Gjest lissi32 Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Spiser du det du vil, fordi du forholder deg slank? Tenker du over at du kan bli syk av overvekt? Er du overvektig men unnskylder deg selv på samme måte som røykere? Vi blir ikke syk før vi blir det. Transfett og estoffer er kreftfremkallende. Tenker vi over dette når vi spiser så mye at det lagrer seg på utsiden av kroppen vår?? Jeg selv har gått ned i vekt pga jeg var redd for helsa, så jeg lever ikke i fornektelse. Vi må også huske at ikke alle fedmeproblemer er relatert til for mye inntak, men kan være sykdom, gener og medisin.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 26 % av kvinnene og 41 % av mennene som røyker over 20 sigaretter daglig, dør når de er mellom 40 og 70 år. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1393106
Gjest lissi32 Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 26 % av kvinnene og 41 % av mennene som røyker over 20 sigaretter daglig, dør når de er mellom 40 og 70 år. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1393106 Det stemmer sikkert, men dette er en mattråd:O) Mange tar selvmord med kniv og gaffel. Fornekter vi det?
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Det stemmer sikkert, men dette er en mattråd:O) Mange tar selvmord med kniv og gaffel. Fornekter vi det? Bomma på tråden. De var så like. Men kan jo godt skrive noe vettugt her også: 100 % av kvinnene og 100 % av mennene som eter over 20 sigaretter daglig, dør når de er mellom 40 og 100 år.
Gjest lissi32 Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 Bomma på tråden. De var så like. Men kan jo godt skrive noe vettugt her også: 100 % av kvinnene og 100 % av mennene som eter over 20 sigaretter daglig, dør når de er mellom 40 og 100 år.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Hvis du forteller en overvektig person at h*n kan blir syk, tror du virkelig at du er den første den personen får høre det ifra? Det er nok ikke opplysning som mangler. En persons livsstil er ingen andres business så lenge den ikke er til fare for andre. Om noen ønsker hjelp, synes jeg de skal få tilbud om hjelp. Men om noen velger å leve sånn til tross farene, må du nesten bare godta det.
Gjest lissi32 Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Eg tenker på kva eg putter i meg. Lager det aller meste fra bunnen av her i huset. Lite posemat full av E-stoff. Me drikk brus kanskje 2-3 ganger i måneden. Litt chips og snop i helgene. Litt øl og vin ei helg i iny og ne. Litt fisk, litt kjøtt, litt kvitt kjøtt og litt anna. Alltid salat eller grønnsaker ved siden av. Og så trener me litt begge to og tar litt vitaminer. Føler meg vevl over gjennomsnittleg sunn. Men det er nok fordi mange av våre venner et snop, chips og ferdigmat fleire gonger i veka og drikk masse brus og aldri trimmer. Kanskje det ikkje syns på utsida, men me har ei innside også. Signerer. Lager også mat fra bunnen av. Spiser ganske sunt, men koser oss litt med snop fredagskvelder. En og annen sjelden helg drikker vi et glass vin eller to, er det fest (hver 3 mnd) drikker vi selvsagt litt mer. Lite posemat, ferdigmat, aldri junkfood. Bare lightbrus om vi drikker brus. Ikke kaffe, røyk. Føler endelig at jeg har kontroll og et bra kosthold. Jeg har vært helt frisk i 1,5 år uten forkjølelse, lange negler og et sunt hår. God følelse. Føler jeg har litt av alt i livet mitt, endelig med måte. Vekta er dønnstabil, og jeg føler ikke at jeg forsaker noe! Endret 11. desember 2007 av lissi32
Gjest Tigress Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Eg tenkjer også på kva eg et, og det er den einaste årsaka til at eg lagar mat - eg vil vite kva eg får i meg, så eg lagar alt frå grunnen. Eg trener tidvis mykje, konkurrerar av og til (er elendig då..) og går litt opp og ned i vekt av den grunn. No er eg til dømes i ein byggjeperiode, så no har eg gått litt opp. Eg er ikkje heilt samd i at folk sin livsstil berre er deira eigen sak - livsstilssjukdomar er kostbare for samfunnet!
Gjest Elfrida Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Man kan fint få livsstilssykdommer av dårlig kosthold og lite trening helt uten å være overvektig.
Gjest Tigress Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Det var difor eg skreiv livsstil, for det var det ordet som blei brukt lenger opp her - då ein meinte at livsstil berre var ein privatsak. Livsstilssjukdomar er livstilssjukdomar, uavhengig av utsjånad.
Gjest imli Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 Vi spiser nok forholdsvis sunt her i huset fordi vi liker å lage mat fra bunnen av. Men vi er sånne som faktisk liker å lage mat. Har litt å si det. Ellers spiser jeg mye frukt og grønnsaker, og beveger meg mye. Drikker så og si aldri brus og spiser lite godteri. Tror en gyllen middelvei er fornuftig, som i så mye annet. Ikke bra å være for opptatt av kosthold og trening heller. Om noen jeg kjenner spiser usunn mat og aldri trener, er det lite jeg får gjort med det.
Mann 42 Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Eg tenkjer også på kva eg et, og det er den einaste årsaka til at eg lagar mat - eg vil vite kva eg får i meg, så eg lagar alt frå grunnen. Eg trener tidvis mykje, konkurrerar av og til (er elendig då..) og går litt opp og ned i vekt av den grunn. No er eg til dømes i ein byggjeperiode, så no har eg gått litt opp. Eg er ikkje heilt samd i at folk sin livsstil berre er deira eigen sak - livsstilssjukdomar er kostbare for samfunnet! Jeg tror man skal passe seg veldig for å begynne å stille særlig mange krav til mennesker i forbindelse med f.eks rettigheter til helsehjelp eller trygd. Iallfall dersom man begynner å dele folk inn i verdig trengende og selvforskyldt syke. For det har vist seg at det leder til tilstander som er ganske uverdige, både for dem som faller utenfor, og for samfunnet som helhet.
Gjest Tigress Skrevet 12. desember 2007 #13 Skrevet 12. desember 2007 Jeg tror man skal passe seg veldig for å begynne å stille særlig mange krav til mennesker i forbindelse med f.eks rettigheter til helsehjelp eller trygd. Det er eg med på, men eg meiner likevel at å ha ein usunn livsstil kan komme til å koste samfunnet så mykje at det ikkje lenger er ein livsstil. Med det meiner eg til dømes at eg meiner at legar og sjukepersonell skal blande seg inn i livsstilen til folk, nett fordi det går ut over statens samla økonomi.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 Jeg er slank, men spiser sunt (mye grønnsaker, det meste fra bunnen, sunne oljer og magert, reint kjøtt). Før spiste jeg helt annerledes - mye mer ferdigmat osv, men var like slank. Grunnen til at jeg la om kostholdet føles nesten tilfeldig, jeg fikk lyst til å prøve noen enkle oppskrifter hvor man brukte råvarer framfor poser og synes det var både godt og lettere enn forventet. Både nytelse og mestring på én gang. Men noen jeg har reflektert over i ettertid er hvor utrolig lite jeg visste om innholdet i maten, være seg tilsetningsstoffer i posemat og halvfabrikata eller bare generelt sammensetning av proteiner, fett og karbohydrater i diverse produkter. Jeg hadde karakterer langt over gjennomsnittet fra skolen (også i heimkunnskap), full fordypning i biologi og kjemi og har faktisk studert relevante realfag på universitetet (og ligget innenfor god laud/A hele tiden). Likevel nesten ingen kobling til hva jeg spiste... Så jeg skjønner godt at folk klarer å "fornekte" sånne ting altså...
Gjest m Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Er jeg feit? Ja. Lever jeg i fornektelse? Nei.
Gjest Raptuza Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Ein viktig faktor med å leva sunt/ta vare på kroppen er også tanken på andre, f.ex barn og ektefelle. Dei vil jo ha deg lengst mulig! Mi bestemor døde i byrjinga av 60åra pga hjerteproblem/livsstil. Så min bestefar har vært enkemann og overlevd henne med 16 år!!
Harlekin Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Spiser du det du vil, fordi du forholder deg slank? Tenker du over at du kan bli syk av overvekt? Er du overvektig men unnskylder deg selv på samme måte som røykere? Vi blir ikke syk før vi blir det. Transfett og estoffer er kreftfremkallende. Tenker vi over dette når vi spiser så mye at det lagrer seg på utsiden av kroppen vår?? Jeg selv har gått ned i vekt pga jeg var redd for helsa, så jeg lever ikke i fornektelse. Vi må også huske at ikke alle fedmeproblemer er relatert til for mye inntak, men kan være sykdom, gener og medisin. Jeg spiste det jeg ville og hvor mye jeg ville da jeg var yngre. Da ga jeg blaffen i både transfett og alle andre tusener av ting som enten kan være kreftfremkallende (omtrent alt kan være kreftfremkallende, har jeg inntrykk av) eller ha andre negative konsekvenser for helsen. Så ble jeg også ganske rund Nå er jeg omtrent normalvektig, tror jeg, og jeg spiser ganske normalt også. Jeg er ikke hysterisk sunn og ikke det motsatte heller. Men jeg er vegetarianer og håper at blodårene mine takker meg en dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå