Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Jeg mangler tiltak, energi, lyst til å gjøre ting og glede i hverdagen... Det jeg egentlig vil er å gå på jobb hver dag, trene 1-2 ganger pr uke, ha orden i huset, gå turer og være sosial. Det jeg egentlig gjør er å sitte mye hjemme, se på tv, huset er et eneste kaos og jeg sitter her i pysj til langt på ettermiddagen og kommer meg sjelden ut. Jeg har prøvd flere ganger å ta meg sammen, men sitter med en følelse av "overwhelmedness". altså jeg er overveldet, det er for mye som skal gjøres derfor klarer jeg ingenting. Jeg har prøvd med lister, for dersom jeg gjør en ting hver dag, så blir det jo ganske bra. men når jeg liksom skal sette i gang får jeg en sterk følelse av motvije inni meg, og går heller og legger meg på sofaen foran tven. Noen ganger klarer jeg å være flink, kommer meg på jobb, ordner i huset, men jeg får ikke noen spesielt god følelse inni meg da heller for det er jo alltids mer som skulle vært gjort. det er liksom uoverkommelig, fysisk umulig å greie alt... Har snakket med noen, som sier at jeg vil jo så masse - og det er positivt! men jeg vil det egentlig ikke, altså jeg har egentlig ikke lyst, men jeg vil ha lyst til det på en måte... hvis dere skjønner. Jeg kjenner ikke meg selv igjen som den personen jeg var før. Jeg var ei sprudlende, glad og energisk jente som var med på det meste. Jeg prøver å være med på ting nå også, men jeg finnes ikke sprudlende lenger... nærmere apatisk!! Jeg har kikka på forskjellige life coaching, shape your life, glede-ting kurs og lurer på om det kunne vært noe. jeg har ikke helt trua på å sitte hos en psykolog og prate om mine problemer. for det er ikke store problemer, og man blir jo bare mer nedstemt av å snakke om hvor fælt allting er??! jeg har googla rundt etter kurs, hobbyer, treningsting... ting jeg kunne begynt med som jeg brenner for, men jeg finner liksom ikke noe. Et eksempel: jeg har en fridag og tenker på hva jeg skal gjøre. skal jeg gå tur, reise å trene, dra inn til byen, få gjort litt husarbeid og ha middag klar til mannen kommer hjem? mange muligheter, en hel dag foran meg. dersom jeg kommer meg opp relativt tidlig kan jeg rekke flere ting, både trening, husarbeid og middag. minst... jeg rekker ingenting. får bare en følelse av urk, urk og atter urk. jeg er jo så lite effektiv at når jeg først får gjort noe så er det liksom bare 1 ting på en hel dag. Åssen skal jeg få orden på hverdagen min? og hva er egentlig problemet mitt?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Aaaah, det der er meg! Akkurat nå sitter jeg i sofaen hvor jeg har sittet i hele dag. Skulle egentlig ha ryddet kjøkkenet og vasket gulvene før mannen kommer hjem, men jeg oooooorker ikke! Slik går dagene.... Skal sies at jeg har vært langtidssykemeld for en periode, men er nå i jobb igjen. Så det går bedre med meg. Jeg klarer å være med på sosiale ting, jeg takler omgivelsene mine bedre, selv de jeg ikke har noe særlig bra forhold til( mine foreldre) Ja, det vil vel egentlig si at ting går bedre. Men guri malla det har tatt tid. Jeg har vært hos psykomotorisk fysioterapi som hjalp meg masse, og psykolog som fikk øynene mine opp for at jeg har kjørt meg selv langt ned. og har gitt meg troen på at jeg er noe. Ja det ble en del grining, men det har hjulpet meg veldig godt Nå går jeg ikke hos dem lengre. Så det er ikke sånn at man blir avhengig.... Psykologen min anbefalt meg å skrive lister for hva jeg skal gjøre i løpet av en dag. Og de listene måtte være overkommelige sa hun. Kanskje bare en ting en dag.... Og hun anbefalte også å skrive litt hver dag, om hva som har skjedd i dag som var BRA. Ikke negative ting. For å se selv at bra ting faktisk skjer. Og fine ting om deg selv. Fokusere på fine ting. Fysioterapeuten lærte meg hvordan jeg skulle stå, ligge, og teknikker for å ikke bli så uptight. For jeg er utrolig bekymringsfull, og det setter seg i kroppen uten at man merker det. Og man spennes seg.... Jeg vil anbefale på det sterkeste å skaffe hjelp, da kommer du sterkere ut av det og slipper å falle så hardt tilbake om du gjøre det noen gang. Og det må man nesten regne med at man gjør...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Hei Ts, du sitter ikke hos pskologen og snakker om hvor fælt ting er-du får hjelp til å tenke annerledes om dette, og til å snu ditt eget negative tankemønster. Å tenke å gruble for mye gjør det bare enda værre! Legen din kan også hjelpe deg med dette hvis det tar lang tid å få time hos psykolog. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Kjenner meg igjen! Jeg har mest lyst til å bli under dyna hele dagen. Er så sliten at jeg er kvalm og svimmel når vekkeklokka ringer kl 07. Må få barna på skolen, men orker ikke å jobbe tidlig. Begynner på jobb kl 15. Alltid dårlig samvittighet for alt jeg ikke orker å gjøre. Gir mer enn jeg har både på jobb(deltid) og for å ikke vise barna hvor sliten jeg er. Prøver å være positiv, men vil egentlig bare vær i fred og slappe av uten noen forpliktelser. Tror et fengselsopphold på isolat hadde vært bra for meg. Synd man må begå en forbrytelse for å få et opphold der.
Gjest Flybaby Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Prøv FlyLady for å få orden på huset. Det reddet meg fra en lignende periode. Når huset gikk på skinner, smittet effekten over på andre ting. Tiltakslysten tok seg opp, og etterhvert kom jeg nesten tilbake til mitt gamle jeg. Babysteps! You're never behind!
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Prøv FlyLady for å få orden på huset. Det reddet meg fra en lignende periode. Når huset gikk på skinner, smittet effekten over på andre ting. Tiltakslysten tok seg opp, og etterhvert kom jeg nesten tilbake til mitt gamle jeg. Babysteps! You're never behind! Hva er FlyLady? Er det en pille? Eller er det en bok? Hørtes interessant ut i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 Hypnose er ofte mer effktiv mot tiltaksløshet enn vanlig terapi. I hvert fall på kort sikt
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Hypnose er ofte mer effktiv mot tiltaksløshet enn vanlig terapi. I hvert fall på kort sikt Det som funker best på meg er tvang, press og plikter. Hadde noen kommer jevnlig og tatt inspeksjoner hadde jeg sikkert holdt det rent her, hadde høyskolen hatt oppmøteplikt hadde jeg ikke skulket og hadde noen sjekket leksene hadde jeg mest sannsynlig gjort dem. Ansvar for seg selv er jammen vanskeligere enn å ha ansvar for andre.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Det som hjalp meg, var nesten like slappe som dere, men kanskje ikke i like stor grad, var B VITAMINER. Prøv å ta ca 4 piller med b vitaminer hver dag, i tillegg til multivitamin. Verdt å forsøke iallefall
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Hva er FlyLady? Er det en pille? Eller er det en bok? Hørtes interessant ut i alle fall. http://www.flylady.net/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå