Supramundane Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Hvor effektivt er det med rask gange i en forbrenningssammenheng? Jeg f.eks har 30 min gange en vei til jobb, altså 1 time hver dag. Tidligere har jeg brukt sykkel, men fordi det er mer eller mindre flatt hele veien blir det lite utbytte av det (i denne sammenhengen). Lurer man seg selv ved å tro at denne timen er effektiv forbrenning? Endret 8. desember 2007 av Supramundane
Gjest lissi32 Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Hvor effektivt er det med rask gange i en forbrenningssammenheng? Jeg f.eks har 30 min gange en vei til jobb, altså 1 time hver dag. Tidligere har jeg brukt sykkel, men fordi det er mer eller mindre flatt hele veien blir det lite utbytte av det (i denne sammenhengen). Lurer man seg selv ved å tor at denne timen er effektiv forbrenning? Tabellen gir også en indikasjon på hvor lang tid det tar for personer i de ulike kategoriene å forbrenne 1000 kcal under trening. Dårlig trent Middels trent Godt trent Kvinne Mann Kvinne Mann Kvinne Mann Vekt 80 100 65 80 60 75 Treningsintensitet (i% av maksimal kapasitet) 50 50 60 60 75 75 Kcal forbruk pr minutt ved langvarig trening (gange/jogg/løp) 4 5 5,9 8,4 11,3 15,5 Kcal forbruk 30 minutters trening (gange/jogg/løp) 120 150 176 252 339 465 Treningstid for å forbrenne 1000 kcal 4 t 10 min 3 t 20 min 2 t 51 min 1 t 59 min 1 t 28 min 1 t 5 min Husk at energiforbruket øker mye med en gang man begynner å røre på seg. Fremgangen kommer fort. Fra å være helt utrent til å komme i brukbar form med stigende energiforbruk går det bare noen uker. Men opp av sofaen må man!
Gjest lissi32 Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 http://www.woman24.no/trim_og_fitness/article31101.ece legger inn denne også, lettere å se der.
Supramundane Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2007 Hmm.. det er med andre ord nyttig. Forstår jeg det rett hvis jeg altså forbrenner mer (om enn bare litt), for hver gang jeg går?
Gjest lissi32 Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Hmm.. det er med andre ord nyttig. Forstår jeg det rett hvis jeg altså forbrenner mer (om enn bare litt), for hver gang jeg går? Om du går fort en time så forbrenner du ca 400 kcal. Det er med andre ord nyttig. Nei du forbrenner ikke mer for hver dag, men du blir i bedre form. Du forbrenner samme antallet om du går samme tiden i samme fart. Øker du farten forbrenner du mer, jogger du forbrenner du enda mer. Det er veldig nyttig for helsa di å trimme:O) Absolutt ikke bortkastet. Du får mer energi, blir mer oppstemt, og mange andre helsemessige årsaker til å røre på seg. De sier all trim er god trim. En times gåing hver dag er jo veldig bra:O)
ehv61 Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Om du går 10 km,eller jogger 10 km,forbrenner du det samme.Tar bare lenger tid om du går.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 ... Men du får ikke like stor effekt kondisjonsmessig med mindre det er i ulendt terreng eller bratt oppover, det er verdt å merke seg. Samtidig kommer jeg ikke til å anbefale noen utrente å løpe en mil med det første :D
ehv61 Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 ... Men du får ikke like stor effekt kondisjonsmessig med mindre det er i ulendt terreng eller bratt oppover, det er verdt å merke seg. Samtidig kommer jeg ikke til å anbefale noen utrente å løpe en mil med det første :D Enig i det
Supramundane Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2007 Hehe, det var ingen overhengende fare for at jeg skulle ta fatt på å løpe en mil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå