Gå til innhold

Hvilken rute fra Oslo til Bergen?

Ancalime

Anbefalte innlegg

Vi skal til Bergen fra Østlandet. Hvor lønner det seg å kjøre? Har sett 3 forskjellige veier på kartet; over Gol, over Fagernes og Drammen/Kongsberg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

obs .. beklager linken går til startsiden. Jeg hadde ruten klar, men fyll ut hvor du skal og hvor du reiser fra så får du frem rutevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med at jeg bruker Opera? Får ikke opp noe når jeg setter inn hvor jeg skal. Skal sjekke ut siden når jeg får å den andre maskina :) Takk for linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Opera så det er nok ikke der feilen ligger. ;)

Men skriv Bergen på "sted eller gatanavn" og trykk -søk- .

Da vil du få opp noen alternativer du kan velge mellom. klikk på ett av de. Så gjør du det samme med hvor du reiser fra. Skriv Oslo .. trykk søk .. osv. ;)

Ruteplanleggeren er grei å bruke når man finner ut hvordan den skal fylles ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den naf planleggeren kommer opp med ruten over Fagerns. Syens ikke den var så mye bedre enn den på gulesider, men det er jo en smaksak. Fjellet mellom Fagernes og Bergen er stengt på natterstid, men er oppe mellom 8-20. Skal ikke kjøre på natta så det er jo greit nok.

Over Hardangervidda, blir det å kjøre over Drammen/Kongsberg? Er ikke så god på geografi gitt...

Men er ruten over Fagerns den beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kommer bl.a. til Hardangervidden ved å kjøre via Drammen/Kongsberg. Jeg vil tro det er best å kjøre via Fagernes på vinterstid, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da satser vi på å kjøre over Fagernes. Må titte litt på "skikkelig" kart, for jeg aner ikke hvilken fjell jeg skal over. Litt flaut å være så grønn på geografi. Får unskylde meg med at jeg ikke har vært noe særlig på vestlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå på vinterstid kan du ikke velge og vrake så mye. Du må sjekke vegmeldinger nøye om hvilke fjelloverganger som er gode og ta det du får.

Min favoritt er fjellovergangen hol-aurland.

Da kommer jeg vekk fra E16. E16 vrimler av trailertrafikk, politi og udugelige snilebilister som gladelig holder 70 i 80 sonen.

Med hol-aurland marsjer jeg glatt i 120-130 over fjellet mens det ikke er en bil å se. Men dette går selvfølgelig ikke vinterstid.

Du slipper også å kjøre den utrolig kjedelige lærdalstunellen kjører du hol-aurland. Eneste minuset med hol-aurland er veien ned fra fjellet. Er ikke lange stykket, men kan være veldig bratt og svingete, selv for en sportsbil.

Oslo-voss går lett unna på 5 timer med hol-aurland. Dog uten glatt veidekke vel å merke.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året er det veldig variabelt hva som er den beste veien å ta. Selv foretrekker jeg hastighetsmessig å kjøre via Lærdal/Fagernes, mens Haukeli er veien å gå når jeg er i trailer.

Men som sagt, grunnet årstiden så kan man ikke være spesielt kresen, du må gå ut fra været og velge den veien som gir deg minst stress - og ikke minst er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...