Gå til innhold

Kneppinger og smerter i kjeven


Gjest Gjest_Pippi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pippi_*

Jeg har i mange år vært plaget med kneppinger i kjeven i perioder. Hadde mange år med tannregulering da jeg var yngre, vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Har aldri tenkt på kneppingen som et problem, har blitt vant til det. Det er spesielt mye på den ene siden. I den senere tid (siste to år) har det oftere og oftere også til tider vært smerter fobundet med kneppingen, og også "låsninger", hvis det er det det er. Iblant låser ihverttfall kjeven seg litt slik at jeg ikke får lukket munnen opp/igjen uten å måtte skyve kjeven til en av sidene. Har ikke vært hos tannlege/lege med problemet, men nå er jeg nødt til å gjøre noe, for de siste to ukene har det blitt mye verre Nå har jeg store smerter hvis jeg prøver å bite sammen tennene bak i munnen, og det er umulig å gjøre det. Jeg kjenner at det er på den ene siden det "henger igjen".

Noen som har erfaring med det samme? Hvorfor oppstår dette? Har det vært slitasje gjennom mange år som gjør det? Hvem tar jeg kontakt med? Lege eller tannlege? Hvem blir jeg evt. henvist til? Takknemlig hvis noen svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har av og til problemer med at kjeven knepper - ofte når jeg gjesper. Har alltid tenkt at dette var helt vanlig, men da jeg var hos tannlegen i fjor kommenterte han at jeg hadde en skjevhet i kjeven. Han spurte om jeg var plaget med hodepine og stive skuldre/anspente muskler, og det er jeg. Jeg sa jeg skulle tenke mer på om det er noe jeg vil han skal gå videre på (vet ikke helt hva det innebærer), og vurdere opp mot smerter (det er ikke så ille).

Altså - jeg tror tannlegen er den rette å kontakte i dette tilfellet, men jeg vet ikke helt hva de gjør med problemet!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet i årevis. Av og til låser kjeven på den ene siden seg slik du beskriver, særlig når det er vinter og kuldegrader.

Jeg har blitt litt bedre etter akupunkturbehandlinger, men helt bra er jeg ikke. Da jeg begynte med disse behandlingene hadde den andre kjeven også begynt å stivne. :tristbla: Men etter behandlingene ble den helt fin, og har holdt seg fin. Men jeg hadde vel gått for lenge med den første kjeven, så den blir nok aldri helt god.

Jeg merker bedring i kjeven i de periodene jeg trener. Da blir hele kroppen mykere og blodsirkulasjonen bedre, noe som også påvirker kjeven.

Jeg har aldri vurdert kjeveoperasjon, for jeg synes ikke at problemet mitt er SÅ stort. Men litt ubehagelig er det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sweetdana_*

Har også samme problemet, hatt det så lenge jeg kan huske. Glad for å se at vi er flere, har liksom aldri møtt noen med "kjeveproblemet"! Det kan gjøre vondt i perioder, men har aldri opplevd at kjeven låser seg da. Men i det siste har jeg vært veldig plaget med en dott i øret som aldri blir borte, må liksom bevege kjeven for å få den bort, men så kommer dne tilbake så straks jeg lukker munnen igjen. Plagsomt!

Var til en osteopat for lenge lenge siden. Hadde bare en behandling så er vel egentlig ikke så representativt. Han snakket også om en skjevhet, men jeg synes heller ikke problemet er såå stort at jeg egentlig gidder å gjøre noe med det.

Men jeg skjønner jo TS dersom kjeven låser seg, det må jo være plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

jeg sliter også med det samme, å lurer fælt på hva man kan gjøre, har hvert fin i en kjempe langperiode nå, men så deiset noen borti kjeve så vidt å nå er den skikkelig ille igjen, låser seg å for dobbelt knepp på ene siden å et på andre, jkjennes også ut som muskelen der er spenn hele tiden for strammer litt.. pleier å masere om den låser seg å da kommer den opp, har hvert hos kjevekirug en gang tidligere, fikk da en tannskinne som jeg skulle sove med men den er bare ubehagelig å gjør liten nytte,kommer av at man spenner muskelen som gjør at man åpner kjeven å den snur seg feil å blir slapp dermed knepping, han trodde jeg sov med å bite tennene sammen om nettene å spiste mye tyggis.. om noen har noen gode tips mot det er det bare å komme med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Kom dere til en kiropraktor alle sammen! Sleit med det samme i mange år før noen tipset meg om det. Kiropraktoren fikset det på ca 10 minutter og har aldri hatt noen problemer med kjeven i ettertid, og det er nå 6 år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet som deg, TS. Jeg gikk til tannlegen og ble henvist til spesialist-tannlege.

Fikk spm om jeg tygget mye tyggis - noe som jeg gjorde. Jeg tok 360 graders røntgen som viste at det var noe brusk (tror jeg det var) som hadde trukket seg tilbake på grunn av slitasje (repeterende bevegelse pga tyggis). Jeg fikk beskjed om å få laget bittskinne hos tannlege da det kunne gi en bedre vinkel i kjeven, som igjen kunne hjelpe brusken å komme "på plass igjen". Jeg fikk også beskjed om å slutte med tyggis på dagen, da det kunne det hjelpe.

få en time hos tannlege og ta det fra der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har mye problemer med kjevesmerter og strålinger ned til kragebein, skulderblad og ut i armen. Ingenting viser unormalt på MR eller blodprøver etc. (men venter på MR av kjeveldeddet enda) Jeg har fleksibitt: dvs 1,2 cm overbitt men med underkjeve som er fleksibel til å kompensere for dette underbittet. Fikk vite fra kjeveortoped for 10 år siden at jeg burde operere for å unngå spenninger i nakke, hode og skulder senere. Men unnlot å opere fordi det innebar en meget omfattende operasjon. De siste 6 månedene har kjevesmertene vært tiltagende og i perioder invalidiserende.

Lege, osteopat, kiropraktor, og andre behandlere jeg har vært hos mener at smertene mine ikke er pga feil bittstilling, men pga stress. MEN: Jeg skjærer ikke tenner om natta og heiser ikke skuldrene opp når jeg stresser. Dette er jeg meget bevisst på å unngå fordi jeg vet det kan gi økte spenninger.

Jeg har vedvarende smerter, men blir avffeid med at det "bare er angst". Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg synes du skal ta kontakt med tannlegen din jeg, TS.

Forklar problemet og be om å bli henvist til en spesialist i kjeveortopedi som kan se på problemet ditt og fortelle deg hva som eventuelt kan gjøres for å korrigere dette.

Edit: Og der så jeg at tråden var litt gammel ja. Men rådet er fremdeles det samme om andre med tilsvarende problem skulle dumpe over tråden.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer tenner om natten, men ifølge samboer (og utifra hva jeg får med meg) skjer det likegjerne når det skjer mye på jobb som når jeg har ferie. Jeg skjærer aldri når jeg er våken, så det er vel bare en nattlig uvane. Jeg har prøvd bittskine, men det gjorde problemet verre. Jeg sliter med knepping i kjeven ved etthvert måltid, men tannlegen sier at det ikke er annet å gjøre enn å bruke bittskinne...

Anonymous poster hash: 3b571...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg skjærer tenner om natten, men ifølge samboer (og utifra hva jeg får med meg) skjer det likegjerne når det skjer mye på jobb som når jeg har ferie. Jeg skjærer aldri når jeg er våken, så det er vel bare en nattlig uvane. Jeg har prøvd bittskine, men det gjorde problemet verre. Jeg sliter med knepping i kjeven ved etthvert måltid, men tannlegen sier at det ikke er annet å gjøre enn å bruke bittskinne...

Anonymous poster hash: 3b571...002

Den var det noen som prøvde seg på meg med også.... inntil tannlegen min ble sint og sendet meg rett til spesialisten i kjeveortopedi.

Resultatet for min del ble kirurgisk justering av overkjevens vinkel (full narkose og 3-4 timers operasjon på Haukeland).

Sier ikke det samme gjelder deg, men desverre er det lett for mange å avfeie dette som 'typiske problemer for stressede damer', så en undersøkelse hos kjeveortoped kan være en god idè slik at du kan få en spesialts uttalelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Den var det noen som prøvde seg på meg med også.... inntil tannlegen min ble sint og sendet meg rett til spesialisten i kjeveortopedi.

Resultatet for min del ble kirurgisk justering av overkjevens vinkel (full narkose og 3-4 timers operasjon på Haukeland).

Sier ikke det samme gjelder deg, men desverre er det lett for mange å avfeie dette som 'typiske problemer for stressede damer', så en undersøkelse hos kjeveortoped kan være en god idè slik at du kan få en spesialts uttalelse også.

JA. men så er det jo også tilfelle at det er mange som blir operert uten at det er noen grunn til det, eller at plagene forsvinner etter operasjon. Som pasient er det vcanskelig å vite hvem man skal tro på, når det er så stor uenighet blant leger, ortopeder og andre behandlere. Kjeveleddet er dessuten det mest kompliserte området i kroppen med tanke på både leddfunksjon, nerver og muskler, så er det ER ingen lette svar på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...