mss.anonimo Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Hei jeg er en jente på 18 år og bare lurte på om det finnes noen andre som føler eller sliter med det samme problemet som jeg sliter med. Jeg håper å få noen gode råd på hva jeg kan gjøre for å føle meg bedre med meg selv. Jeg er åpen for alle mulige råd, tanker, ideer... hva som helst! Jeg setter pris på alt =) Jeg er da en jente som sliter ekstremt mye med selvtilliten min og med med kroppsbildet mitt. I løpet av de siste årene har jeg gått opp og ned i vekt. I tillegg har jeg trent veldig mye. Alt dette har ført til at jeg har fått strekkmerker på både rompa, lårene, knærne, ''sidehåndtakene'' og dette har ødelagt selvtilliten min og kroppsbildet mitt helt. Men jeg er ikke tykk, feit, hvis det er noen som har fått den assosiasjonen. Jeg har faktisk en ganske normal kroppstype. jeg er 1.65 cm og veier 54 kg. For mange så høres dette kanskje helt tåpelig ut, det er sikkert noen som tenker ''fy faen for en sippeunge, hun griner over et par strekkmerker'' Og ja, jeg er helt klar over at det finnes mennesker som sliter med verre ting men for meg så ødelegger dette meg helt. Av og til så klarer jeg ikke å se på meg selv i speilet fordi da blir jeg konstant påminnet på hvordan ''jeg lot meg selv gå'' Pga av disse merkene føler jeg meg virkelig ødelagt og jeg har hatt mange netter hvor jeg har grått over at jeg er blitt merket for livet. Jeg tør ikke, nærmere sagt sette foten min nær stranden, offentlige steder hvor jeg må kle av meg har jeg ungått i fem år nå, jeg har sluttet å gå i skjørt, eller kjoler fordi da kan man se det. Dere vet ikke hvor jævlig det er å gå rundt om sommeren og se mennesker som slipper å slite med dette problemet. Mennesker som kan gå i skjørt eller shorts. Jeg misunner dere hardt! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og som de fleste vet så har man fått strekkmerker så går det ikke bort. Det er ikke dokumentert at det finnes en krem som virkelig fjerner det for godt. Med andre ord jeg er bundet til å leve med disse merkene til dagen jeg dør! :gråte: Noe som gjør meg enda mer motløs... Er det noen som har noen ideer på hva jeg kan gjøre på å få det bedre med meg selv? Jeg vil ikke måtte ungåå stranden for alltid! Uansett takk for at dere gadd å lese dette. Dette var godt å få ut
Supramundane Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Hei, jeg har dessverre ingen gode svar på dette. Skulle ønske selv at det finnes en mirakelkur..
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Jeg også, hehe. Om det er noen trøst så tror jeg det er veldig mange av oss som har dårlig selvtillit pga strekkmerker, men jeg tror egentlig ikke det er så mange andre som legger merke til det. Men for all del, jeg skjønner det er kjipt. Prøv bare å tenke på at strekkmerker har vi absolutt alle! Selvom det dessverre er litt sjenerende..
Supramundane Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Man hører jo om veldig mange mirakelkurer.. men det vet jeg ikke om jeg tror så mye på egentlig.. Noen andre som kanskje har noen erfaringer der?
Saeria Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Strekkmerkene går nok ikke bort, men de blekner og mange vil til slutt være knapt synlige.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Ok, jeg kan kanskje ikke øke selvtillitten din men jeg kan fortelle deg hvor mange unge jenter som har strekkmerker... Jeg er hudterapeut og har set tutallige kropper i like mange fasonger og varianter. Jeg kan fortelle deg at det er veldig få mennekser jeg har massert eller vokset som ikke har strekkmerker eller/og cellulitter. De som ikke har det er oftest kvinner i tredveårene faktisk. Hadde mange unge jenter som tenkte mye på strekkmerkene sine, og det eneste man egentlig kan si er at de blekner. Og når man har så ung og frisk hud så blekner de fortere, og vil knapt nok synes om noen år. Selv er jeg snart tredve, er 162 og veier 65kg. Har strekkmerker og cellulitter på lårene, bak på leggene og på rumpa. Er i tillegg en blek hudtype, og jeg går i bikini. Jeg føler meg helt normal Jeg håper du kommer til det punktet også, men ikke fortvil. Det er helt normalt å ha slike følelser! Jeg ville foreslått å kikke deg litt rundt og se hvor mange som faktisk har det samme problemet. For du vil bli overassket
Amalie_85 Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 Jeg har prøvd en "maskin" som sender ut elektropulser, så man kjenner det er som små støt, og det har faktisk funka litt på meg. Men har ikke prøvd det så mye, bare litt på det ene låret for mamma, men jeg skal nok prøve igjen etter graviditeten fordi man skal se hvordan det funker, og ikke bare på bilder som følger med, fordi ho selger noen produkter. Jeg har jo selvfølgelig glemt hva det heter, men kan prøve å høre, det er jo ikke sikkert det funker sånn kjempe bra, som sagt, bare prøvd det litt, men jeg har stor tro på at det kan se bedre ut!
mss.anonimo Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2007 Takk alle sammen for svar =) Jeg setter stor pris på det. Kanskje dere har rett.. Kanskje egentlig dette er noe som forekommer hos mange, men fordi utallige reklamer, 'urealistiske idealer' gjør at det er så vanskelig å føle seg ''normal''. Hmm.. ikke veet jeg.. Uansett, takk igjen :]
Saeria Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 De urealistiske idealene har jo vært gjennom en solid runde i photoshop også. Jeg har strekkmerker fordi jeg la på meg noen kilo i raskt tempo for et par år tilbake. Da klarte ikke huden følge med og jeg fikk strekkmerker på innsiden av lårene mine. Disse har helt bleknet og er lite synlige nå. Ei venninne av meg fikk strekkmerker fordi hun vokste raskt tidlig i tenårene. Hennes har også bleknet. Til og med alle strekkmerkene hun fikk under graviditeten sin, har bleknet og er ikke lenger iøyenfallende. Tror nok det er idealene som fremstilles her og der og over alt, som gjør at mange kvinner føler seg unormale når de ser en cellulitt eller et strekkmerke på kroppen sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå