Gå til innhold

Pris på oppussing av bad


Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

Hva koster det å pusse opp et bad? Sånn ca hadde vært greit. Badet er lite med fliser, men jeg vil ha nye fliser og ny innredning. Er vel mye arbeid å bytte ut fliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et lite bad, og bademiljø (som jo er veldig dyre) sitt prisoverslag endte på 200 000 med innredning. Da har vi et vindu som skal byttes og en liten vegg som skal rives.

Vi har prøvd å få tak i en lokal rørlegger for å få prisoverslag, men det er nesten håpløst. De har desverre altfor mye å gjøre til å ha tid til oss :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad er dyrt, ja...:(

Foreldrene mine ringte rundt til forskjellige (firmaer fra Oslo, Ski, Tønsberg, Fredrikstad) for å få et anbud på deres bad. Det er ca. 6-7 kvm2. Badet skulle flislegges fra topp til tå. Nytt toalett til å henge på veggen. Ingen under 150.000! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Det lønner seg ofte å kjøpe inn alt du trenger selv på f.eks Megaflis og la håndverkerene kun ta seg av leggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har fått priser på 150.000-200.000 - det gjelder vel arbeidet helt fra bunn av .. ? Det kan umulig være så dyrt om man har alt i orden fra før og kun skal ha dusj, vask og fliser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det er dyrere å pusse opp et gammelt bad enn å lage et helt nytt et. Det tar ihvertfall lengre tid.

Vi lagde nylig et helt nytt bad på 9 kvaderat med skråtak. Har fliser på vegger og gulv. Bare flisene og fliselegging kostet 35000. Innredning, toalett, hjørnebadekar, blandebatterier og rørleggerarbeid kom på 57000. Støping av gulv koster fra kr 600 og oppover pr kvaderat (utenom varmekabler). Vi hadde elektriker selv, og fikk alle eletriske artikler til innkjøpspris, så vet ikke hvor mye det hadde kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det er dyrere å pusse opp et gammelt bad enn å lage et helt nytt et. Det tar ihvertfall lengre tid.

Vi lagde nylig et helt nytt bad på 9 kvaderat med skråtak. Har fliser på vegger og gulv. Bare flisene og fliselegging kostet 35000. Innredning, toalett, hjørnebadekar, blandebatterier og rørleggerarbeid kom på 57000. Støping av gulv koster fra kr 600 og oppover pr kvaderat (utenom varmekabler). Vi hadde elektriker selv, og fikk alle eletriske artikler til innkjøpspris, så vet ikke hvor mye det hadde kostet.

Ok - men hvis man har et forholdsvis nytt bad, hvor alt er skikkelig fra bunn av så slipper man ihvertfall utgifter til støping av gulv - og hvis man kan bruke de oppleggene som allerede er til toalett, bad, dusj og vask, så kommer man litt rimeligere fra det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men hvis man har et forholdsvis nytt bad, hvor alt er skikkelig fra bunn av så slipper man ihvertfall utgifter til støping av gulv - og hvis man kan bruke de oppleggene som allerede er til toalett, bad, dusj og vask, så kommer man litt rimeligere fra det ..

Selvfølgelig!

Hvis man skal legge fliser kommer det jo ann på hva som er på veggen nå, om flisene kan legges rett på. Fliseleggingen kostet 380 kroner pr kvaderat pluss moms.

Innredning og dusj og vask fåes jo i alle varianter og prisklasser.

Hvis man tregner rørlegger til å demontere gammelt og montere nytt så koster dette va 450 kroner pluss moms i timen tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bor på en mindre plass så har det vel mye å si på at det er travle tider i denne bransjen.. prisene stiger jo når etterspørselen er høy.

