Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Noen mener at sosial intelligens er bedre enn vanlig intelligens f. eks. Hvilke egenskaper mener du er dine beste/skulle du gjerne hatt?
tineline Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Sosial intelligens er meget viktig! Jeg liker best folk som er trivelige og morsomme, og de trenger ikke være boksmarte. Jeg kjenner et par stykker uten sosiale antenner, og de har da heller ingen venner å snakke om. De er ufine, kjedelige og sytete.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Viktig for hva? Viktig for å bli lykkelig? Tror det kommer an på hva slags miljø man har funnet seg hjemme i. Jeg verdsetter vanlig intelligens høyere enn sosial intelligens. Kommer kanskje fra et litt nerdete miljø, hvor det ikke er så vanlig med small-talk og slikt. Jeg blir mer interessert i mennesker som har interesser de går i dybden i, kan masse, har lest masse, enn de som er flinke til å konversere om dagligdagse ting. Jeg blir faktisk litt usikker og stille i slike sammenhenger. Jeg har ikke riktig kommet dit i livet ennå, har prioritert lange studier, interesser og klarer ikke føre en samtale om f.eks. huslige ting, mann, barn, vaskepulver, eller late som om jeg interesserer meg for dette emnet, når det er så fjernt fra mitt liv og det jeg ønsker at livet skal handle om. Kanskje det har noe med tålmodighet, lytte til (og delta i) samtaler som man selv ikke har interesse av.
Gjest s.n Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Det ene utelukker vel ikke det andre...? Du kan aldri bli særlig sosial intelligent dersom en ikke er litt intelligent (da vil en jo ikke ha noe å snakke om, rent bortsett fra VG overskrifter og sex...). Dersom en er veldig intelligent kommuniserer en vel godt sammen med andre som også er intelligente, eller??? Tror en må definere litt hva en legger i sosial intelligens, hvertfall. Det jeg synes er dødsharry mener andre er helt normalt. Det jeg mener er helt normale samtaleemner vil andre mene er dønn kjedelig (og som igjen vitner om lav sosial intelligens...)
Mannen38 Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 Noen mener at sosial intelligens er bedre enn vanlig intelligens f. eks. Hvilke egenskaper mener du er dine beste/skulle du gjerne hatt? Ærlighet, åpenhet, ekthet er de beste egenskapene som finnes. Det koster så lite - stort sett da, men en kommer lengst på disse egenskapene. Spesielt i parforhold. Åpne linjer, ingen hemmeligheter.
Gjest Tigress Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 Skulle gjerne vært flinkere til å lytte. Ellers setter jeg stor pris på høyt utdannede mennesker med ekspertkunnskap, de er det ofte veldig interessant å snakke med, og ofte lærer jeg masse!
Gjest Dolce Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Skulle gjerne vært flinkere til å lytte. Samme her. Det er ikke det at jeg ikke lytter, det er det at folk ikke tror jeg lytter. Ellers kan jeg si at jeg verdsetter mennesker med høy "vanlig" intelligens; som kan lære meg noe nytt og gi meg andre syn på verden. Men viktigst av alt synes jeg faktisk at sosial intelligens er. Uansett er det nå en gang slik at en god blanding av begge deler - uten at det bøyer for mye hverken den ene eller andre veien - er det beste slik jeg ser det.
Wonders Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Jeg tror oxo at det er viktig å ha selvinnsikt, være positiv, å være et meneske som er flink til å skape trivsel blandt andre. Selv skulle jeg ønske jeg ikke var så påstålig i visse sammenhenger. Alle har en mening, man trenger ikke alltid ytre den. Hmmmm lukter jeg et nyttårsforsett?
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Det er klart det blir slitsomt å skulle være sammen med mennesker uten sosial intelligens. Nå spørs det i hvilken grad man mener, men et visst nivå er nødvendig for at jeg skal ønske å stifte nærmere bekjentskap. Folk trenger heller ikke å være supersmarte ellers for at jeg skal finne dem interessante, men jeg foretrekker at de befinner seg innenfor gjennomsnittet, hvis det skal være folk jeg skal være mye sammen med. Det hele kommer an på personen ellers. Når man snakker om sosial intelligens virker det som om noen legger forskjellig betydning i begrepet. Jeg tenker ikke at man må være utadvendt og føle seg trygg i alle sosiale settinger, men at det handler mer om evne til å fange opp sosiale signaler. Det siste er viktig for meg, ikke det første. Forøvrig virker det som om mange tror at høy intelligens gjør høy sosial intelligens mindre sannsynlig. Jeg har ikke noen kilde, men jeg har lest et sted at det ikke stemmer. Noen særinger finner man gjerne i et bortgjemt kontor på universitetetene, men de blir gjerne ekstra synlige, sammenlignet med de som både er smarte sosialt og intellektuelt. Dermed kan man fort tro at de smarteste blant oss nødvendigvis må være de særeste.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Kan jeg velge mellom to personer, en med gode karakterer og litt mutt og en med dårlige karakterer men med svært gode kommunikasjonsegenskaper og humor, velger jeg sistnevnte. Det er fine egenskaper å kunne lytte til andre og at man er til å stole på. Samtidig er det bra å tenke på seg selv og sine egne mål og drømmer.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 Skulle jeg velge ut de to viktigste evnene må det bli - empati - høy arbeidsevne Jeg merker at dette er det viktigste jeg verdsetter mest ved andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #12 Skrevet 13. desember 2007 Empati! Det nytter ikke hvor intelligent du er hvis du ikke har empati i tillegg. Mener nå jeg, da.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #13 Skrevet 13. desember 2007 Empati er jo viktig. Og evne til å reflektere (noe som sikkert krever en viss intelligens) over ting synes jeg er viktig, i hvert fall liker jeg best å omgåes folk som har denne evnen. Selvinnsikt er nesten nødvendig om man skal være nære venner, og også greit i jobbsammenheng. Intelligens i form av skoleflinkhet eller utdanning betyr ikke så mye for hvor godt jeg liker et menneske, men det blir vel ofte sånn at man omgåes flest med omtrent samme utdanningsnivå som en selv.
Gjest Raptuza Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 Kjærlighet, vennlighet og omsorg er egenskapar som er gull verdt.
desoto Skrevet 25. desember 2007 #15 Skrevet 25. desember 2007 For å ha en viss sosial innsikt, så er en avhengig av en viss intelligens.
dagdrømmeren Skrevet 25. desember 2007 #16 Skrevet 25. desember 2007 Hvis jeg måtte velge ville jeg nok hellet mot sosial intelligens, empati er veldig viktig! Men det er en fordel med et visst grunnlag "vanlig" intelligens også. Kjenner f eks en med mye sosial intelligens, men det er vanskelig å diskutere/ha en samtale på "høyere" nivå ettersom h*n ikke har særlig med generelle kunnskaper....argumentene bærer nesten bare preg av generalisering og basering på personlige ting....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå