Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Karrierekvinner" har blitt et nytt begrep.

Men hva kjennetegner egentlig en karrierekvinne, og hva synes du om dem? Er du selv karrierekvinne, i så fall, hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vil kalle meg selv en karrierekvinne.

For meg er en karrierekvinne en kvinne med høyere utdanning, som prioriterer karriere foran familie og fritis (noe som heldigvis gjør at de fleste karrierekvinner velger å ikke få barn), hun vil til topps i hirarkiet og vil annerkjennes for den kunnskapen og erfaringen hun har jobbet hardt for.

Kort fortalt

Skrevet

Er det så nytt da? Syns det er gammeldags og tåpelig jeg, det fins jo ikke noe tilsvarende ord for menn, det vil jo ikke akkurat si at karrieremenn ikke finnes.

Men det jeg tenker på som en karrierekvinne må vel være en som legger mye energi i jobben, ser på jobben som veldig viktig for seg selv, og har en plan om videre framgang i karrieren.

Skrevet
Er det så nytt da? Syns det er gammeldags og tåpelig jeg, det fins jo ikke noe tilsvarende ord for menn, det vil jo ikke akkurat si at karrieremenn ikke finnes.

Men det jeg tenker på som en karrierekvinne må vel være en som legger mye energi i jobben, ser på jobben som veldig viktig for seg selv, og har en plan om videre framgang i karrieren.

Sant det, men jeg tror bruken av begrepet har økt de siste årene. :)

Skrevet
Sant det, men jeg tror bruken av begrepet har økt de siste årene. :)

Jeg tror bruken av begrepet er nedadgående.

Ser ikke på meg selv som en karrierekvinne, det må være litt mer enn å jobbe fulltid og å være vanlig glad i jobben sin.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Det er vel egentlig bare et nedsettende begrep brukt om kvinner som prioriterer jobb på samme måte som ofte blir betraktet som helt naturlig for menn.

Skrevet
Det er vel egentlig bare et nedsettende begrep brukt om kvinner som prioriterer jobb på samme måte som ofte blir betraktet som helt naturlig for menn.

Jeg oppfatter det overhodet ikke som nedsettende.

Og jeg mener det er naturlig og forventet at kvinner som jobber like mye som menn (la oss si begge har 100%) i lignende stillinger prioriterer jobben likt. Noe annet er unaturlig.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg opplever det på samme måte. De situasjonene hvor noen bruker begrepet karrierekvinne, så syns jeg det ligger noe negativt bak. Som om man er en dårlig mor om man jobber 100% eller mer enn andre mødre. Hva menn driver med er det få som spør om.

Jeg har en venninne som i en periode måtte pendle og være borte fra barna noen dager per uke i en kortere periode. Hun fikk så mye negative kommentarer om at hun satte karrieren foran barna. En av disse var til og med en som har en mann som er borte mye mer i jobbsammenheng enn min venninne. Rart at de ikke så det paradoksale.

Jeg støtter ikke noen foreldre som jobber nærmest døgnet rundt, uavhengig av kjønn, men som småbarnsmor er man visstnok svært egoistisk om man ikke slutter på jobb kl 14, og tar med barna hjem for å bake boller.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Jeg oppfatter det overhodet ikke som nedsettende.

Og jeg mener det er naturlig og forventet at kvinner som jobber like mye som menn (la oss si begge har 100%) i lignende stillinger prioriterer jobben likt. Noe annet er unaturlig.

Jeg tror du misforstod hva jeg mente. Jeg er helt enig i at man må prioritere jobben likt, men poenget er at selve begrepet "karrierekvinne" er skapt av dem som mener at kvinner og menn ikke skal prioritere likt, og at det ligger noe negativt og ukvinnelig i at kvinner prioriterer jobb på samme måte som menn gjør.

(og hvis noen lurte: Jeg er "karrierekvinne" selv i noen definisjoner av ordet, men jeg har bestemt meg for å ikke gå over lik og på akkord med meg selv kun for å oppnå svært flyktig framgang.)

Skrevet

Bare det å legge mye energi i jobben og prioritere det foran andre ting gjør en vel ikke nødvendigvis til en karrierekvinne. Man må gjøre det bra også.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Å være karrierekvinne/karrieremann forbinder jeg med en person som er ambisiøs og har klatring/forbedring i jobben/organisasjonen/større systemer som hovedmål. Dette i motsetning til en yrkesaktiv som har funnet eller leter etter sin hylle der hun eller han trives og ikke streber etter evig fremgang.

