Gå til innhold

Kasterering.

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Etter å ha lest diverse diskusjoner her inne så har jeg inntrykk av følgende: Alle katter skal steriliseres/kastreres uansett. Hunder skal aldri kastreres fordi dette er et (unødvendig) kirurgisk inngrep. Hu-bikkjer kan derimot steriliseres hvis det er medisinsk grunnlag for det.

Hvorfor denne forskjellen på hunder og katter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jepp, enig i dette. Man har mye mer kontroll på hunder enn katter, dermed så har man heller ikke tilfeldige parringer på samme måte.

Når det er sagt så ser jeg på sterilisering/kastrering av katter som et nødvendig onde som jeg egentlig ikke liker i det hele tatt.

Endret av Tabris
Skrevet

Kastrering/sterilisering av både hund og katt er i utgangspunktet forbudt i Norge, men unntak tillates dersom det er hensiktsmessig enten av direkte medisinske årsaker eller av mer generelle dyrevernhensyn.

Katter kastreres/steriliseres i første rekke for å unngå at de formerer seg ukontrollert. Siden de fleste katter ferdes fritt utendørs er dette den eneste 100% effektive måten å hindre dette på. Alternativet er villkatter i hopetall som sulter og fryser i hjel.

Hunder har man som regel, og skal ha jfr. Hundeloven, langt bedre kontroll på og de har derfor langt mindre mulighet til å formere seg ukontrollert. Kastrering/sterilisering av hund kan derfor ikke sies å ha samme dyrevernmessige betydning som kastrering/sterilisering av katt. Av medisinske grunner som f.eks. innbilte svangerskap, livmorbetennelse etc. hos tisper og f.eks. adferdsproblemer hos hanhunder utføres det likevel relativt ofte.

Skrevet

Jeg er overrasket over at det ikke er lov til å kastrere hunder på lik linje som katter i Norge.

For tisper har det en rekke medisinke fordeler (livmor betennelse, div krefttyper, stabilisering av humør osv), for hannhunder så kan det gjøre dem mindre dominante og aggressive.

Jeg mener det måtte være langt bedre å steriliser hunder som ikke skal brukes i avl og dermed slippe en rekke senere problemer samt uønskede valper som bare blir gitt bort eller avlivet uten omtanke.

Risikoen ved en sterilisering er faktisk veldig liten.

Stusser over at Tabris skriver at kastering av katter er et nødvendig onde som man burde unngå. Det er da mye bedre med kastering enn mengder med uønskede kattunger.

Kastering er også sikrere enn hormon behandling.

Vår neste tispe kommer til å bli kastert tidlig, dette fordi de hundene (3 forskjellige raser) vi har hatt tidligere har enten død av brystkreft eller sprukken livmor, den vi har nå klarte vi akkurat å redde før livmoren sprakk. Jeg vil ikke ta flere sjanser.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes fortsatt det er litt rart at man ikke kan velge å kastrere hannhunder som ikke er tenkt brukt til avl.

Nå kan jeg jo bare uttale meg utfra min erfaring, men ser f.eks. på lapphunden at han kan gå måneder uten å spise og han er tydelig frustrert. Årsaken er at vi har mange tisper i omkrets rundt oss. Når en er ferdig med løpetiden, så er det igang med neste. I perioder er han så tynn at man kjenner ribbeina gjennom den tykke pelsen og han er ikke sitt gode selv.

Skrevet

Siste gjest.

Har bodd i et annet land. Der var kastering av ikke påbudt, men alle seriøse registerte oppdrettere kasterte alle valper som ikke skulle brukes i avl. De fleste andre kasterte også sine valper eller anbefalte kastering når de ble overlevert nye eiere.

Tanken bak dette var at man skulle ha bedre kontroll på hvem som fikk drive avl, hvilke dyr som ble brukt i avl, redusere uønskede valper og til en liten grad ha kontroll over hvem som hadde hunder.

Skrevet
Når det er sagt så ser jeg på sterilisering/kastrering av katter som et nødvendig onde som jeg egentlig ikke liker i det hele tatt.

Jeg misliker også sterkt tanken på å kastrere katten som snart kommer, men jeg misliker tanken på kattunger som sulter og fryser i hjel enda mer. Siden min pus var svært nær ved å lide samme skjebne, håper jeg at han tilgir meg... :ler:

Skrevet
Stusser over at Tabris skriver at kastering av katter er et nødvendig onde som man burde unngå.

Hvor har jeg skrevet at vi bør unngå kastrering av katter? :klø:

Skrevet
Jeg synes fortsatt det er litt rart at man ikke kan velge å kastrere hannhunder som ikke er tenkt brukt til avl.

Nå kan jeg jo bare uttale meg utfra min erfaring, men ser f.eks. på lapphunden at han kan gå måneder uten å spise og han er tydelig frustrert. Årsaken er at vi har mange tisper i omkrets rundt oss. Når en er ferdig med løpetiden, så er det igang med neste. I perioder er han så tynn at man kjenner ribbeina gjennom den tykke pelsen og han er ikke sitt gode selv.

Stort sett er det ikke noe problem å få kastrert/sterilisert en hund hvis man ønsker det. Svært mange veterinærer ser fordelene og tolker regelverket ganske vidt.

Ut fra det du beskriver, vil jeg ikke tro at du vil ha noen som helst problemer med å finne noen som er villig til å kastrere lapphunden siden kjønnsdriften åpenbart utgjør et problem for ham. Problemet med å kastrere voksne dyr er imidlertid at det kan ha begrensest effekt fordi adferden kan være like mye tillært som hormonelt betinget.

Skrevet

Ingen steder så vidt jeg kan se ;) ...

Skrevet

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Stort sett er det ikke noe problem å få kastrert/sterilisert en hund hvis man ønsker det. Svært mange veterinærer ser fordelene og tolker regelverket ganske vidt.

Ut fra det du beskriver, vil jeg ikke tro at du vil ha noen som helst problemer med å finne noen som er villig til å kastrere lapphunden siden kjønnsdriften åpenbart utgjør et problem for ham. Problemet med å kastrere voksne dyr er imidlertid at det kan ha begrensest effekt fordi adferden kan være like mye tillært som hormonelt betinget.

Det er neppe noe utbytte i å kastrere han nå nei, var i grunn bare for å gi et eksempel. Det er jo strengt tatt ingen medisinsk grunn for å kastrere han.

Edit: Nå skal det også legges til at han er begynt å bli så gammel at han ikke er SÅ interessert i damene lenger, så det begynner å bli til å leve med.

Ser jo at det er stor forskjell på katter og hunder, men hva med f.eks. hester da? Der kan man jo (såvidt jeg vet) kastrere om man vil det. De lever jo også under kontrollerte former på samme måte som hunder.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Både Tabris og jeg har skrevet at vi misliker kastrering av katter. Nå er det imidlertid stor forskjell på å mislike noe og å si at det bør unngås!

Skrevet
Det er neppe noe utbytte i å kastrere han nå nei, var i grunn bare for å gi et eksempel. Det er jo strengt tatt ingen medisinsk grunn for å kastrere han.
Hvis man har god grunn til å anta kastrering vil bedre hundens livskvalitet, så vil det i mange tilfeller være medisinsk grunn god nok.

Ser jo at det er stor forskjell på katter og hunder, men hva med f.eks. hester da? Der kan man jo (såvidt jeg vet) kastrere om man vil det. De lever jo også under kontrollerte former på samme måte som hunder.

Nei, men man holder ofte flere hester sammen og både hingster sammen med hopper og flere hingster sammen kan skape problemer og farlige situasjoner. I tillegg er vallaker som regel generelt enklere å ha med å gjøre enn hingster.

Skrevet

Alle hingster som ikke skal brukes i avl blir vel kastrert, etter hva jeg har forstått?

Når det gjelder kattekastrering, så skrev jeg jo nettopp at jeg så på det som et nødvendig onde. ;)

Skrevet

Der handler det vel rett og slett om at hingster kan blir farlige for mennesker når det er brunstige hopper i området.

Den første hesten min var en shetlandsponni hingst han var godt under 90 cm i mankehøyde men når det var brunstige hopper i området reiste han seg på to og slo voksne som prøvde å kontrollere ham rett i bringen.

Han beholdt ikke utstyret lengre enn noen uker etter at vi fikk ham.

Så vidt jeg vet kastrer man ikke hopper. Har hatt hest i mange år og vært i konkuransemiljø men ikke hørt om dette. Kunne ønske vi kunne ha kastert den ene spranghoppen min, hun er helt HÅPLØS når hun er brunstig. Men dette kontrolleres med sprøyter slik at hun ikke blir brunstig lengre.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Nei, men man holder ofte flere hester sammen og både hingster sammen med hopper og flere hingster sammen kan skape problemer og farlige situasjoner. I tillegg er vallaker som regel generelt enklere å ha med å gjøre enn hingster.

Da vet du noe jeg ikke vet angående hester, har aldri opplevd at det ble farlige situasjoner av å ha hverken hopper og hingster eller flere hingster sammen. Nå må man selvfølgelig ta ekstra forhåndsregler, men det mener jeg man må ta uansett når det gjelder hester fordi de er store og sterke.

Jada, vallaker er som regel generelt enklere å håndtere enn hingster, men det er da (etter min erfaring) også kastrerte hannhunder. Et av argumentene i den første linken var jo nettopp dette

"Jeg synes denne holdningen er helt korrekt, for når moderne mennesker holder hund kan vi ikke umiddelbart kirurgisk "korrigere vekk" fysisk og psykiske faktorer ved kjæledyret vårt"

Etter min mening så burde dette da også gjelde hester.

Tabris: Nei, alle hester som ikke skal brukes i avl kastreres ikke. Min erfaring er imidlertid at kastrering er mer vanlig f.eks. "hobbyridningmiljøet" enn i konkurranse ridning og trav miljøet.

Skrevet

Ok, takk for info. Jeg har alltid hørt at hingster kan være veldig vanskelig å ha med å gjøre, på generell basis. Men det er bare ting jeg har hørt fra andre, har liten erfaring med hester selv.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Ok, takk for info. Jeg har alltid hørt at hingster kan være veldig vanskelig å ha med å gjøre, på generell basis. Men det er bare ting jeg har hørt fra andre, har liten erfaring med hester selv.

Joda, hingster er nok mer vanskelig å ha med og gjøre enn det vallaker og hopper er. Det handler allikevel i stor grad om å kunne behandle dem riktig, og gi dem en god oppdragelse.

Har faktisk opplevd at en kjempesnill hingst ble kasterert fordi hingster er farlige, problemet er at han ble mye mer uhåndterlig som vallak enn det han hadde vært som hingst.

Selvfølgelig er det også hingster med adferdsproblemer og er helt enig i at disse bør kastreres for at de ikke skal bli en fare for folk og dyr rundt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...