Jeg ville kjøpt inn det jeg kan kjøpe selv, gjort det man kan gjøre selv, og fått håndverkere inn til resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusset opp badet i forrige måned. Badet er 1.4*2.7, altså ganske lite. Arbeid som skulle utføres: rive en vegg, tette igjen en dør, hogge opp gulv og skifte sluk, flytte dusj og vask fra en vegg til en annen, legge varmekabler, flislegge hele herligheten, skifte ut dusj, vegghengt toalett, og baderomøbler. Jeg gjorde ikke en skit selv. Jeg fikk prisoverslag fra 4 rørleggere, og de varierte fra 190 000 til 135 000. Den billigste var faktisk tilknyttet bademiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også pusse opp badet litt. Vi skal legge ny strie på veggene, legge nytt belegg og kanskje skifte dusjen. Vi har gratis arbeidskraft. Så vi kommer heldigvis ikke i nærheten av de summene dere har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hiawatha_*

Samboeren min driver som totalentreprenør innen baderomsrenovering til daglig, og jeg har hjulpet han både som håndtlanger og som kontor"sjef". Kanskje jeg kan komme med noen nyttige tips.

Prisen på badet er svært variabel. De selvsagte tingene som også utgjør hoveddelen av prisen, er antall kvadrat og kvalitet på fliser og baderomsinnredning. I tillegg avhenger prisen av hvor mange arbeidskrevende detaljer det er, elektriske arbeider, om røropplegg skal flyttes etc etc. Det vanlige er å få et pristilbu etter en befaring. Det er normalt med gratis befaring.

En totalrenovering av et bad hvor våtromsnormen følges kan koste alt fra 100.000,- og oppover.

Det blir ikke nødvendigvis billigere om man ordner seg med egen elektrikker, rørlegger og murer. De ulike arbeidene er avhengige av hverandre, og det tar ofte mye lengre tid dersom kundene selv leier inn de ulike håndtverkerne. Kanskje kan ikke mureren komme lenger med sin jobb fordi elektrikkeren ikke har vært der enda, de jobber på ulikt vis etc. Når man kontakter en totalentreprenør/prosjektleder så har han gjerne et team som jobber sammen til daglig hvor de ulike håndtverkerne kommer inn til rett tid og kjenner hverandres fremgangsmåte.

Det kan godt hende det blir billigst å kjøpe flisene selv på megaflis, men det kan også være vel så lurt å sjekke med totalentreprenøren eller mureren for han har ofte rabatter, og da kan du kanskje få fliser av bedre kvalitet til samme pris som dem du får på megalis eller andre billigkjeder.

Ser at noen skriver at de har kontaktet så og så mange rørleggere. Husk at det også er mange murere og snekkere som tar på seg hele badet. Samboeren min er for eksempel murer, og mureren er ofte den som har flest timer arbeid på badet.

Hvis man ønsker at det skal bli billigere så er de arbeidene som er greiest å gjøre selv riving og bortkjøring av søppel. I tillegg er det snekkerarbeidet og malerarbeidet.

Om en opppussing behøver å bli en totalrenovering eller ikke, avhenger av om det badet som er der fra før er tett eller ikke. Det er jo lite vits å legge nye fliser oppå et bad som ikke er tett. Dersom det er tett med membran så kan man legge nye flis oppå de gamle. Hvis man vil fjerne flisene som allerede er der for å ikke miste plass, så blir man nødt til å gå på med ny membran og full pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*

Tilføyelse forrige innlegg: prisen avhenger veldig mye av våtromsnormen; om du ønsker å følge den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføyelse forrige innlegg: prisen avhenger veldig mye av våtromsnormen; om du ønsker å følge den eller ikke.

Å, så interessant.

Kan du utdype?

Mener du f.eks. å droppe membran?

Ellers kan jeg legge til at flisene er en av de minste kostnadene når det gjelder total baderomsrenovering. Det er arbeidskraften og kun den, som gjør at det blir så vanvittig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må man ikke følge våtromsnormen da? Ihvertfall hvis man bruker håndverkere til jobben... De vil vel ikke gjøre en jobb som ikke blir godkjent? :klø:

Angående fliser så er det ikke helt billig det heller da, men kommer selvfølgelig ann på hva man vil ha. Vi betalte 15000 for flisene og 20000 for arbeidet. Men det er dyre Vileroy & boch fliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Å, så interessant.

Kan du utdype?

Mener du f.eks. å droppe membran?

Ellers kan jeg legge til at flisene er en av de minste kostnadene når det gjelder total baderomsrenovering. Det er arbeidskraften og kun den, som gjør at det blir så vanvittig dyrt.

Nå ja, det kommer helt ann på hvilke fliser du velger. Dersom du får et anbud på badet ditt avhenger som jeg sa, prisen av antall kvadratmeter, fliser og innredning - og arbeidskraften er inkludert i antall kvadratmeter med tillegg for arbeidskrevende detaljer.

Dersom du ønsker å følge våtromsnormen når du skal pusse opp ender du gjerne opp med å bytte sluk som medfører utpigging av gulv og dermed full totalrenovering. Noen vil bare fikse på overflaten ved å legge nye fliser oppå de gamle. Det medfører helt forskjellig pris. Du kan godt få en håndtverker til legge flis oppå et gammelt bad, men du får ikke en garanti på at badet er tett fra denne håndtverkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Må man ikke følge våtromsnormen da? Ihvertfall hvis man bruker håndverkere til jobben... De vil vel ikke gjøre en jobb som ikke blir godkjent? :klø:

Angående fliser så er det ikke helt billig det heller da, men kommer selvfølgelig ann på hva man vil ha. Vi betalte 15000 for flisene og 20000 for arbeidet. Men det er dyre Vileroy & boch fliser.

Våtromsnormen er som navnet sier en norm og ikke en lov. Den gir anbefalinger om hvordan det bør være. Hvor mye av våtromsnormen som skal følges er derfor mye opp til kunden. Du kan fint gjøre en overflateoppussing, men da får du ikke våtromsgaranti på badet ditt etterpå. Det hender jo at folk bare vil legge nye fliser oppå de gamle. Så lenge du kombinerer dette med et dusjkabinett istedet for å dusje rett på flisene, så kan det fungere, men våtromsnormen er da ikke fulgt.

Non bad vil for eksempel være for små til at våtromsnormen kan følges helt ut idet døren kommer for nærme dusjsonen, på andre bad kan det være et vindu i dusjsonen. Dersom man vil gjøre ting billig er dusjkabinett en mulig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, det kommer helt ann på hvilke fliser du velger. Dersom du får et anbud på badet ditt avhenger som jeg sa, prisen av antall kvadratmeter, fliser og innredning - og arbeidskraften er inkludert i antall kvadratmeter med tillegg for arbeidskrevende detaljer.

Dersom du ønsker å følge våtromsnormen når du skal pusse opp ender du gjerne opp med å bytte sluk som medfører utpigging av gulv og dermed full totalrenovering. Noen vil bare fikse på overflaten ved å legge nye fliser oppå de gamle. Det medfører helt forskjellig pris. Du kan godt få en håndtverker til legge flis oppå et gammelt bad, men du får ikke en garanti på at badet er tett fra denne håndtverkeren.

Med respekt å melde Hiawatha, men jeg synes du egentlig skaper mer forvirring enn godt er her nå. Det er sikkert godt ment, men kan bli helt feil.

Våtromsnormen er som du sikkert vet noe man ikke kan følge selv, hvis man da ikke har våtromssertifikat. Dette fordi et av kravene i normen er at man har våtromssertifikat. Det er bransjen selv som har utferdiget normen, så den er lagd vel så mye for å sikre egne arbeidsplasser som å være en god veileder. Føler du litt med i media, så har du sikkert sett at 3-4 fagrenoverte bad har mangler - ikke akkurat så tillitsvekkende når det gjelder bransjen. Det sviktes mest på for tynn membran og manglende tetthet rundt sluk. Dette er skader som sjelden synes før det har gått 7 år, mens de fleste håndverkere ikke gir mer enn 5 års garanti på bad. Nå finnes det riktignok større entreprenører som gir 10 år, og disse er langt tryggere å bruke.

Si f.eks. at en mindre baderenovatør får et par søksmål mot seg og blir slått konkurs fordi h'n ikke har midler nok til å tåle erstatningskravene - da hjelper det ikke for de andre kundene om garantien er evigvarende - den er tapt.

Og når det gjelder totalbaderenoveringer, så er altså flisene en liten utgift i den totale summen.

Nå kan riktignok flisene virke dyre, men kjøper man fliser hos en butikk med et utstillingslokale som stinker penger, så sier det seg selv at man betaler veldig mye ekstra for flisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...