Gå til innhold

Arbeidstider for snekkere


Trampe

Anbefalte innlegg

Når er det vanlig at snekkere begynner å arbeide om morgenen?

Jeg bor i et lite borettslag, og de siste dagene har det vært arbeidere i veggen min her. Hva de gjør vet jeg ikke helt, de arbeider med leiligheta undre vår, men jeg reagerer litt på arbeidstidene deres. I morges begynte de før halv sju. Nærmere bestemt 06:20. Jeg våkna såklart av dem, og måtte stå opp. Jeg skal jo opp klokka sju, så det var ikke så tidlig, men den halvtimen er hellig...

Soverommet mitt ligger rett innenfor veggen de holder på med.. Og de holder på ennå, klokka er ti over åtte. Jeg er jo gravid og trenger å sove, noe jeg ikke får til når de holder på på den måten. Ikke på morgenen, ikke på ettermiddagen - da må jeg legge meg klokka ni for å få nok søvn i døgnet.

Er jeg bare sur og hormonell som reagerer på dette, eller? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mellom 23 og 07 skal det være stille. Det finens også egne regler som begrenser aktivitet type bråk utover kveldene. Ta kontakt med styret i borettslaget ditt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden arbeider det svært mange håndtverkere i Norge som er bosatt i andre land og som pendler. Mange av dem jobber inn timer slik at de kan få lengre friperioder når de først reiser hjem. Er du heldig er "dine" håndtverkere svensker som reiser hjem tidlig torsdag ettermiddag. Er du uheldig er de polakker som gjerne holder det gående et par uker i strekk før de tar en uke hjemme.

Uansett svensker eller polakker, så finnes det, som tidligere nevnt her, regler for når det skal være stille og før 07.00 (Som for øvrig er vanlig starttidspunkt for håndtverkere) skal det være det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er estlendere... og jeg ER styret. Som sagt, et lite borettslag, noen leiligheter er ikke ferdige, og jeg er styreleder. Styremedlemmene er ikke flytta inn enda.

Men i dag gikk det fint, de begynte ikke før ti over sju, og det synes jeg er greit. Da var jeg våken allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er estlendere... og jeg ER styret. Som sagt, et lite borettslag, noen leiligheter er ikke ferdige, og jeg er styreleder. Styremedlemmene er ikke flytta inn enda.

Men i dag gikk det fint, de begynte ikke før ti over sju, og det synes jeg er greit. Da var jeg våken allikevel.

Da er det jo ikke noe problem. Du går bare ned og forteller dem, evt. ved hjelp av tegnspråk og gjerne noe å skrive på hvis de ikke snakker verken norsk eller engelsk, at de ikke kan begynne før 07.00. Det er en helt vanlig regel i borettslag og jeg synes ikke det er å ta seg til rette som styreleder. Du kan jo evt. ringe de andre styremedlemmene og høre om det er OK at du gjør det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er faktisk også varslingsplikt dersom de skal arbeide med vedvarende støy som boring i vegg i lengre strekk. Videre har de ikke lov å arbeide på søn- og helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste snekkerene jeg har jobbet med begynner på jobb klokken 07:00.

Polakker som nordmenn.

Så synes ikke 06:20 er helt urimelig.

Husk på at de er leid inn, de er der ikke for morro skyld så tidlig om morgenen.

Kan godt klage til boretslaget om varslingsplikt osv, men ikke la det gå utover snekkerene, de gjør bare jobben sin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
De fleste snekkerene jeg har jobbet med begynner på jobb klokken 07:00.

Polakker som nordmenn.

Så synes ikke 06:20 er helt urimelig.

Husk på at de er leid inn, de er der ikke for morro skyld så tidlig om morgenen.

Kan godt klage til boretslaget om varslingsplikt osv, men ikke la det gå utover snekkerene, de gjør bare jobben sin :D

Men der er regler i borettslag og de må de følge. Nå er Trampe "sjefen" i borettslaget så hun er i sin fulle rett til å si fra.

Normal regler i borettslag er at det SKAL være ro mellom 23 og 7. Alle unntak fra dette skal varsles, også fester, med nabovarsel. Gjør man dette til en regel så blir man venner med naboene sine.

Jeg har selv gått og snakket med en snekker da jeg hadde migrene og trengte to timer fred for å komme meg. Det ble vennlig mottatt. Jeg gikk uten kjevle, kjeftetone eller noe som helst, bare sa at jeg var forferdelig dårlig og om de kunne gi meg litt ro. De gjorde seg ferdig med den verste boringen og gikk over til annet arbeid for min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jo aldri i verden ha kjefta på snekkerne, jeg vet jo at det er jobben deres. Derfor kunne jeg aldri ha gått ut tidlig på morningen, da er jeg gretten og ville sikkert vært litt uhøflig... :ler:

Jeg regner med de er ferdige nå, de har bytta side på huset, og i dag gikk det som sagt greit. Men jeg skal huske det til neste gang, at vanlige borettslagsregler gjelder for arbeidere også. Og ja, det er jo jeg som må gå siden jeg er leder i borettslaget. De andre ville jo klaget til meg om de var misfornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...