Gjest Gjest_valenti_* Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Hallo. Egentlig skal jeg vaske oppe på kjøkkenskapene, men siden det er pyton , vil jeg nå gjerne skape en diskusjon, og få noen svar på det jeg lurer på ang. ADHD. Jeg er ikke helt uten kjennskap til emnet, men mye av det jeg kan er nok håpløst utdatert nå. Kjenner både voksne som nylig har fått diagnose, barn som nylig osv, voksne og barn under utredning for å få diagnosen, og derfor våger jeg nå å komme med en påstand; de aller fleste som får diagnosen er arvelig belastet med rus- og sosialt dysfunksjonelle foreldre og besteforeldre. Ja. Vet jeg gikk langt nå, men ingen vet vel hva som er høna eller egget. Ble besteforeldrene det de ble pga. en da uoppdaget sykdom? Eller er det pga. livsførsel disse menneskene har blitt til det man på svensk vil kalle for "sosialfall" ? Jeg har kun sett ett barn som er hyper (til de grader) som ikke passer til mine observasjoner, her gjør foreldrene ingen ting for å skaffe gutten en diagnose, de lever med problemene, han kunne muligens hatt nytte av den populære ritalin-pushinga, men fordi foreldrene da heller sliter seg ut, tror jeg aldri han kommer til å få diagnosen. Mens som sagt så er det flere generasjoner på ritalin i andre familier...
Gjest Bodillen Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Det du sier er helt riktig. Det er et faktum som er allment kjent, og det ble snakket mye om det på et AD/HD-seminar jeg var på for et par år siden. Det er større forekomst av AD/HD i familier med sosiale og/eller rusrelaterte problemer. Joda, det kan være vanskelig å avgjøre om hva som er årsak og hva som er resultat. Diagnosen er jo også arvelig. Barn som er utsatt for rus i svangerskapet kan ofte vise en god del symptomer som er forenelige med AD/HD. De kan også ha nytte av f.eks Ritalin. Akkurat dette med medisinering er en diskusjon jeg ikke skal begi meg ut på her, fordi både behov og virkning er veldig individuelt. Tror ikke det er så lurt å generalisere for mye rundt dette.
Femiline Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 de aller fleste som får diagnosen er arvelig belastet med rus- og sosialt dysfunksjonelle foreldre og besteforeldre. hmmm skal vi nå se.. Jeg har aldri rørt narkotika, ikke drakk jeg under svangerskapet, min mann har aldri rørt narkotika, og festet normalt under ungdommen, hans foreldre har aldri rørt narkotika, hans mor var litt hard på flaska, det var bare de siste årene når hun levde, men det er ikke han som har ADHD.. Min mormor har vel aldri rørt hverken alkohol eller noe annet rusmiddel, mine besteforeldre på fars side, ble født på sent 1800 tallet, så i den forstand narkotika og/eller alkohol var vel heller fraværende. Min far drakk sjeldent. Og ja, min sønn har ADHD, jeg har ADHD (mest sannsynlig), min mor har ADHD (mest sannsynlig).. Og vi har nok fått det fra hennes familie.. Som igjen ikke har vært hverken sosialt dysfunksjonelle, eller rusmisbrukere.. Så kanskje den teorien din ikke holder så veldig.. Åja, så glemte jeg å si at mange i vår ADHD gruppe, har ingen eller kan man si lite problemer med alkohol og narkotika.. De er høyst oppegående mennesker
Gjest Bodillen Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 hmmm skal vi nå se.. Jeg har aldri rørt narkotika, ikke drakk jeg under svangerskapet, min mann har aldri rørt narkotika, og festet normalt under ungdommen, hans foreldre har aldri rørt narkotika, hans mor var litt hard på flaska, det var bare de siste årene når hun levde, men det er ikke han som har ADHD.. Min mormor har vel aldri rørt hverken alkohol eller noe annet rusmiddel, mine besteforeldre på fars side, ble født på sent 1800 tallet, så i den forstand narkotika og/eller alkohol var vel heller fraværende. Min far drakk sjeldent. Og ja, min sønn har ADHD, jeg har ADHD (mest sannsynlig), min mor har ADHD (mest sannsynlig).. Og vi har nok fått det fra hennes familie.. Som igjen ikke har vært hverken sosialt dysfunksjonelle, eller rusmisbrukere.. Så kanskje den teorien din ikke holder så veldig.. Åja, så glemte jeg å si at mange i vår ADHD gruppe, har ingen eller kan man si lite problemer med alkohol og narkotika.. De er høyst oppegående mennesker Det er ingen som har sagt at det kun er i denne gruppen AD/HD forekommer.
