Atmi Skrevet 18. april 2003 #1 Skrevet 18. april 2003 Jeg er så lei av denne evige hevdelukta hver eneste vår. Uff - jeg vet at gådene må hevde, og jeg vet at de lager maten vår og jeg vet alt det. Men jeg bor ikke på landet. Jeg bor et tettbebygd sted der det er et par gåder innen lukt rekkevidde. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det skal være slik at hver eneste gang der er fint vær og sol ute kommer denne, vemmelige forferdelige lukta sivende. Hvorfor kan de ikke prate sammen og prøve hevde på samme dag - og hvorfor kan de ikke prøve å få det gjort unna mest mulig på samme tid? Jeg blir rett og slett sliten av det. Hver eneste gang jeg faller for fristelsen til å henge ut håndklær og sengeklær i god fin vårluft ender det med at jeg må vaske alt en gang til. For er jeg så uheldig at jeg ga nesen en pause og reiste i butikken stinker det fjos lang vei når jeg kommer tilbake. Bør ikke bønder prøve å planlegge litt? Kan de ikke ta litt hensyn? Ikke kom å si at de gjør det. For det er ikke mulig, der er ikke så mange gårder her. Likevel har det luktet dritt ute i en måned snart. Om ikke om morgenen så kan du banne på det lukter om ettermiddagen. Jeg syns det handler om litt høflighet å bare prøve å planlegge litt sammen med de andre bøndene jeg. Jeg syns de kan ta en telefon når det er fint vær å se om det passer for nabobonden og den dagen. Det kan ikke være nødvendig dette her. Greit at de bøndene som bor på landet nok gjør akkurat som det passer dem, men der gjelder det alle, Her er det ikke slik. Jeg har så forferdelig lyst til bare å vaske en maskin med klær som jeg kan henge ut. Bare en eneste dag med fint vær og sol uten denne vemmelige kvalmende lufta. Sorry - måtte bare få det ut. Jeg blir så lei meg at jeg har lyst å gråte. Det lukter alltid og over alt!!!
Gjest ButtHead Skrevet 18. april 2003 #2 Skrevet 18. april 2003 Jeg er ikke plaget av sånn lukt der jeg bor. Men jeg tror det er lurt at du prøver å unngå å irritere deg over det. Det er ingen som liker den lukta, men man må bare innse at det er sånn det lukter om våren. Så prøv å ikke irritere deg over det
Atmi Skrevet 18. april 2003 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2003 Ja - hadde jeg fått vaska klærne mine og lufta i det fine været hadde jeg nok ikke irritert meg så mye heller. Men der er vår og sol og fint vær og jeg bor ikke på landet. Syns ikke der skal være nødvendig å låse alle glugger i slikt vær. Ikke hver dag i hvertfall - selvfølgelig må de få gjøre jobben sin som alle andre. Men hva med å gjøre det mest ille luktende arbeidet samtidig. Liksom :oops:
Gjest Tristessa Skrevet 18. april 2003 #4 Skrevet 18. april 2003 Åh, her i Stavanger kan en lukte hevd over alt på denne tiden. Gud, jeg blir så gal av den lukten. En kan jo lukte det langt ned i sentrum og, i alle fall de dagene det blåser litt. Grr...
Chiquita Skrevet 18. april 2003 #8 Skrevet 18. april 2003 Jaja, det er lett å la seg irritere over små-ting når en har en slik levestandard som vi har.... Men..... Én gang i året kjører bøndene dette ut på jordet, og i en LITEN periode av året er det ikke mulig å tørke klær ute.... Er ikke det greit da, sånn at vi kan få mat å spise.... Bøndene gjør jo det ikke på f**n-skap heller da!!!! Og det er ikke praktisk gjennomførbart at alle bøndene i området gjorde dette på likt - enkelte steder har ikke speiken gått fra jorda, og da har de ikke lov til å kjøre det ut, mens andre steder må de kjøre det ut NÅ for at jorda skal kunne ta til seg næringen og gi en god avling.... Slike forhold varierer fra gård til gård, selv om det kanskje er bare noen hundre meter mellom dem..... En kan jo sammenligne med at du og alle dine naboer MÅ lage middag, eller grille (eller noe annet som lukter godt) til samme tidspunkt hver dag, sånn at jeg skal kunne henge ut mine klær, uten at det lukter grill av dem, og jeg blir sulten..... Like viktig å lage mat, som å spise mat...!!!! (Det siste her ble kanskje litt teit, men jeg tror du forstår hva jeg mener) (OG hvorfor kan ikke et tettbebygd-støk ligge på landet??? Jeg bor i et tettbebygd strøk - faktisk med by-status, men jeg føler at jeg er på landet alikevell....)
Atmi Skrevet 19. april 2003 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2003 Jaja, det er lett å la seg irritere over små-ting når en har en slik levestandard som vi har.... Men..... Én gang i året kjører bøndene dette ut på jordet, og i en LITEN periode av året er det ikke mulig å tørke klær ute.... Er ikke det greit da, sånn at vi kan få mat å spise.... Bøndene gjør jo det ikke på f**n-skap heller da!!!! Og det er ikke praktisk gjennomførbart at alle bøndene i området gjorde dette på likt - enkelte steder har ikke speiken gått fra jorda, og da har de ikke lov til å kjøre det ut, mens andre steder må de kjøre det ut NÅ for at jorda skal kunne ta til seg næringen og gi en god avling.... Slike forhold varierer fra gård til gård, selv om det kanskje er bare noen hundre meter mellom dem..... En kan jo sammenligne med at du og alle dine naboer MÅ lage middag, eller grille (eller noe annet som lukter godt) til samme tidspunkt hver dag, sånn at jeg skal kunne henge ut mine klær, uten at det lukter grill av dem, og jeg blir sulten..... Like viktig å lage mat, som å spise mat...!!!! (Det siste her ble kanskje litt teit, men jeg tror du forstår hva jeg mener) (OG hvorfor kan ikke et tettbebygd-støk ligge på landet??? Jeg bor i et tettbebygd strøk - faktisk med by-status, men jeg føler at jeg er på landet alikevell....) Som jeg sa er der bare et par gårder rundt her. Og sjansene for at der er frost hos den ene og ikke den andre ser jeg som ytters små. OG jeg syns helt ærlig at de kan klare samle det litt. Sorry - virkelig. Fatter ikke at 2 - 3 gårder klarer å lage 60 dager med møkkalukt jeg. :oops: Hehe - men jeg har aldri tatt inn klær på grunn av grill lukt - og jeg blir heller ikke dinna på naboene om de lager mat så jeg blir sulten. haha - må bare le Angående om tettbebygd strøk ligger på landet eller ikke - kanskje det var litt dårlig formulering. Jeg bor IKKE på landet men i et tettbebygd strøk som ikke er på landet. Tettbebygde strøk kan nok finnes på landet og. Mange gårder som ligger tett for eksempel. Eller kanskje et byggefelt ved siden av mange gårder med masse natur rundt. Men slik er det ikke her. Men drittlukt - den setter seg i klærne, møblene og alt. Og det tar lang tid før den går vekk. Så her kan jeg ikke lufte eller vaske klær. Ofte kan jeg heller ikke tørke klær inne, for jeg gikk kanskje i badet med vinduet oppe - og da er det ofte gjort. Hele huset stinker. Har ikke tørketrummel - kanskje velferdsstaten burde gitt meg en. nÅr vi tenker på hvordan det er - egentlig burde jeg nok fått det så jeg får vaske klær fra april til juni jeg og Kødder litt da
Nelle Skrevet 19. april 2003 #10 Skrevet 19. april 2003 Jeg bor på gård, og i området her gjødsler bøndene med kumøkk. Jeg synes egentlig det lukter veldig vår når møkkelukta kommer -og egentlig liker jeg det. Alternativet er å gjødsle med kunstgjødsel, noe som er uhyre skadelig for miljøet -og som ødelegger grunnvannet vårt Bøndene har gjødslet med dyremøkk i hundrevis av år for å få gode avlinger -jeg synes man begynner å bli vel prippen om man ikke takler denne lukta noen dager om våren. Eller kanskje det bare er meg som rett og slett ble herdet da jeg jobbet som budeie i geitfjøs en sommer? Nelle
Atmi Skrevet 19. april 2003 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2003 Som sagt. Jeg har full forståelse for noen dager. Men ikke hver dag i månedsvis. Det er mitt problem. At når jeg legger sammen anntall jorder ser jeg at her kunne det vært gjort mye mer luktfritt. Selvfølgelig må de få jødsle. MEN - de bruker ikke kumøkk her - selvfølgelig er det hønsemøkk. MEn det har vært en luktfri påske - bare at jeg kan jo ikke vaske klær på helligdagene for da går naboene berserk.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2003 #12 Skrevet 26. april 2003 Alternativet er å gjødsle med kunstgjødsel' date=' noe som er uhyre skadelig for miljøet -og som ødelegger grunnvannet vårt [/quote'] For noe sludder og viss vass!! Alle som dyrker noe (som ikke har dyr) gjødsler da med kunstgjødsel (det være seg store kornåkre, kjøkkenhager, blomsterpotter). For at en bonde skal få lov til å benytte kunstgjødsel, må han ta jordprøver som analyseres slik at han vet hva jorden trenger og hvor mye. På den måten tilfører bonden den næringen fjorårets vekster brukte opp. Det er de samme stoffene i kunstgjødsel som i kumøkk; men man har noe bedre kontroll over sammensetting/mengde med kunstgjødsel. Jeg tror ikke akkurat at mengder nitrogen (som er det viktigste/og farligste stoffet i gjødsel) fra kumøkk er spesielt mye bedre for grunnvannet ditt...
Silfen Skrevet 26. april 2003 #13 Skrevet 26. april 2003 Syns jylling lukter godt jeg, så lenge det er med kumøkk.
Litago Skrevet 26. april 2003 #14 Skrevet 26. april 2003 Hønsemøkk lukter dødens!! :evil: Jeg bodde i en periode på landet. Der koordinerte bøndene hønsemøkk spredningen slik at alle gjorde det samtidig Veldig kjekt for oss som bodde i nærheten! Det var bare å flykte de dagene det sto på! Kumøkk derimot spredte de både titt og ofte.......
Joplaya Skrevet 26. april 2003 #15 Skrevet 26. april 2003 Møkking - enten det er høns eller ku - er jo et vårtegn :D Synes selvfølgelig lukten er litt ille. Men jeg vet i alle fall da at våren er her for fullt og jeg blir glad av lukten jeg, hvor rart det enn høres Om ikke så lenge er de ferdig for denne gang!
monja Skrevet 26. april 2003 #16 Skrevet 26. april 2003 Jeg bor på landet, og rundt huset har vi to store åkre som ble sprøyta fulle av kumøkk i påska...Det gikk fint på dagtid, for da tørka møkka, men da kvelden kom og den ble fuktig.....æsj. Uansett - det er nødvendig, og her møkker bøndene 3 ganger i året - og lukta varer 3 dager eller noe sånt. Det er liksom vår når man står opp av senga og må i dusjen fordi man likter fjøs
Gjest Donna Skrevet 26. april 2003 #17 Skrevet 26. april 2003 Men når bønden vat hvor irriterende og hvor vemmelig det lukter med den gjødslingen - så kunne de velg gjøre seg ferdig på likt i det minste så man fikk kortet ned perioden med stank ute?? Rundt 17 mai - og konfirmasjoner - så er dette et vanlig problem ...da har man ofte behov for å henge ut bunader og dresser ...stryke rene skjorter og slikt ...og da kan man være nesten garantert at en eller annen vanskelig bonde bestemmer seg for å gjødsle ....... vet at det må til ..men fy søren som det lukter .....hadde de bare gjort det på likt .......*ber pent om at alle bønder i nærheten vil finne ut av seg selv at det hadde vært smart å gjødsle på likt*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå