janne84 Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Slet mye med hodeverk før, holdt vel på i fire år med bort i mot konstant hodeverk. Var til alle slags undersøkelser uten at de fant ut hva det kunne være. Tok smertestillende - det hjalp der og da, men når tablettene va ut av kroppen var det på an igjen. Har prøvd kiropraktor og fysio. Har nå vært uten hodeverk i et par år, og for to mnd kom det plutselig tilbake. Var med legen på mandag, han virker veldig nøye og sier han skal sende meg til scanning - selv om jeg ikkje skjønner poenget og sa det til han. Han ga meg noen smertestillende og sa jeg skulle komme tilbake om en mnd tid viss det ikke ga seg. Han mente kanskje det kunne være spenningshodepine.. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? har tatt tablettene han ga meg uten noe resultat... Blir utrolig sliten av dette her! og er rimelig lei!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Sjekk denne tården, her diskuteres migrene: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=307374 Hvis du har spenningshodepine er sjansen god for at du kan få hjelp av meditasjon. Det er en link til en bra meditasjonscd i tråden.
Aeriana Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Bruker du p-piller? I så fall; slutt med det.
janne84 Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2007 Bruker du p-piller? I så fall; slutt med det. ja gjer no det.. men rart at jeg skal reagere på det etter 8 år. er det ikke det dA?
janne84 Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2007 Har du prøvd å gå til psykolog? nei det har jeg ikke. Men skjønner ikke helt hvorfor jeg skal det? har ingen psykiske problem, og har det veldig fint ellers i livet Er fornøgd med hvordan ting er, bortsett fra hodeverken da..
Rainbow Brite Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 nei det har jeg ikke. Men skjønner ikke helt hvorfor jeg skal det? har ingen psykiske problem, og har det veldig fint ellers i livet Er fornøgd med hvordan ting er, bortsett fra hodeverken da.. Ofte hvis man ikke finner en fysiolgisk årsak til smerter, så kan det smerten være en måte å uttrykke ting som har blitt for vanskelig å mestre. Veldig vanlig, og smerten er ikke noe mindre reel dersom det ligger psykologiske årsaker til grunn, fremfor fysiske. Trenger ikke nødvendigvis å være noe du synes er vanskelig nå, i og med at du har slitt med dette i såpass mange år allerede, kanskje noe ble for vanskelig for deg tidligere? Kan kanskje være greit å foreslå for legen (og selv være åpen for) en psykologisk utredning for om ikke annet å utelukke at smerten utløses av psykologiske årsaker?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Det kan faktisk komme av nerver som sitter i klem i andre deler av kroppen, faktisk kan det høres ut som det samme som en bekjent av meg slet med, og det kom av en nerve i klem i leggen! Hun gikk daglig på paralgin forte i nesten to år før de fant ut av det. Fastlegene er ikke flinke til å finne ut av dette, og jeg vil anbefale deg å få en henvisning til nevrolog. Hvor i landet bor du? Jeg kan gjerne gi deg anbefalinger om dyktige nevrologer der du bor. Stå på! Du får en diagnose til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Kan kanskje være greit å foreslå for legen (og selv være åpen for) en psykologisk utredning for om ikke annet å utelukke at smerten utløses av psykologiske årsaker? Slik som TS skriver ville dette være et mye mer naturlig neste steg enn nevrolog. Dersom det ikke kan finnes noen årsak hverken fysisk eller psykisk til hodepinen så er psykologer de som er flinkest til å behandle kroniske smerter.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Grunnen til at du blir sendt til scanning er for å utelukke andre fysiske årsaker til hodepinen. Det er ren rutine. Neste steg er nok en nevrolog. De er spesialister på hodepine. Få noen til å hjelpe deg med følgende: - Sitt på en stol med bare skuldre og la noen kjenne på nakkemuskulaturen din mens du beveger hodet fremover, til siden og bakover. Er det "fiolinstrenger" eller er det ikke ømt. Det skal ikke gjøre vondt ta på muskelen til vanlig. - Mens du ligger på magen, la noen kjenne nedover ryggen din. Lette trykk langs ryggraden. Gjør det vondt? Gjør det vondt andre steder enn der han eller hun tar? - På yttersidene av overarmene dine, gjør det vondt hvis noen trykker lett mot huden? Alle disse ovenstående, hvis de gjør vondt kan det være et tegn på anspenthet. Det kan være at du ikke kjenner der det trykkes, men fordi du er anspent forplanter det seg til hodet. Hvis du har dette kan fysioterapi eller lignende behandling være til god hjelp. Har du sjekket om du skjærer tenner? Biter sammen ekstra hardt? Logiske sammenhenger mellom allergi og hodepine kan være vanskelig å finne, noen ganger skjer slike allergiske eller intolerante reaksjoner med en gradvis "forgiftning" av kroppen helt til kroppen reagerer. Akkurat som et sluk som blir tett, plutselig renner vannet ut på gulvet istedet. Slik kan det også være med p-piller og hodepine. Hvordan er synet? Ser du det du skal se eller myser du uten at du tenker over det? Rekkefølge for undersøkelser nå er først scanning. Deretter henvisning til nevrolog og så ville jeg tatt alle de andre faktorene jeg har nevnt dersom ikke de to første fører frem.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Grunnen til at du blir sendt til scanning er for å utelukke andre fysiske årsaker til hodepinen. Det er ren rutine. Neste steg er nok en nevrolog. De er spesialister på hodepine. Nevrolog er ikke neste steg dersom alle mistanker om noe fysisk kan utelukkes ved scan. Dessuten så har TS vært fullt utredet tidligere. Vet vi har gratis helsevesen i Norge men man kan ikke kaste bort penger på unødvendige henvisninger til spesialister av den grunn.
Gjest ville bille Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Hei. En venn av meg har gått med hodeverk i flere år. Etter langt om lenge med all verdens undersøkelser ble det fastslått at han har for høyt trykk i hode, mellom skallen og hjernen. Der sirkulerer det spinalvæske som dreneres ned gjennom ryggmargen (?). Trykket kan sjekkes hos nevrolog, ved at de måler trykket ved å føre inn en nål i korsryggen. Ulempen er at trykket varierer mye gjennom dagen, derfor kan det hende at målingen viser normalt trykk på tross av at du muligens har høye svingninger. Nøyaktig måling kan skje gjennom en sensor som plasseres i hodet og måler svingninger over flere timer.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Hei. En venn av meg har gått med hodeverk i flere år. Etter langt om lenge med all verdens undersøkelser ble det fastslått at han har for høyt trykk i hode, mellom skallen og hjernen. Der sirkulerer det spinalvæske som dreneres ned gjennom ryggmargen (?). Trykket kan sjekkes hos nevrolog, ved at de måler trykket ved å føre inn en nål i korsryggen. Ulempen er at trykket varierer mye gjennom dagen, derfor kan det hende at målingen viser normalt trykk på tross av at du muligens har høye svingninger. Nøyaktig måling kan skje gjennom en sensor som plasseres i hodet og måler svingninger over flere timer. Nettopp fordi dette varierer gjennom dagen så vil dette mistenkes ved en god anamese
Rainbow Brite Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 Nettopp fordi dette varierer gjennom dagen så vil dette mistenkes ved en god anamese anamnese! (Sorry, kunne ikke dy meg )
janne84 Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 15. desember 2007 TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR! Fikk noen tabletter med legen - smertestillende, men og så kunne ta knekken viss det var betennelse. De funker ganske bra. Planen er å gå på de ei uke, også har en pille fri dag. Håper det da er over Det negative med tablettene er at jeg blir utrolig "disig" av de. Men håper det bare er en overgangsperiodet =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå