Gå til innhold

Statsborgerskap vs permanent oppholdstilatelse


Gjest ??

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva forskjellen på statsborgerskap og permanent oppholdstilatelse er? Og hva søker man egentlig når man kun vil ha muligheten til å dra til landet og jobber der når man måtte få lyst men ikke har tenkt å tilbringe resten av livet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man søker spesielt for å få statsborgerskap. Vi har en gammel nabo hjemme som har bodd i Norge de siste 30-40 årene, men han har fortsatt dansk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en søker statsborgerskap må en gi fra seg det tidligere statsborgerskapet - og det er det naturlig nok ikke alle som vil gjøre. Mye av menneskers identitet er knyttet til nasjonalfølelse (ja, jeg skjønner at dette ikke gjelder alle!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en søker statsborgerskap må en gi fra seg det tidligere statsborgerskapet - og det er det naturlig nok ikke alle som vil gjøre.

Dette stemmer ikke. Man kan ha flere pass og statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Man kan ha flere pass og statsborgerskap.

Den regelen er hvertfall ikke generell. Det er nok noen land som tillater at deres statsborgere får nytt statsborgerskap, og samtidig beholder det gamle, men det er ikke alltid.

Vet at unger av foreldre med ulike statsborgerskap kan få pass fra begge land, men disse må i mange tilfeller velge når de fyller 18 (som regel gutter, som må velge hvilket land de skal tjenesegjøre i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen er hvertfall ikke generell. Det er nok noen land som tillater at deres statsborgere får nytt statsborgerskap, og samtidig beholder det gamle, men det er ikke alltid.

Vet at unger av foreldre med ulike statsborgerskap kan få pass fra begge land, men disse må i mange tilfeller velge når de fyller 18 (som regel gutter, som må velge hvilket land de skal tjenesegjøre i).

De fleste land tillater flere statsborgerskap, det er sjelden at det er antallet statsborgerskap som er problemet. Det finnes imidlertid flere land som kun tillater statsborgerskap til deres land hvis man har bodd i det landet i et visst antall år, Norge er ett av dem. Jeg har to statsborgerskap, norsk og fransk, og har aldri måttet velge. Det er fordi jeg bor i Norge og Frankrike ikke har noen regel om at man må ha bodd der for å være fransk. Hadde jeg vært født, oppvokst og bodd i Frankrike hadde derimot Norge krevd at jeg måtte velge. Dette med militærtjeneste har ingenting med statsborgerskap å gjøre og gutter har ikke færre rettigheter enn jenter her. Broren min har også to statsborgerskap og alt han måtte gjøre var å sende beskjed til Frankrike om at han hadde fullført norsk militærtjeneste, og han trengte ikke gjøre begge uten at det gikk utover statsborgerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers vet jeg ikke nøyaktig forskjellene mellom statsborgerskap og permanent oppholdstillatelse. Mamma er fransk, men har altså bodd i Norge i over 30 år. Hun har aldri ønsket å skifte statsborgerskap. Den eneste forskjellen mellom henne og oss som har norsk statsborgerskap som jeg har lagt merke til er at hun ikke kan stemme ved stortingsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet, så er det en del land som krever at man må ha bodd et visst antall år i landet før man har fylt en viss alder for å få beholde statsborgerskapet. I Norge kan man i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap, og man er pliktig til å gi fra seg det opprinnelige statsborgerskapet for å bli norsk. Det er et par unntakstilfeller her, og det er blant annet hvis man er født til dobbelt statsborgerskap. Fra 1976 (tror jeg) og fram til 2006 gjaldt det kun for de som ble født i Norge med en norsk og en utenlands foreldre og foreldrene var gift på det tidspunktet barnet ble født. Jeg er litt usikker på hvordan reglene for det er nå. Permanent oppholdstilatelse får man vel dersom man er gift med en norsk statsborger. Hvis man skiller seg fra denne personen, får man bare fortsette å bo i landet hvis de har bodd her tre år eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stor del er det de samme rettigheter som tilligger statsborgere og de med permanent oppholds- og arbeidstillatelse. Forskjellene er vel at med oppholds- og arbeidstillatelse er det for mange land knyttet krav til denne i form av at den kan oppheves f.eks. om man dømmes for alvorlige straffbare forhold. Man har vel heller ikke krav på samme type assistanse ved utenlandsstasjoner. Ellers kan det være stemmerettigheter, som nevnt over kan man for eksempel ikke stemme ved stortingsvalg i Norge uten statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_anette_*
Etter hva jeg vet, så er det en del land som krever at man må ha bodd et visst antall år i landet før man har fylt en viss alder for å få beholde statsborgerskapet. I Norge kan man i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap, og man er pliktig til å gi fra seg det opprinnelige statsborgerskapet for å bli norsk. Det er et par unntakstilfeller her, og det er blant annet hvis man er født til dobbelt statsborgerskap. Fra 1976 (tror jeg) og fram til 2006 gjaldt det kun for de som ble født i Norge med en norsk og en utenlands foreldre og foreldrene var gift på det tidspunktet barnet ble født. Jeg er litt usikker på hvordan reglene for det er nå. Permanent oppholdstilatelse får man vel dersom man er gift med en norsk statsborger. Hvis man skiller seg fra denne personen, får man bare fortsette å bo i landet hvis de har bodd her tre år eller mer.

men hvordan blir d med partnerskapsloven, gjelder der de samme reglene.. er d tre år man må være sammen da også før man får oppholdstilatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...