Gå til innhold

Vamsegarn------hva skjedde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ble ferdig med de store sokkene jeg strikket av Rauma Vamsegarn i dag. Og la dem i vaskemaskinen sammen med vaskepulver. Satte den på 60 grader og normal program. Sjekket sokkene jevnt og trutt, så de ikke skulle bli for små. Etter 4 timer meldte jeg pass og tok dem ut av maskinen. Ingen krymping overhodet! Loen på garnet var vekk og igjen var et par sokker som så ut som om de var tynnslitte.

Så hva i all verden gjorde jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke!

Det har gått bra hver gang jeg har tovet, men jeg legger sokkene/vottene inn i maskina sammen med et badehåndkle (så de har noe å gnikke mot) og bruker grønnsåpe. Kjører vanlig 60 graders program uten forvask. Det blir vellykket hver gang. Kanskje du kan prøve det neste gang?

Skrevet

Jeg pleier også å ha noe annet i maskinen når jeg tover, gjerne olabukser. Men det er vel ikke det som avgjør om plagget toves eller ikke? Kanskje det rett og slett er en feil med garnet. Det skjer innimellom at garn som kan toves ikke gjør det. Ta det med til butikken hvor du kjøpte det og hør hva de sier. De burde i hvert fall kunne ta kontakt med Rauma og høre om de har fått flere klager på garnet. Da burde du jo få reklamere og eventuelt få en kompensasjon.

Skrevet

Jeg tror at "feilen" besto i at du brukte vaskepulver i stedet for grønnsåpe. Grønnsåpe inneholder nemlig syre som fremmer prosessen. Som de andre her også sier, så bør du nok ha noe annet i maskinen som det som skal toves kan gni seg mot. Toving ble jo opprinnelig utført ved at man gned ulla mot et ruglete brett og innsiden av vaskemaskintrommelen er jo helt glatt og gir nok for lite motstand.

Skrevet

Jeg bruker aldri grønnsåpe når jeg tover, og jeg vet i hvert fall at Sandnes anbefaller å bruke vanlig vaskemiddel for kulløre farger ved toving, så jeg tror egentlig ikke at det er grunnen.

Skrevet

Nei, det er på ingen måte sikkert at det er grunnen. Det var bare en tanke. Min erfaring er at enklte ganger går hobbyprosjekter ad undas uten noen god forklaring.

Gjest Strikkegjest
Skrevet

Hvis sokkene er strikka i hvitt garn kan det være grunnen, hvitt garn er behandla på en måte som ofte ødelegger tovingsegenskapene.

Ellers skal det ikke være noe problem å bruke vanlig vaskepulver.

Skrevet

Hei

Har tovet i maskin et par ganger før for mange år siden. Brukte et annet garn da, og det gikk helt greit.

Nei, det var ikke hvitt i sokkene. Leste litt rundt om toving før jeg la sokkene i maskinen. Det står ingen steder at man bør legge et annet plagg i maskinen, eller bruke grønnsåpe.

Skrevet

Kan det ha noe med TS vaskemaskin å gjøre? Mener liksom å huske at noen har sagt at de ikke får tovet i sin maskin, fordi den vasket på en spesiell måte.

Kan også hende, som Leo sier, at noen ganger blir det bare ikke riktig. Er uansett trist at det ikke gikk!

Skrevet

Hei

Første gang jeg tovet, brukte jeg en gammel maskin fra 50 tallet og tovingen tok ca en time. Neste gang, brukte jeg en ny maskin og toving med det samme garnet tok over 6 timer. Men resultatet ble til slutt like bra. Det som var rart her var at det ikke krympet i det hele tatt.

Skal ta med meg sokkene til Husfliden og spørre hva som kan ha skjedd.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Nå har jeg levert inn garnet til Rauma og fått forklaringen på resultatet. De sier det er Omo vaskemiddel som har ødelagt tovingen. Ikke vet jeg. Synes det høres rart ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...