Gå til innhold

Vondt i levern?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde veldig vond i min venstre side rett under ribbeina for et par år tilbake. Tok noen blodprøver som viste forhøyde verdier på ASAT og ALAT. Legen min ga meg en henvisning til røntgen. Dette var midt oppi en hektisk eksamensperiode og jeg fikk aldri surret meg til å gjøre noe med det og ettersom ukene gikk, så gikk også plagene mine gradvis over. Jeg glemte hele saken. Nå altså to år senere har de samme smertene kommet tilbake og da kom jeg på forrige gangen. Jeg tok noen blodprøver for noen måneder tilbake som også viste forhøyde verdier av ASAT og ALAT, men denne legen skyldte da på at jeg var litt forkjølet da jeg tok prøvene.

Forrige uke hadde jeg så vondt at jeg klarte ikke sitte helt normalt på jobb, men så gikk smertene over i løpet av natten. Nå kommer og går de, men de er ikke så sterke.

Er jeg hypokonder eller bør ta kontakt med legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig at du har galleproblemer, evt. en gallesten som gjør at leveren ike får tømt seg som den skal. Dette kan gi forhøyete leverprøver. Du må nok ta ultralyd eller røntgen for å finne ut dette.

Skrevet
bør ta kontakt med legen?

JA du bør ta kontakt med legen.

Skrevet

Nu finnes det flere verdier og siden din fastlege har sagt at du har litt høye verdier så trur æ at de ligger like over normal verdien og en slik variasjon kan være innenfor det normale, altså uken etterpå så har de normalisert seg. Ei fylla er nok at de stiger litt. Paracet bruk over en ei stund er også nok til at de kan stige litt. Kombinasjon disse to ja da stig di garantert, paracet anbefalse ikke i kombinasjon med alkohol. Medisiner kan få de til å øke også, mange faktorer.

Du er ung og sannsynligheten for at det skal være noe galt med levra de er lite sannsynlig. De ledsagende symptomene dine passer ikke helt med leververdiene...kunne vært at du har gallestein men da får man smerter under nederste høyre ribbebein, smerter etter mat også. Kvalme kan man derimot også ha. Galle besvær ser man hvis Gamma GT og ALP er forhøyet mens lever besvær ser man når ALAT og ASAT er forhøyet. G-GT er ofte forhøyet i forbindelse med alkohol inntak.

Tipper at dine verdier er normale neste gang. Siden dette er i starten av en utredning så må du nok vente til at verdiene er kontrollert før du får ultralyd, Ct eller trommel som du kaller det har like god verdi som Ultralyd i denne sammenhengen, men CT gir farlig stråling så ultralyd er nok det som kjem først! Dessuten er ikke dette karakterisert som øyeblikkelig hjelp og dermed må du nok vente iallefall 3 uker før disse undersøkelsene blir gjort, så da får du uansett blodprøve svarene før. Er de fortsatt forhøyet, kan det tenkes at fastlegen tar noen nye prøver av noe annet først.

Men som sagt de er trolig normale....

Lykke til og god bedring...

Skrevet

Jeg har forhøyet ASAT, ALAT og ALP - men uten smerter.

Jeg er utredet hos en indremedisiner, uten at han kunne skjønne hvorfor jeg har forhøyede verdier. Har også tatt UL og MR (eller var det CT?)

Hadde gallesten for 3 år siden, som ble fjernet kirurgisk, sammen med galleblæra.

Det er altså mulig å ha forhøyede verdier, uten at noe er galt - men du bør så absolutt ta kontakt med legen for å bli utredet ordentlig, for det KAN jo være noe...

Skrevet

Tror jeg får se det an litt. Det var ikke fastlegen min som tok de forrige blodprøvene. Det var i forbindelse med en migreneutredning. Hun stusset litt over de og spurte meg på neste undersøkelse om jeg var syk forrige gang og da sa jeg at jeg var forkjølet. Hun sa "Åja.. Da kan man få litt høyere verdier".

Jeg har ikke hatt vondt på høyre side i det hele tatt og de sterkeste smertene har ikke kommet etter alkoholinntak. Drikker jeg mye alkohol pleier jeg heller å få vondt i korsryggen faktisk.

Ellers tar jeg medisin mot høyt blodtrykk, men ellers frisk. Har hatt perioder med mye medisiner pga migrenen, men det har blitt mye bedre nå og det er først nå smertene i under venstre ribbein har kommet tilbake.

Tror jeg skal se det an en ukes tid til. Blir det verre så får jeg heller kontakte legen. Kan jo hende at det bare går over igjen slik som sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...