser" mens han satt i stolen(!!!!!)). Han kunne overbevisende fortelle at denne cysten nå var sprukket. Jeg spurte til og med om han kunne merke det bare ved å kjenne, og fikk bekreftende svar. Han ville likevel at jeg skulle ta en ny ultralyd om noen mnd for å finne ut om jeg fikk store cyster ofte. Det var denne henvisningen jeg ikke fant igjen før nå i januar. Da fant han også en cyste, men sånn jeg forsto det var den både mindre og lå på et annet sted. Uansett. På sykehuset i dag mente legen at den cysten jeg har nå er den samme som den jeg hadde i april. Jeg sa at den jeg hadde i april var undersøkt av legen og bekreftet sprukket, men det mente sykehuslegen måtte være feil, siden den lå på samme sted og hadde samme størrelse. Siden denne cysten er så stor og gammel må den opereres vekk:( Det betyr at jeg ikke kan bli gravid ennå og fortsatt må vente i ubestemt tid Selve operasjonen har 2-4 ukers ventetid, men vet ikke hvor lenge jeg må vente etter det. Trenger jeg å skrive at jeg ikke har mye til overs for min gamle fastlege? Tenk om det hadde vært en kreftsvulst han hadde kjent etter? Nå tenker jeg svært lite på at denne cysten kan være ondartet, for det er det ingenting som tyder på, men likevel... Som sambo sa: "det finnes gode og dårlige håndverker. Leger er også håndvereker". Endret 6. februar 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 6. februar 2008 #33 Del Skrevet 6. februar 2008 Krysser fingre, kiri! Du fortjener at dette skal gå på skinner nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. februar 2008 #34 Del Skrevet 7. februar 2008 Kiri! Gott att höra att ni är prövere, jag har saknat dina uppdateringar. Trist med cystor och delad livmor men bra att de tar hand om dig. *följer med* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #35 Del Skrevet 10. februar 2008 Furstina Det var lenge siden sist! Hyggelig at du stikker innom! Takk for gode ord, Alive. Her går ting fortere enn ventet Jeg skal opereres allerede mandag 18. februar. Det er under én mnd siden jeg var hos fastlegen og ble henvist videre og det synes jeg er veldig bra. Trodde det var lange køer for slike "unødvendige" ting. En ting jeg glemte sist av at legen lurte på om denne cysten kunne komme av endometriose, men som han sa høyt halvveis til seg selv "det ser ikke ut som det heller". Tror de sjekker det når de opererer, håper det i alle fall. Om det faktisk er problemet er det like greit å få vite det nå, om det ikke er et problem er det bare bra. Torsdag var siste dag med mens. Det betyr at jeg hadde mensen i 5 dager. Drømmen er nå at jeg får eggløsning dag 20 denne perioden også og at jeg er frisk nok til å ha sex da (og ikke minst at livmora er frisk, men tror de skal holde på utenfor den). Dag 20 er nemlig lørdag 23. februar og etter operasjonen. Da er jeg mest sannsynlig bortreist, men da får vi prøve litt før. Sånn sett mister jeg ikke en periode til. Skal også kjøpe Wild Yam(?) som jeg har lest kan forlenge luteralfasen. Jeg har (merkelig nok) en glede i å kunne gjøre noe for denne prøvinga. Jeg drikker mye forskjellig jus, spiser piller, drikker grapefrukt fram til eggløsning, dytter i sambo selen og sink og ikke minst leser mye om helse og kosthold og har fokus på mat. Den kommende uka er planen å ha full fokus på vektreduksjon. Jeg tok en rensekur i går og fikk tømt kroppen skikkelig og har planer om å spise lav GI-mat og trene mye til uka. Rett og slett gå ned i vekt før jeg blir gravid og går opp igjen! Planen er å skrive handleliste nå og kjøpe inn i morgen. Deretter trene MRL på mandag og arobic på torsdag. Skal også se om de har en sykkeltime en av de andre dagene. De resterende dagene er planen å låne naboens hund og gå tur om kvelden. Gjerne med pulsklokke. Jeg skal på kurs mandag og tirsdag, men resten av uka skal jeg forsøke å gå en del på jobb og å drikke mye vann. Et hinder jeg ser for denne treninga er at Minien skal på eu-kontroll til onsdag og den er fortsatt ikke klar for det. Det er en skrue som må byttes og gjenges opp og ditt og datt og jeg vet ikke hva, men jeg må være der når det gjøres. Kan hende jeg må utsette timen for 4. gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #36 Del Skrevet 14. februar 2008 Tok EL-test i går uten resultat. Så litt lister: Mini: Gjenge opp bremsekaliper og festedings Løsne håndbrekket Støvsuge innvendig Frist: Eu-kontroll neste fredag Ute: Planlegge riving/flytting av rekkverk Planlegge plassering av hekk. Planlegge innhold i hekk Planlegge leie av liten gravemaskin om nødvendig Inne: Tapetsere siste del av tapet-veggen (blir sikkert ikke gjort før sommeren) Få montert hyllene i mitt garderobeskap oppe Organisere boden Male taket på do Annet: Lag middagsliste Planlegg helger framover (Kragerø, Mjøsa, hvem blir med i påska) HASTER: Betale regninger Sende brev til gammel huseier Sende tilbake brikke Lån inspirerende bøker på biblioteket Ideplan til aktiviteter mens jeg er sykmeldt: Les bok jeg aldri har levert tilbake på biblioteket. Les alle andre bøker jeg har liggende Filosofer over eget liv og lag lister over hvilke mål jeg har, hvor jeg vil og hva jeg vil. Filmer: Noen med gode forslag? Kjøp inn blader Kjøp inn frukt Tren håndmanualer Besøk av M&H på dagtid Strikk tøfler Sy småreparasjoner på klær Små gåturer Besøk på jobb Skriv mail til venninner Surf på nett Les i de mange selvutviklingsbøkene jeg har stående Tenk over/legg en plan på hvordan jeg kan bli mer strukturert og faktisk nå de målene jeg setter meg. Bli så mer bevist på målsetting. Sjekke ut og event jobbe med søknad om nytt uthus i Kragerø Tenk "tankekart": hvis jeg blir gravid: ny bil, plan med huset, jobb... Hvis jeg ikke blir gravid: bryllup, reiser, mini... Planlegg hagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 14. februar 2008 #37 Del Skrevet 14. februar 2008 Filmtips: gå inn på imdb.com og ta frem listen over de 100 eller 50 eller hva det er som har fått høyest score. Der er det mye bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #38 Del Skrevet 21. februar 2008 Da er operasjonen overstått og jeg er hjemme igjen. Har hverken endometriose eller delt livmor Operasjonen gikk bra og alt (bl.a egglederne og eggstokkene) så bra og normale ut. Deilig å ha det overstått. Formen bedres dag for dag, men jeg ble mye mer redusert enn jeg hadde trodd. Har tatt flere el-tester, tror det var fredag 15. og søndag 17. uten resultat. Tok en test i går 20. som kanskje viste litt, men er ikke helt sikker. Det samme igjen i dag. Er kanskje en svak linje der, men absolutt ikke noe jeg belager meg på. Denne perioden blir det nok uaktuelt uansett med det underlivet mitt. Er tross alt operert i området og har gått som en 90-åring i noen dager. Skulle gjerne fått svar på el-tester likevel for loggføringens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Frida* Skrevet 21. februar 2008 #39 Del Skrevet 21. februar 2008 Det var gode nyheter! Håper formen kommer seg, så du er klar til neste syklus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #40 Del Skrevet 22. februar 2008 I natt lå jeg mye og tenkte på om jeg ønsket meg jente eller gutt først. Sambo hadde ingen formening om det, men nå er jeg ganske sikker på at jeg ønsker meg jente. Det er så mange gutter i min familie og jeg vil på en måte sikre meg. Ønsker meg begge deler, men altså, jente først. I går kvernet en superegoistisk tanke rundt i hodet mitt og den er så sær at jeg ikke er sikker på om jeg bør skrive den her. Min bror har nemlig en sønn og to små døtre. Vet at de har tatt vare på barneklær for at enten jeg eller min brors svoger skal arve de, avhengig av hvem som får barn først. Vet at det er masse flotte klær her. Dette er ting som kan kjøpes for penger, men jeg merker likevel at jeg har en stor lyst til å arve kjolene og de fine tingene etter min søsters avdøde datter som min bror nå har til sine døtre. Om min brors svoger får barn først forsvinner disse tingene ut av familien og har dermed ikke samme "symbolverdi", er det da veldig ufint av meg å spørre om jeg kan få klærne etter mitt avdøde tantebarn, så kan de få alt annet? Selv om jeg ikke er gravid en gang?? Huff, føler meg superegoistisk som ønsker at jeg får en datter først... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå