Gå til innhold

Har du en fryseboks?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden jeg flyttet fra barndomshjemmet mitt har jeg alltid hatt fryseskap. I den tro at det er mere oversiktelig... Men nå har jeg akkurat ryddet i fryseskapet, og bakerst i mange av hyllene har jeg funnet mye gammel mat...:( Man dytter på med nye varer så fort det er ledig plass...;) Og slik er det foresten også i langskapet vårt, i alle fall om man ikke har noen av disse langskapene man kan dra ut (som bla. Ikea har!).

Så spørsmålet mitt er om det samme skjer i frysebokser? Der er det vel tre kurver som henger som kan skyves på, og nedi selve boksen er det vel mulig å legge varer i større eller mindre bokser/kurver? Pålegg i en, kjøtt i en osv? Vanlig plastikk-kurver tåler vel å ligge i fryseren? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det sånn - da mamma og pappa ryddet i sin fryseboks for et par år siden, fant de bær fra 1982... ;)

Det som ligger nederst er vanskelig å komme til enten det ligger løst eller i kasser, er i hvertfall min oppfatning.

Skrevet

Ja, det har nok en tendens til å bli slik i fryser også. Den beste grunnen for å velge fryser er imidlertid plassen. Det å kunne handle stort, ha plass til stor kalkun til jul, kunne bake brød og boller og ha i fryseren og ikke lure på om det er plass til dagens middagsrest er gull verdt.

Skrevet

Vi har fryseboks og 2 ganger i året (sånn ca) går vi gjennom allt i fryseren. Tar opp det som ligger i bunnen og legger på toppen om det skulle ha vært der lenge

Gjest Marillia
Skrevet

Vi hadde fryseskap før, men kjøpte nå en fryser. Den er større og har mye bedre plass enn fryseskapet, og har plass til både store esker med kalkun, torsk og reker. Vi kjøpte nå en fryser med kurver i to etasjer, slik vi klarer å få sortert matvarene. Så vår fryser har 4 kurver oppe og 4 kurver nede, pluss plass i bunnen. Veldig greit, og veldig oversiktlig.

Skrevet

Å, som jeg ønsker meg en fryseboks! Slik jeg ser det er fryseboksen mer fleksibel i forhold til ting med størrelse. Man kan jo t.o.m. putte ei dyne opp der, om man ville drepe noen midd... Fryseskap er ikke like praktisk i mine øyne.

Men på 67 kvadrat er det rett og slett ikke plass til en fryseboks. :gråte:

• Liker 1
Skrevet

:Nikke:

Ja, jeg vil også ha en fryseboks...sitter å håper at skapet vårt ryker...;)

Gubben derimot mener vi mister masse plass i boden hvor fryseren må stå. Men det går da vitterlig ann å ha hyller på veggen over fryseboksen? Hyller til ting man ikke bruker så ofte?

Hva har dere over fryseboksen? Det blir kanskje veldig høye hyller i og med at døra til boksen må få plass...:klø:

Skrevet
Hva har dere over fryseboksen? Det blir kanskje veldig høye hyller i og med at døra til boksen må få plass...:klø:

Ingenting.

Jeg ville nok prøvd å få plass til at lokket kan åpnes helt opp, det er greit å slippe å holde det åpent når man skal ta seg tid til å lete etter noe nederst eller har mange varer som skal sorteres.

Skrevet
Ingenting.

Jeg ville nok prøvd å få plass til at lokket kan åpnes helt opp, det er greit å slippe å holde det åpent når man skal ta seg tid til å lete etter noe nederst eller har mange varer som skal sorteres.

Ja, det er jo et must!

Men over der må det vel være mulig å ha noen hyller/skap til f.eks. soveposer, sitteunderlag, eller annet som ikke brukes daglig...:klø:

Skrevet

Vi har en fryseboks og et fryseskap som står ved siden av hverandre. Vi fryseboksen har vi store ting, som brød og lignende. I skapet har vi en skuff for fisk, kjøtt, iskrem, kylling etc. Det er utrolig lett å holde kontrollen med et skap...

Skrevet

Vi har to frysebokser vi. :jepp:

Vi fisker og lager fiskemat, fiskegrateng, fryser inn fileter og hel fisk.

Vi plukker bær og lager saft, syltetøy og fryser inn hele bær.

Vi kjøper kjøtt på tilbud, lager kjøttdeig, farseprodukter, pølser, pålegg, fryser inn biffer, grytekjøtt osv.

Vi baker alt brød selv, skjærer det opp i skiver og tar opp det antall skiver vi trenger.

Lager rundstykker, osterundstykker, pitabrød, pizzabunner etc og har det liggende til travle dager.

Lager opp en svær porsjon med eks fiskegrateng, lasagne, lapskaus etc og fryser i aleminiumsbokser som vi putter rett i stekeovnen på travle dager.

Lager innbakt pizza som vi spiser som mellommåltid, eller barna tar når de kommer hjem fra skolen og vi ikke er hjemme.

Forveller eks blomkål og andre grønnsaker når de er på tilbud.

Koker kraft på bein og reduserer det, og fryser det inn i små porsjoner/isbitformer og bruker istedetfor buljong

Kakebunn, rester, is etc - det meste går i fryseboksen.

Må legge til at både samboer og jeg elsker å lage mat. Vi rydder jevnlig i fryseboksene og merker ALT. Det er rart med det: ikke lett å finne ut hva en gammel rest er når det har gått en tid... ;)

Skrevet
Ja, det er jo et must!

Men over der må det vel være mulig å ha noen hyller/skap til f.eks. soveposer, sitteunderlag, eller annet som ikke brukes daglig...:klø:

Det bør være mulig å få til et par hyller eller et skap helt oppunder taket over en fryseboks. Det er vel kanskje omtrent en meter igjen hvis du regner fra øverste punkt når lokket er helt åpent hos oss, men jeg tenker at med hyller/skap som er såpass høyt oppe på veggen må de være vanskelig å nå hvis man skal stå bøyd over en fryser? :klø: Men hvis det bare er til lagring av sånt du ikke skal bruke noe særlig så er jo det forsåvidt fin utnyttelse av plassen.

Skrevet

Jeg har fryseboks og kombiskap. Så lenge man legger mat i poser, merker godt og rydder jevnlig, går det greit. Typisk flytter jeg over et par poser fra fryseboksen til kombiskapet med jevne mellomrom.

Lager opp en svær porsjon med eks fiskegrateng, lasagne, lapskaus etc og fryser i aleminiumsbokser som vi putter rett i stekeovnen på travle dager.

Jeg elsker den type "ferdigmat". Spesielt er det bra når man er to for da slipper man både mas med å bestemme hva man skal spise og hvem som skal lage det.

Vet du om KG-tråder eller nettsteder med enkle og gode oppskrifter på slike megatilberedninger som kan deles opp og puttes i fryseren ferdig til tining og oppvarming? Har brukt oppskriftene fra savedinner noen ganger (20 middager à 4 porsjoner). Men det blir mye jobb og dessuten får man ikke tak i alle de amerikanske ingrediensene. Da går det ekstra tid til å improvisere.

Skrevet

Jeg har jobbet på storkjøkken og er vandt med å lage store porsjoner da jeg har laget mat til alt fra 36-350-900-5000 mennesker. :)

Ellers er det er ikke stort mer jobb å lage dobbel/trippel/mer porsjon enn en enkel. Lykke til. :klemmer:

Skrevet

Vi har en fryseboks i kjelleren, men har den under trappen, slik at vi mister ikke noe særlig plass...

Uvurderlig å ha plass til kalkunen. Og andre litt større ting. Vår er ikke full, så det er ikke vanskelig å finne det "på bunnen", det handler vel mer om å ha rutine på å gjøre det, for når jeg frøs ned årets to pakker med kalkunrester (en med lårene og en med brystkjøttet) oppdaget jeg at lårene fra i fjor fortsatt lå der... Tror de blir kastet ja, vi får heller prøve å huske å spise årets...

Skrevet

Jeg har et kombiskap med kjøleskap øverst og fryseboks nederst. I tillegg har jeg en liten fryser i boden. Har liten leilighet så har ikke plass til noe mer. Men når vi engang flytter i en større leilighet så skal jeg ha en stor fryser.

Skrevet
Vi har en fryseboks i kjelleren, men har den under trappen, slik at vi mister ikke noe særlig plass...

Vi har også fryseren under trappa. Den forrige fryseren vår takket for seg for noen mnd siden, men vi var ikke i tvil om at vi skulle kjøpe ny fryser. Denne gangen kjøpte vi den størst størrelsen og jammen er den god å ha. Spesielt nå i disse juletider er det bare å fryse ned julemat og julekaker. Når en har fryser bør en nok gå over innholdet et par ganger i året for å få en oversikt over hva en har.

Skrevet
Jeg har jobbet på storkjøkken og er vandt med å lage store porsjoner da jeg har laget mat til alt fra 36-350-900-5000 mennesker. :)

Da er det nok noen divisjoners forskjell på oss. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...