Femiline Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 Det er ingen som har sagt at det kun er i denne gruppen AD/HD forekommer. Når teorien baserte seg på "de aller fleste" så kan jeg med trygghet si at NEI, jeg kjenner ingen med ADHD der foreldrene eller besteforeldrene har vært sosialt dysfunksjonelle eller rusmisbrukere. Men jeg sier ikke at ADHD ikke forekommer i denne gruppen. Jeg mener bare at å si at "de aller fleste" blir å generalisere en sykdom og sette en årsak til den som ikke holder.
valenti Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 Det du sier er helt riktig. Det er et faktum som er allment kjent, og det ble snakket mye om det på et AD/HD-seminar jeg var på for et par år siden. Det er større forekomst av AD/HD i familier med sosiale og/eller rusrelaterte problemer. Joda, det kan være vanskelig å avgjøre om hva som er årsak og hva som er resultat. Diagnosen er jo også arvelig. Barn som er utsatt for rus i svangerskapet kan ofte vise en god del symptomer som er forenelige med AD/HD. De kan også ha nytte av f.eks Ritalin. Akkurat dette med medisinering er en diskusjon jeg ikke skal begi meg ut på her, fordi både behov og virkning er veldig individuelt. Tror ikke det er så lurt å generalisere for mye rundt dette. Takk for opplysningene! Jeg har hatt noe faglig om dette for ca. 14 år siden.. Siden du virker å ha oversikten over nyere forskning, kan vi jo starte diskusjonen om medisinering en annen gang..
Gjest Bodillen Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Når teorien baserte seg på "de aller fleste" så kan jeg med trygghet si at NEI, jeg kjenner ingen med ADHD der foreldrene eller besteforeldrene har vært sosialt dysfunksjonelle eller rusmisbrukere. Men jeg sier ikke at ADHD ikke forekommer i denne gruppen. Jeg mener bare at å si at "de aller fleste" blir å generalisere en sykdom og sette en årsak til den som ikke holder. Ja, det var det TS som hevdet. Jeg er enig i at det kan virke generalisernde og stigmatiserende å hevde noe sånt. Det finnes vel heller ingen tall (som jeg har greid å finne i hvert fall) på dette. Men at det har en klar tendens til å oppstå i disse gruppene, er en kjennsgjerning som egentlig ikke er annet enn logisk. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=11738
valenti Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Når teorien baserte seg på "de aller fleste" så kan jeg med trygghet si at NEI, jeg kjenner ingen med ADHD der foreldrene eller besteforeldrene har vært sosialt dysfunksjonelle eller rusmisbrukere. Men jeg sier ikke at ADHD ikke forekommer i denne gruppen. Jeg mener bare at å si at "de aller fleste" blir å generalisere en sykdom og sette en årsak til den som ikke holder. Hei. Jeg bygger mine påstander på det jeg selv har sett, og etterlyste derfor bekreftelse/ avbekreftelse på dette. Fint at du som har andre erfaringer deler disse. Jeg er opptatt av emnet fordi jeg som sagt kjenner endel mennesker med dette problemet, og ønsker de alt godt. Utifra min utdannelse vet jeg mye om bivirkninger av medisiner, og jeg er først og fremst imot OVERDREVEN medisinering.
Femiline Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Men nå har det blitt diskutert mye om medisinering og ADHD generelt i dette forumet. Så hvis du ikke har lest noen diskusjoner som har vært her, kan du jo søke på det. Vi har alle forskjellige meninger om medisinering. De som er for, har barn og nære (selv voksne) med ADHD og ser hvor mye det forbedrer hverdagen deres. De fleste som er i mot har lite eller ingen kjennskap til sykdommen, de har bare meninger utifra hva de selv har lest i media om det, har heller ikke barn eller kjente som har det. Og medisinering i generasjoner, vel, på tidlig 1900 tallet fantes det nok ikke Ritalin, og de visste iallefall ikke hva ADHD var, for det visste de ikke da jeg var barn, noe som kunne gjort at jeg fikk hjelp mye tidligere. De som hadde det på tidlig 1900 tallet ble vel heller sett på som rare.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Svært mange, om ikke så godt som alle, fysiske og psyksike plager er vanligere i familier med rus og sosiale problemer. Der har man både årsak og virkning helt sikkert. Jeg har ingen tall på dette i forhold til ADHD og vet ikke om de finnes enda. Når det er sagt så er det en del ting som hjelper veldig godt mot ADHD i tillegg til medisiner, terapi og miljøtiltak og en alternativ diagnose noen med ADD diagnose egentlig burde ha, som de færreste vet om. Jeg tillater meg derfor å drive litt folkeopplysning siden det i denne tråden befinner seg mange som har ADD/ADHD eller kjenner noen som har det. Den alternative diagnosen heter low latent inhibition og kan sammen med en del andre problemer gi mange lignende symptomer som ADD. Sjekk det på netttet hvis du selv lurer på om du har ADD. Nyere forskning fra Sverige viser at det å trene opp arbeidsminne har stor effekt for folk med ADHD. De har dokumentert at det kan gjøres med et spesiallaget dataspill som stimulerer evnen til å holde mange faktorer i hodet samtidig. Selskapet Cogmed produserer spillene. På deres sider er det link til forskningen: http://cogmed.com/cogmed/ Yoga har vist ca. like god effekt som ritalin mot ADHD. Kombinasjonen virker best. Meditasjon har også en tilsvarende effekt. For mange med ADHD er det vanskelig å gjennomføre slike ting. Studiene viser imidlertid at det lar seg gjøre, spesielt hvis man begynner i det små og trapper opp ettersom konsentrasjonen og roen øker. Yoga og meditasjon har den fordelen at effekten på ro og konsentrasjon bare øker og øker jo mere man praktisere. Folk som har praktisert yoga og meditasjon i mange år har en konsentrasjonsevne og ro de fleste ville ansett som nærmest overnaturlig. De kan fint sitte å stirre på et punkt på veggen i mange timer uten å tenke på noe annet og uten å bli mentalt slitne. Les boken Destructive Emotions av Daniel Goleman hvis du ønsker dkoumentasjon på meditasjonens effekt på ro og konsentrasjon bevist gjennom scanning av hjerner. Jeg mener derfor at Hvis man har ADD/ADHD bør man i første om gang benytte seg av de tiltakene som raskt kan gi ro og konsentrasjon slik som medisiner (akkupunktur hjelper også en del) hvis man ikke har innvendinger mot det og dernest begynne med yoga, meditasjon og arbeidsminnetrening i den grad man klarer å gjennomføre det og så fortsette med det til man når de nivåer av konsentrasjon og ro man ønsker. Det tar selvfølgelig en del år, men er på alle måter vært prisen. Man trenger ikke praktisere så mye heller, bare jevnlig.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 Alle elsket karakterene i Emil i Lønneberget. Men, Emil hadde i dag blitt diagnostisert med alvorlig ADHD, faren buret inne som voldsmann og han unge bonden som Emil er venn med ville blitt sett på den klassiske sosialt inkompetente mannlige bygdetaperen dømt til et liv som evig singel eventuelt Thaikonebanker og potensielt pedofil for sitt vennskap med Emil.
valenti Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Alle elsket karakterene i Emil i Lønneberget. Men, Emil hadde i dag blitt diagnostisert med alvorlig ADHD, faren buret inne som voldsmann og han unge bonden som Emil er venn med ville blitt sett på den klassiske sosialt inkompetente mannlige bygdetaperen dømt til et liv som evig singel eventuelt Thaikonebanker og potensielt pedofil for sitt vennskap med Emil. He he. Du er litt inne på det jeg selv mener, at det er så lite akseptert å være "vill" når man er barn i dag. Det er mangel på ressurser i skolen, mange kvinnelige lærere og alene mødre som kansje har lite å stille opp mot rabiate barn, og da særlig gutter. De som kommer fra familier med LITE ressurser, er de mest sannsynlige til å bli medisinert..
valenti Skrevet 12. desember 2007 #13 Skrevet 12. desember 2007 Svært mange, om ikke så godt som alle, fysiske og psyksike plager er vanligere i familier med rus og sosiale problemer. Der har man både årsak og virkning helt sikkert. Jeg har ingen tall på dette i forhold til ADHD og vet ikke om de finnes enda. Når det er sagt så er det en del ting som hjelper veldig godt mot ADHD i tillegg til medisiner, terapi og miljøtiltak og en alternativ diagnose noen med ADD diagnose egentlig burde ha, som de færreste vet om. Jeg tillater meg derfor å drive litt folkeopplysning siden det i denne tråden befinner seg mange som har ADD/ADHD eller kjenner noen som har det. Den alternative diagnosen heter low latent inhibition og kan sammen med en del andre problemer gi mange lignende symptomer som ADD. Sjekk det på netttet hvis du selv lurer på om du har ADD. Nyere forskning fra Sverige viser at det å trene opp arbeidsminne har stor effekt for folk med ADHD. De har dokumentert at det kan gjøres med et spesiallaget dataspill som stimulerer evnen til å holde mange faktorer i hodet samtidig. Selskapet Cogmed produserer spillene. På deres sider er det link til forskningen: http://cogmed.com/cogmed/ Yoga har vist ca. like god effekt som ritalin mot ADHD. Kombinasjonen virker best. Meditasjon har også en tilsvarende effekt. For mange med ADHD er det vanskelig å gjennomføre slike ting. Studiene viser imidlertid at det lar seg gjøre, spesielt hvis man begynner i det små og trapper opp ettersom konsentrasjonen og roen øker. Yoga og meditasjon har den fordelen at effekten på ro og konsentrasjon bare øker og øker jo mere man praktisere. Folk som har praktisert yoga og meditasjon i mange år har en konsentrasjonsevne og ro de fleste ville ansett som nærmest overnaturlig. De kan fint sitte å stirre på et punkt på veggen i mange timer uten å tenke på noe annet og uten å bli mentalt slitne. Les boken Destructive Emotions av Daniel Goleman hvis du ønsker dkoumentasjon på meditasjonens effekt på ro og konsentrasjon bevist gjennom scanning av hjerner. Jeg mener derfor at Hvis man har ADD/ADHD bør man i første om gang benytte seg av de tiltakene som raskt kan gi ro og konsentrasjon slik som medisiner (akkupunktur hjelper også en del) hvis man ikke har innvendinger mot det og dernest begynne med yoga, meditasjon og arbeidsminnetrening i den grad man klarer å gjennomføre det og så fortsette med det til man når de nivåer av konsentrasjon og ro man ønsker. Det tar selvfølgelig en del år, men er på alle måter vært prisen. Man trenger ikke praktisere så mye heller, bare jevnlig. Takk for meget opplysende innlegg!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 He he. Du er litt inne på det jeg selv mener, at det er så lite akseptert å være "vill" når man er barn i dag. Det er mangel på ressurser i skolen, mange kvinnelige lærere og alene mødre som kansje har lite å stille opp mot rabiate barn, og da særlig gutter. De som kommer fra familier med LITE ressurser, er de mest sannsynlige til å bli medisinert.. Tror det er mye i det, men de som er mest resurssterke er også de som fortest oppsøker legen og leter opp alle mulige diagnoser og benytter alle mulige midler også medisiner for å sørge for at DERES barn ikke skal henge etter. En opvekst i Holmenkollåsen har lært meg det. (Det er ikke fordi de har mere problemer at alle tenåringer på Manhatten går i terapi).
Gjest Tira Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Nå både vet og tror jeg at det er mange som har ADHD. Likevel tør jeg (så vidt) å si at jeg tror at det er også noen som hverken skulle ha hatt denne diagnosen - og mange som skylder på at de tror at deres barns oppførsel nok må skyldes ADHD. Jeg kjenner personlig 2 familier der de begge har ment at hvert sitt barn skulle ha hatt ADHD. Den ene familien gikk gjennom hele mølla, og fikk til og med forsøke ritalin. Til slutt skjønte også familien at det ikke var ADHD, men mange ting i oppvekst som hadde ødelagt for barnet. Dette barnet sliter enda. Den andre familien skjønte ikke at midt opp i samlivsbruddet, hadde barnet store problemer. I stedet for å innrømme at voldsomme krangler/slossing skapte et utrygt og utagerende barn, mente de at ADHD var tingen. Barnehage og senere skole har tatt avstand fra dette, og i stedet ble det laget et opplegg - som faktisk familien klarte å fulge - når de fikk lagt samlivsbruddet bak seg - og dette barnet er i dag relativt velfungerende. Det jeg mener med dette innlegget, er at det er mange som roper opp om ADHD, og så er det mange andre ting som ligger til grunn for barnas oppførsel. Mange av oss kjenner nok noen slike familier, og det er ofte derfor; når vi ser ting som er så feil, at vi ikke helt har troen på at en "diagnose" alltid er rett. Nå skrev jeg diagnose i hermetegn, fordi jeg tror det er et fåtall som får en endelig diagnose, som ikke har det... Poenget mitt er at det er mange som roper på feil grunnlag. Og dessverre kan det ødelegge for de som har en faktisk diagnose...
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Takk for meget opplysende innlegg! Takk for takk, nå ble jeg glad. Jeg ser at det er en ting jeg burde ha skrevet litt tydeligere. Effekten av yoga i forhold til ADHD er målt på kort sikt 3 eller 6 måneder, jeg husker ikke i farten. Fordi yogaens effekt bare øker og øker (sakte) i forhold til konsentrasjon og ro så mener jeg det er åpenbart at det på lang sikt er langt bedre enn medisiner og en potensiell kur ikke bare lindring. Men, som sagt er medisiner anntagelig ofte veldig bra spesielt i begynnelsen. Når man først er inne på alternative ting kan jeg si litt om Ayurveda også. Ayurveda er et indisk medisinsk system som fokuserer svært mye på kosthold og som er knyttet til yogatradisjonen. I vesten så verserer det en del teorier om hva slags kosthold som er bra for ADHD. Så vidt jeg vet baserer disse seg primært på at det er visse ting i kostholdet som er bra mot ADHD (vet ikke så mye om det). Innenfor Ayurveda så annbefaller man en del mat av tilsvarende grunner. Det vil si man annbefaller det fordi det altid er bra for tilstanden. Det man fokuserer mere på er hvordan kombinasjonen av å spise visse ting og når man spiser dem påvirker kroppens energinivåer. Man søker å kombinere visse typer mat som gjør at man blir roligere eller mere våken, lettere for å sove, mere konsentrert etc. Så er man veldig opptatt av hvordan forskjellig typer mat påvirker deg ulikt avhengig av når man spsier det. Effekten er at folk som følger kostholdsrådene deres føler seg veldig balanserte og opplever at personlighetstrekk som er litt problematiske blir bedre. De som er litt gira blir roligere, de som svinger mye i humør blir jevnere etc. Jeg var på en retreat en gagn hvor vi bare fikk mat laget etter en macrobiotisk diet. Den dieten prøver å gjøre det på en ligende måte, men er ikke individualisert og derfor ikke like effektfull. Det virket helt utrolig. Jeg følte meg helt gjevn i energinivået hele døgnet. Jeg ble ikke trøtt etter lunsj slik jeg altid blir hjemme og følte meg aldri tung etter måltidene. Problemet var at maten var så kjip at jeg aldri ville klart å følge et sånt opplegg hjemme. Vestlige forskere har begynt å se på ligende ting og eksperimentert med matkombinasjoner som har ulik psykologisk og fysisk effekt umidelbart. For eksempel ved å gi to som er like gode i sjakk to forskjellige måltider de skal spise før de spiller og la dem bytte på for så å se at den som spiser den ene retten altid vinner og lignende. Det er faktisk et ganske kraftig virkemiddel og et fint supplement i et nøye planlagt terapeutisk opplegg for en med ADHD.
Gjest Bodillen Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 Medisiner kan nok for mange være løsningen, me jeg mener det bør være mer vilje til å prøve ut andre metoder først. http://www.klassekampen.no/48321/mod_article/item (Auda, nå hiver jeg meg visst på en diskusjon jeg i utgangspunktet sa jeg ikke hadde lyst på... )
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 http://www.6k2.com/myforum/adhdguide-about...;highlight=yoga her er en link hvor folk med adhd diskuterer erfaringer med meditasjon yoga thai chi og lignende
Ritalina Skrevet 12. desember 2007 #19 Skrevet 12. desember 2007 Jeg er også av samme oppfatning som deg, valenti. Og også Bodillen. Det er ikke til å stikke under en stol at man ofte ser høyere tendenser til risikofaktorer i slekten til barn (eller mennesker generelt) med ADHD. Når det er sagt, så er det uhyre viktig å forsøke og se etter hva som påvirker hva her. Som dere allerede har sagt; den evige høna eller egget diskusjonen... Jeg tenker ofte på dette. Ser på barna mine, og ønsker at de slipper å bli som meg. Det finnes jo forskning som har funnet korrelasjon mellom ADHD og tilknytning til omsorgsgiver, men igjen kommer høna og egget rekende inn og lager problemer Hvis det har seg sånn at ADHD skyldes en underutviklet funksjon i frontallappen, slik at nivået av noradrenalin er mye lavere enn hos nevrotypiske, så tenker jeg at det er like nærliggende å tro at denne svikten kan komme av skjevutvikling i form av synapseavkutting i de omtalte (og også diskuterte) kritiske periodene av hjernens utvikling, som at det er en medfødt svikt. Jeg vet ikke engang om det er sammenlignbart jeg, men man har jo sett flere eksempler på barn som ikke har språk grunnet understimulering i den kritiske fasen, som har greid å kompensere for dette ved å bruke andre deler av hjernen for å tilegne seg språk...? (Eks. Genie, hvis noen har hørt om henne).
Femiline Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Men igjen Ritalin er jo ikke noe man går til fastlegen og får bare sånn uten videre, fordi at barnet ditt er en smule hyper. Man må gjennom omfattende tester, og samtaler med psykolog og nevrolog, før diagnosen stilles. Vi så allerede på vår sønn fra han var liten baby at noe ikke var som det skulle. Vi fikk bekreftet dette helt opp til 3 1/2 års alderen hvor vi begynte å stille oss spørsmålet, "hva er dette?" ikke "dette må jo være ADHD". Da jeg var på en kontroll på helsestasjonen med lillebror spurte helsesøster hvordan det sto til med storebror, for hun visste vi slet ganske mye. Vi sa da at nå går det over alt styr. Hun ordnet sånn at vi ble kontaktet av en barnepsykolog i BUP, og der begynte ballen å rulle. Vi fikk først begynne på et foreldreveiledningskurs som heter "De utrolige årene" av Carolyn Webster Stratton, men når ikke metodene der, hjalp noe særlig, så ble han satt til utredninge. 4 1/2 år fikk han diagnosen ADHD. Vår hverdag er nå som natt og dag. Nå kan vi endelig få noe pusterom. Ikke det, det er stunder hver dag hvor vi har det strevsomt, det er mest når medisinen slutter å fungere i kroppen. Ja så må jeg nevnte at vi ikke overmedisinerer. Vi har prøvd ut og fortsatt prøver ut dagsdoser, som gjør at han fungere og er et "levende" barn. Han hopper, leker, løper som andre og han kan sitte rolig å tegne, forme, og spille ludo som andre. Endret 12. desember 2007 av Femiline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå