Gå til innhold

Kasterering.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Da vet du noe jeg ikke vet angående hester, har aldri opplevd at det ble farlige situasjoner av å ha hverken hopper og hingster eller flere hingster sammen. Nå må man selvfølgelig ta ekstra forhåndsregler, men det mener jeg man må ta uansett når det gjelder hester fordi de er store og sterke.

Vel... Jeg har opplevd det og gjesten over her har åpenbart opplevd det samme. Nå er det selvfølgelig variasjoner mellom individene, men at hingster "går bananas" med brunstige hopper i nærheten er ganske vanlig.

"Jeg synes denne holdningen er helt korrekt, for når moderne mennesker holder hund kan vi ikke umiddelbart kirurgisk "korrigere vekk" fysisk og psykiske faktorer ved kjæledyret vårt"

Etter min mening så burde dette da også gjelde hester.

Nja... Jeg er enig i at kastrering ikke bør utføres hvis det ikke er nødvendig, men det er jo en kjennsgjerning at det uansett vil være lettere å kontrollere noen kilo hund fremfor flere hundre kilo hest.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå har jeg stort sett opplevd hingster i travmiljøet, og det er da virkelig merkelig at så mange hopper og hingster kan samles på et sted uten videre problemer!?

Vi hadde i flere år hingst sammen med hoppe, og det er selvfølgelig en utfordring, men med mindre hingsten har alvorlige adferdsproblemer så opplevde jeg da aldri situasjonen som farlig.

Skrevet
Min erfaring er imidlertid at kastrering er mer vanlig f.eks. "hobbyridningmiljøet" enn i konkurranse ridning og trav miljøet.

Dette handler mer om at disse hestene muligens senere skal brukes i avl. Noen hingster blir også altfor softe dersom de blir kastert. Videre er de fleste hopper som brukes i konkuranse og trav er behandlet med hormoner slik at man slipper at de er brunstige og man unngår dermed at hingstenes kjønnsdrift blir ukontrollerbar.

Er ikke enig i deg vedrørende at det ikke oppstår noen farlige situasjoner når man har hingster alene eller sammen når det er brunstige hopper i området.

Når det derimot ikke er noen brunstige hopper i nærheten så oppstår det sjelden problemer.

Hingster i seg selv er ikke generellt vanskelige å ha med å gjøre, men de kan bli ukontrollerbare når det er brunstige hopper i nærheten.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Merkelig at jeg aldri har hørt om at hopper hormonbehandles når du sier at det er så vanlig, men nå har jeg da aldri hatt hoppe fordi jeg synes hopper stort sett er noen sure krek ;) hehe.

Kjenner til tross for dette flere hoppeeiere, og hører da stadig kommentarer om at de er brunstige, men aldri at de blir hormonbehandlet for å unngå dette.

Skrevet
Merkelig at jeg aldri har hørt om at hopper hormonbehandles når du sier at det er så vanlig, men nå har jeg da aldri hatt hoppe fordi jeg synes hopper stort sett er noen sure krek ;) hehe.

Kjenner til tross for dette flere hoppeeiere, og hører da stadig kommentarer om at de er brunstige, men aldri at de blir hormonbehandlet for å unngå dette.

Jeg kjenner ingen konkuransehopper som ikke blir behandlet.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da ferdes vi tydligvis i forskjellige miljøer der forskjellige ting er akseptert. Tror ikke det er videre akseptert å hormonbehandle hoppene bare fordi de får løpetid, like lite som det er å kastrere alle hingster uansett (unntaket er selvfølgelig hvis de er uhåndterlige og har adferdsproblemer).

Skrevet

Nå er det jo slik at veldig mange hopper blir nesten ubrukelige som konkuranse hester under brunst, det var derfor min hoppe har blitt behandlet og derfor andre behandlet sine.

Min hoppe fikk sin siste i mars 07, hun er nå pensjonert.

Kikket akkurat på et vetrinær side om hest og der står det faktisk at p-sprøyten ikke lengre er tillatt i Norge.

Er ikke enig i at en hingst trenger å ha adferdsproblemer for å blir unhåndterlig eller potensielt farlig når det er brunstige hopper i nærheten.

Jeg hadde nok kvidd meg for å ha ansvaret for at andre skulle håndtere min hingst når det er brunstige hopper rundt.

Men det er jo opptil den enkelte hva man er komfortabel med.

Skrevet

Så en hingst kan håndteres med brunstige hopper rundt? Interessant, jeg trodde de nærmest var å regne som farlige og totalt uhåndterlige i slike situasjoner.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg mener det, men det er tydelig at det er forskjellige meninger rundt det.

• 4 uker senere...
Skrevet

Det finnes faktisk flere hingster som BØR kasteres. Synes rett å slett ikke det er riktig for hesten å gå rundt med så masse hormoner å lyster hvis den ikke blir brukt i avl! Dersom hesten ikke er godt nok til avl (gjelder mange hinster) så bør de kastreres for å slippe dette!

Skrevet

"Den første hesten min var en shetlandsponni hingst han var godt under 90 cm i mankehøyde men når det var brunstige hopper i området reiste han seg på to og slo voksne som prøvde å kontrollere ham rett i bringen. "

Det første jeg tenker på da er selvfølgelig: OPPDRAGELSE!!! Uansett om edt er en hoppe, hingt eller vallak så er det flokk dyr, og da bør eieren ses på som lederen. Dette gjør itillegg at hestene føler seg mye tryggere i "skummle" situasjoner!!

Skrevet
"Den første hesten min var en shetlandsponni hingst han var godt under 90 cm i mankehøyde men når det var brunstige hopper i området reiste han seg på to og slo voksne som prøvde å kontrollere ham rett i bringen. "

Det første jeg tenker på da er selvfølgelig: OPPDRAGELSE!!! Uansett om edt er en hoppe, hingt eller vallak så er det flokk dyr, og da bør eieren ses på som lederen. Dette gjør itillegg at hestene føler seg mye tryggere i "skummle" situasjoner!!

:filer:

Skrevet (endret)

Unnskyld at jeg muligens virker litt frekk nå, men du kan umulig ha mye greie på hester....

En hingst er full av hormoner, dens naturlige instinkt forteller den at når det er en brunstig hoppe i nærheten, så skal han prøve å spre sine gener. Dette kan ingen oppdragelse endre på!

Vi hadde fem hingster her på gården en stund, og det var rett og slett et svare strev. Et par av dem kunne ikke gå i luftegård sammen med andre, da sloss de i timesvis og var en fare både for seg selv og andre. Andre kunne gå sammen med et par vallaker, men ikke sammen med andre hingster. Dette handler ikke det minste om oppdragelse, men om instinkter og naturlig adferd.

To av våre hingster er kåret og brukes i avl, resten valgte vi å kastrere. Nå er alle mer fornøyde, de slipper å bruke all energien sin på å kjempe om hvem som er sjef, de kan være ute sammen med andre, de slipper å komme inn fra luftegården fulle av sår etter bitt og spark. Kort sagt; de har fått mye bedre livskvalitet.

Ingen av våre hingster var vanskelige å håndtere for hestevandte, voksne mennesker, men kunne selvfølgelig være litt bøse og hingstete innimellom. Men, det er jo bare gøy da, syns jeg:)

Endret av rangi
Skrevet
Unnskyld at jeg muligens virker litt frekk nå, men du kan umulig ha mye greie på hester....

En hingst er full av hormoner, dens naturlige instinkt forteller den at når det er en brunstig hoppe i nærheten, så skal han prøve å spre sine gener. Dette kan ingen oppdragelse endre på!

Vi hadde fem hingster her på gården en stund, og det var rett og slett et svare strev. Et par av dem kunne ikke gå i luftegård sammen med andre, da sloss de i timesvis og var en fare både for seg selv og andre. Andre kunne gå sammen med et par vallaker, men ikke sammen med andre hingster. Dette handler ikke det minste om oppdragelse, men om instinkter og naturlig adferd.

To av våre hingster er kåret og brukes i avl, resten valgte vi å kastrere. Nå er alle mer fornøyde, de slipper å bruke all energien sin på å kjempe om hvem som er sjef, de kan være ute sammen med andre, de slipper å komme inn fra luftegården fulle av sår etter bitt og spark. Kort sagt; de har fått mye bedre livskvalitet.

Ingen av våre hingster var vanskelige å håndtere for hestevandte, voksne mennesker, men kunne selvfølgelig være litt bøse og hingstete innimellom. Men, det er jo bare gøy da, syns jeg:)

Takk!

Jeg gadd ikke en gang å begynne å forsvare hvorfor vi kastrerte min ponni. Han skulle brukes av barn, selv med hestevante foreldre er det ikke forsvarlig.

Som du skriver kan ingen oppdragelse endre på dette. Og han var virkelig veloppdragen, det var jo nettopp derfor vi valgte ham.

Det lå i kortene allerede da vi kikket på ham første gangen at han ville bli kastrert.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Det finnes faktisk flere hingster som BØR kasteres. Synes rett å slett ikke det er riktig for hesten å gå rundt med så masse hormoner å lyster hvis den ikke blir brukt i avl! Dersom hesten ikke er godt nok til avl (gjelder mange hinster) så bør de kastreres for å slippe dette!

Dette er faktisk et av argumentene jeg mener er viktig for at hannhunder også skal kunne kastereres uten at det skal være medisinsk grunnlag for det.

Jeg ser ikke helt problemet med å kastrere dyr. Jeg mener heller at det er et sunnhetstegn når hunde, heste og katteeiere tar ansvar og faktisk betaler for å kastrere dyrene sine. Dyrene lever uansett i "unaturlige" omgivelser, med unaturlige krav og rutiner. Hvis vi letter presse så de ikke har behov for å formere seg når de uansett ikke får lov til det, så synes jeg faktisk ikke dette er spesielt fælt sånn som det høres ut på enkelte.

Når det gjelder hingster så mener jeg at mange drar på seg hingster uten nok erfaring til å håndtere dem, og det skaper selvfølgelig problemer. Noen hingster er vanskeligere å håndtere enn andre, og selvfølgelig krever det en annerledes behandling av hingster i nærheten av brunstige hopper enn det gjør med en vallakk. Poenget mitt er at det er fullt mulig (i de fleste tilfeller) å føre en hingst forbi en brunstig hoppe, men hvis hingsten uansett ikke skal brukes i avl så ser jeg ikke poenget med å utsette hverken hest eller eier for den ekstra "belastningen".

Skrevet
Jeg ser ikke helt problemet med å kastrere dyr. Jeg mener heller at det er et sunnhetstegn når hunde, heste og katteeiere tar ansvar og faktisk betaler for å kastrere dyrene sine. Dyrene lever uansett i "unaturlige" omgivelser, med unaturlige krav og rutiner. Hvis vi letter presse så de ikke har behov for å formere seg når de uansett ikke får lov til det, så synes jeg faktisk ikke dette er spesielt fælt sånn som det høres ut på enkelte.

Helt enig i dette. Jeg mener dette burde gjelde tisper også.

Når det gjelder hingster så mener jeg at mange drar på seg hingster uten nok erfaring til å håndtere dem, og det skaper selvfølgelig problemer. Noen hingster er vanskeligere å håndtere enn andre, og selvfølgelig krever det en annerledes behandling av hingster i nærheten av brunstige hopper enn det gjør med en vallakk. Poenget mitt er at det er fullt mulig (i de fleste tilfeller) å føre en hingst forbi en brunstig hoppe, men hvis hingsten uansett ikke skal brukes i avl så ser jeg ikke poenget med å utsette hverken hest eller eier for den ekstra "belastningen".

Ikke helt sikker hva du mener her, men jeg tror du mener det samme som med hunder at hingster som ikke skal brukes i avl brude kastreres. Noe jeg er enig i.

Er ikke helt enig i at det er et problem at man kjøper hingst dersom man har tenkt å kastrerer dem.

Vallakker er faktisk generelt lettere å håndtere og mer stabile enn hopper. Jeg er i allefall ferdig med hopper, gidder ikke slikt ustabilt humør.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Helt enig i dette. Jeg mener dette burde gjelde tisper også.

Ikke helt sikker hva du mener her, men jeg tror du mener det samme som med hunder at hingster som ikke skal brukes i avl brude kastreres. Noe jeg er enig i.

Er ikke helt enig i at det er et problem at man kjøper hingst dersom man har tenkt å kastrerer dem.

Vallakker er faktisk generelt lettere å håndtere og mer stabile enn hopper. Jeg er i allefall ferdig med hopper, gidder ikke slikt ustabilt humør.

Jeg er forsåvidt enig i at sterilisering bør være en mulighet hos tisper også, men jeg har ikke så mye erfaring med tisper at jeg kan uttale meg.

Jeg mente ikke å skrive at det er et problem å kjøpe en hingst for å kastrere den, så sant man ikke har tanker om å bruke den i avl. Men de fleste kjøper ikke unghester, og det er begrenset hvor mye effekt en kasterasjon vil ha på hingster som er 4-5 år eller eldre. Da synes jeg at de som kjøper hest faktisk skal ha nok kunnskap til å vite hva det kreves av hingster, og heller velge en vallak som er kasterert i ung alder i stedet.

Når det gjelder hopper ga jeg vel strengt tatt opp det før jeg begynte. Har møtt et fåtall hopper som jeg har likt personligheten på i mitt liv. Da vil jeg heller ha en hingst eller vallak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...