Gå til innhold

Hjemlaget karameller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å lage karameller i går. Skal være julepresang til besteforeldre. Men det gikk helt skeis. Den er enda ikke stivnet, over 26 timer senere :fnise: Hadde vært flott om noen hadde oppskrift å dele :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å koke karameller er en treningssak. Det er ikke alltid like lett å se når massen er passe seig. Tar du dem for tidlig blir det bare noe kliss, lar de koke for lenge -harde som sukkertøy. Men uansett - gode er de!

Fløte 3 dl

Sukker 250g

Smør 60g

Sirup (lys eller mørk)100g

Slik gjør du:

1. Ha alle ingrediensene i en kjele og sett på platen på middels sterk varme.

2. Massen skal koke (ganske lenge) til den har fått mørkere farge og en «glatt» overflate.

3. For å finne ut om karamellene er ferdige, ta et glass kaldt vann og drypp en dråpe av karamellmassen i glasset. Kan denne formes til en kule er massen ferdig kokt.

4. Helles utover smurt bakeplate og skjæres før den stivner helt.

5. Pakk bitene inn i for eksempel farget cellofan! (bakepapir kan også benyttes)

Skrevet

Jeg har ikke oppskriften tilgjengelig her, men jeg kan gi det et par tips som jeg har opparbeidet meg gjennom årene.

Du må for alt i verden ikke bruke non-stick gryte til karamellaging. Det beste er en jerngryte.

Og det andre er at du IKKE må røre mens sukkeret karamelliserer seg. Vær tøff!

Også kan det være lurt å bruke kremortartari for å forhindre krystallisering av sukkeret. Fås på apoteket.

Gjest Audrey Horne
Skrevet
Jeg har ikke oppskriften tilgjengelig her, men jeg kan gi det et par tips som jeg har opparbeidet meg gjennom årene.

Du må for alt i verden ikke bruke non-stick gryte til karamellaging. Det beste er en jerngryte.

Også kan det være lurt å bruke kremortartari for å forhindre krystallisering av sukkeret. Fås på apoteket.

Kremortartari; hvor mye av dette stoffet tar du i på f.eks oppskriften over her? Jeg har også planer om å lage myke karameller :).

Tror du en aluminiumskjele (ikke non-stick) med tykk bunn fungerer like bra som en jerngryte?

Skrevet
Kremortartari; hvor mye av dette stoffet tar du i på f.eks oppskriften over her? Jeg har også planer om å lage myke karameller :).

Tror du en aluminiumskjele (ikke non-stick) med tykk bunn fungerer like bra som en jerngryte?

Du trenger bare bittelitt av kremortartari, et knivsodd eller noe.

Aliminiumskjele vil nok fungere bra :)

Gjest Audrey Horne
Skrevet

Takk for svar :).

Skrevet

får bli neste helgs utfordring dette her vil jeg tro...

Men hvor mye karameller blir det med ei enkel oppskrift? og hvor lenge skal det koke?

og hvor lenge skal det stå før du rører i det :fnise: snakk om å være skikkelig nybegynner :)

Har dere kanskje noen andre tips på ting til besteforeldre som har alt? sist jul ga jeg blant annet paraply til framor (ja hun ønsket seg det!) og gjett hva jeg fikk til bursdagen? joda den samme paraplyen tilbake.. Derfor vil jeg ikke legge ut flere hundre kroner på noe jeg regner med blir gitt vekk...

Skrevet
får bli neste helgs utfordring dette her vil jeg tro...

Men hvor mye karameller blir det med ei enkel oppskrift? og hvor lenge skal det koke?

og hvor lenge skal det stå før du rører i det :fnise: snakk om å være skikkelig nybegynner :)

Har dere kanskje noen andre tips på ting til besteforeldre som har alt? sist jul ga jeg blant annet paraply til framor (ja hun ønsket seg det!) og gjett hva jeg fikk til bursdagen? joda den samme paraplyen tilbake.. Derfor vil jeg ikke legge ut flere hundre kroner på noe jeg regner med blir gitt vekk...

Ca 10-15 minutter. Til det blir brunt.

Vi gir alltid hjemmebakte kaker til tanter, besteforeldre etc. De er kjempepopulære. Jeg er en stor tilhenger av spiselige gaver.

Skrevet
Ca 10-15 minutter. Til det blir brunt.

Vi gir alltid hjemmebakte kaker til tanter, besteforeldre etc. De er kjempepopulære. Jeg er en stor tilhenger av spiselige gaver.

Noen tips til enkle hjemlaget kaker da? er ikke noe baker mester :filer: Og hva pakker du det i?

karamellene tenkte jeg skulle ha i kremmerhus laget av avispapir:)

Skrevet
Noen tips til enkle hjemlaget kaker da? er ikke noe baker mester :filer: Og hva pakker du det i?

karamellene tenkte jeg skulle ha i kremmerhus laget av avispapir:)

Mine besteforeldre er veldig glad i gjærbakst. Jeg baker typiske julekaker som kokosmakroner etc, også lager jeg en stor julekringle. Også får de pepperkaker fra ungene.

En julekringle pyntet med rød sløyfe er kanskje et tips?

Viktig å ikke gi de gavene før lillejuleaften eller juleaften da ;)

Gjest glamhudpleier
Skrevet

Jeg fant en oppskrift på nett hvor det stod at man skulle røre KONSTANT i 30 min.. Så jeg gjorde det- karamellene fløt bare utover på bakepapiret, stivnet aldri.. Kan du ikke legge ut din oppskrift hvis den er god? Jeg har så lyst å prøve engang til :)

Gjest glamhudpleier
Skrevet
:)

nå lo jeg godt :fnise: :fnise:

Skrevet

Tips (dog jeg ikke får det til): ikke bruk for strek varme, da smaker det ikke karamell, bare brent.. Det er nemlig min erfaring med karamelllaging.. :(

Skrevet
Jeg fant en oppskrift på nett hvor det stod at man skulle røre KONSTANT i 30 min.. Så jeg gjorde det- karamellene fløt bare utover på bakepapiret, stivnet aldri.. Kan du ikke legge ut din oppskrift hvis den er god? Jeg har så lyst å prøve engang til :)

Du må røre ja, men først etter at karameliseringen er ferdig :)

Min oppskrift likner veldig på den til Arkana. Men jeg bruker ikke melk på boks. Tror egentlig ikke det er så stor forskjell på karamelloppskrifter, så lenge de har massevis av sukker, fløte og smør :)

Skrevet
nå lo jeg godt :fnise: :fnise:

ble litt fornærmet, men dama er jo gammel. Er jo ikke en hemmelighet at hun gir vekk ting hun får. Har jo fått kremer og dusj såper og annet som hun gir vekk.. Så vi lærer at det vi gir til henne, blir fort gitt vekk.. :fnise:

Gjest glamhudpleier
Skrevet

Min oppskrift likner veldig på den til Arkana. Men jeg bruker ikke melk på boks. Tror egentlig ikke det er så stor forskjell på karamelloppskrifter, så lenge de har massevis av sukker, fløte og smør :)

Arkana...? ser ikke det her jeg.. :sjenert: eller mener du lolita? :)

Gjest glamhudpleier
Skrevet

Skrevet

Arkana er en kjent kokkedame på KG :)

Her er oppskriften hennes

Min er nesten lik, bortsett fra at jeg ikke bruker kondensert melk eller vaniljeessens.

Skrevet

Drømmer om barndommens knekk med nøtter som nabokona lagde..... Servert i sånne små aluminiumsformer.... mmmmm

Skrevet

har kun teflon og vanlig stål kjeler.. hvordan er det å lage i de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...