Skrevet

Jeg tror bruken av begrepet er nedadgående.

Ser ikke på meg selv som en karrierekvinne, det må være litt mer enn å jobbe fulltid og å være vanlig glad i jobben sin.

Hm, føler at jeg leser artikler og reportasjer om karrierekvinner stadig vekk, jeg...

Skrevet

En karrierekvinne er en omsorgsfull og god mor som jobber i privat sektor og er sekretær. De tjener gjerne over 500 000 og vil gjerne klatre.

Skrevet

Og "myke menn" er vel egentlig bare et nedsettende begrep brukt om menn som prioriterer familie på samme måte som ofte blir betraktet som helt naturlig for kvinner?

Å, nei, så dum jeg er. :klaske: Ethvert begrep brukt om kvinner er negativt og ethvert begrep brukt om menn er positivt.

Kvinner er ofre, selvfølgelig. :Nikke:

Skrevet

I min verden er karrierekvinne en positiv omtale av en kvinne som vil opp og frem, og myk mann en slik mann alle kvinner ønsker seg.

Så tydligvis forskjell.

Må legge til at det er få i min omgangskrets som har barn enda. Så kan nok godt hende at karrierekvinne blir negativt ladet når man stifter familie.

Men at myk mann kan bli negativt, det kan jeg ikke se.

Skrevet
I min verden er karrierekvinne en positiv omtale av en kvinne som vil opp og frem, og myk mann en slik mann alle kvinner ønsker seg.

Så tydligvis forskjell.

Må legge til at det er få i min omgangskrets som har barn enda. Så kan nok godt hende at karrierekvinne blir negativt ladet når man stifter familie.

Men at myk mann kan bli negativt, det kan jeg ikke se.

Støtter denne. :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg synes også at det er feil at det ikke finnes noe tilsvarende ord for menn.

At vi i det hele tatt har et slikt ord, vitner om gjeldende gammeldagse syn som går ut på at kvinner skal prioritere husarbeid og familieliv. At kvinner i mindre grad er opptatt av jobben sin enn menn er.

Et tilsvarende dustete ord for menn er "familiemann". "Men har du sett! Her har vi en mann som er opptatt av familien sin".

Skrevet

I min mors verden er karrierekvinner de gifte kvinnene som velger å jobbe utenfor hjemmet, uansett hvilken jobb eller stilling de måtte ha.

"Ja, det er jo ikke bra nok å være hjemme, hun må nå absolutt ut å gjøre karriere. Stakkars mannen sier jeg, middagen er jo ikke ferdig til han kommer hjem en gang. Og ungene da som går der for lut og kaldt vann". 50- og 60-tallshusmorens definisjon av karrierekvinne. :ler:

Skrevet

Både "karriærekvinne" og "familiemann" er eksempler på ord som oppstår på grunn av vårt samfunns ulike holdninger til menn og kvinner.

En tid nå har de vært i økende bruk, nettopp fordi de beskriver ting som har skjedd i samfunnsutviklingen (nemlig at kvinner har blitt mer karriæreorienterte og menn har blitt mer familieorenterte).

Fremover vil jeg tro dette blir mer "vanlig aksepterte ting" enn "nyheter". Jeg håper derfor at begge deler er på veg ut av språket vårt med tid og stunder.

• 4 uker senere...
Skrevet
I min mors verden er karrierekvinner de gifte kvinnene som velger å jobbe utenfor hjemmet, uansett hvilken jobb eller stilling de måtte ha.

"Ja, det er jo ikke bra nok å være hjemme, hun må nå absolutt ut å gjøre karriere. Stakkars mannen sier jeg, middagen er jo ikke ferdig til han kommer hjem en gang. Og ungene da som går der for lut og kaldt vann". 50- og 60-tallshusmorens definisjon av karrierekvinne. :ler:

Ja, slik er det i den generasjonen. Da var du karrierekvinne om du jobbet deltid på samvirkelaget. -Og det var ikke uten videre noen hedersbenevnelse.

I dag føler jeg nok at du må ha en jobb der det er karriere-muligheter for å kunne kalles en karrierkvinne. Ikke lett å "gjøre karriere" i barnehagen for å si det slik. Jeg oppfatter ikke benevnelsen som negativ sånn uten videre. Det kan være positivt å ville noe med livet sitt og sette seg noen mål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...