Gå til innhold

har dere fortalt det?


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Har dere fortalt det??? Til hvem? Hvordan?

Svigerfar skal få vite det denne helga. Resten må vente til jul. Det er fordi vi gjerne vil fortelle han det ansikt til ansikt, og han er på besøk denne hgelga og vi ser han ikke på en stund etter det.

Det blir spennende. Men jeg kjenner jeg gruer meg litt... Det føles på en måte litt flaut?! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke fortalt det til noen enda. Har tenkt å si det på julaften, selv om det er litt tidlig enda da. Men det er jo bare familie, så hvis det skulle skje noe gjør det ikke noe at de vet det.

Skal si det på en litt diskrè måte da, så er ikke sikkert de ser det med en gang. Vi har laget en kalender til svigerinna mi, og ringa inn alle bursdagene. Så på termin skal vi skrive et og eller annet om baby. Men det er jo ikke sikkert hun ser det med en gang... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som deler mitt syn om at det er litt pinlig da???

mannen synes overhodet ikke det, og synes jeg er rar. Men jeg synes graviditet er litt personlig og gir et ubehagelig fokus på meg og min kropp. Det er eneste måten jeg klarer å forklare det på. Jeg er fryktelig dårlig på sånn kropp-prat...

ELSKER å snakke med mannen om det da. Men det blir noe helt annet! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner deg litt, Mirabella. Jeg liker ikke å fortelle folk det ansikt til ansikt - jeg foretrekker å sende mail eller sms om det, så folk er litt forberedt neste gang jeg ser dem. Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er bedre sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg synes at det er litt flaut, men hvorfor vet jeg ikke..

Vi tenkte vi skulle si det til kun nærmeste familie og noen få venner, men ting glipper ut, og nå er det ca 10 ekstra venner som vet det..resten får vite det i romjula. Vanskelig å holde på en slik hemmlighet når alle julens festiviteter dukker opp..Det finnes grenser for hvor mange ganger man kan bruke den samme unnskyldningen om hvorfor man ikke drikker..."Neimen...er du syk nå igjen? Du er mye syk du!" :ler: Mine venner skjønner det dersom jeg ikke tar meg ei øl, så bedre å bare si d synes jeg.

Jeg har alltid vært en veldig åpen person, så selv om ting hadde gått galt, hadde jeg fortalt det til venner og familie, så da kan jeg like så godt si det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fortalt det til to personer i forbindelse med utdanning/praksis, men de har taushetsplikt.

Familien (våre foreldre og mine søsken) får vite det på julaften, har kjøpt inn krus til hele gjengen :)

I mellomjula og utover får venner vite det, og da begynner sikkert nyheten å spre seg ganske fort ;)

Gleder meg veldig til å fortelle det! :) Har kommet med mange hvite løgner i det siste... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 10 veker i dag, og dei fleste i familien og gode venner veit det. Besteforeldre og tanter/søskenbarn får vita det julafta (då er eg 12 veker :))

Eg syns ikkje det er flaut på nokon måte, men eg blir satt ut når folk (utenom mannen då) trur det er greit å ta meg på magen uten å spør. No er eg berre oppblåst og føler meg litt småtjukk, så eg har lyst å ha magen for meg sjølv... Seinare, når magen er større og hard, er det sikkert meir ok, men det går vel an å spør? Det er jo min mage og min kropp, ikkje allemannseige som nokon ser ut til å tru når ein er gravid... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortalt det til de nærmeste venninner dagen etter postivt graviditetstest, samt til venninner hvor vi er i en situasjon hvor det føles unaturlig å lyve om hvorfor man ikke drikker. Går det galt så går det galt, og føler egentlig at jeg har lyst til å fortelle venninner hvis det går galt, og da kan jeg likså gjerne fortelle at jeg gravid.

Familie derimot er det litt anderledes. Synes egentlig det er litt flaut som Indo nevner her ovenfor, itilegg orker jeg ikke mas fra familie dersom det skulle gå galt..eller generelt mas om hvordan det går. Ville helst drøyd det til å fortelle etter 3 måneder, men blir litt vanskelig med julen. De vet vi prøver og dårlig unskyldninger for å ikke drikke alkohol tror de vel neppe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortalt det til de nærmeste i familien og venner. I tillegg fortalte jeg det til sjefene mine og de nærmeste på jobben allerede uke 6 pga julebord, jeg orket ikke å få masse kommentarer fordi jeg ikke drakk så fortalte det heller på forhånd. Men jeg sa også at det er tidlig og at jeg normalt ikke ville fortelle det så tidlig og ville ikke ha noe fuzz rundt det.

Vi mistet tidlig i september, så nå var vi veldig redde for at det skulle skje igjen, og jeg ville heller at mine nærmeste skulle vite det for da hadde jeg en helt annen støtte dersom det skulle skje igjen.

Eg syns ikkje det er flaut på nokon måte, men eg blir satt ut når folk (utenom mannen då) trur det er greit å ta meg på magen uten å spør. No er eg berre oppblåst og føler meg litt småtjukk, så eg har lyst å ha magen for meg sjølv... Seinare, når magen er større og hard, er det sikkert meir ok, men det går vel an å spør? Det er jo min mage og min kropp, ikkje allemannseige som nokon ser ut til å tru når ein er gravid... hehe

Jeg vurderer å få meg en t-skjorte med "off limits" eller "don't touch" eller "fingra av fatet". Dersom folk begynner å ta på magen min helt uten videre kommer jeg til å bli sprø, jeg er er ikke så veldig glad i kroppskontakt ellers så da trenger de iallefall ikke ta på magen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle egentlig ikke fortelle det til andre enn de nærmeste vennene og familien vi... Nå føles det som alle vet det, fordi vi sa det til litt for mange, og fordi foreldrene våre har sagt det til litt for mange... Alt fra venner til foreldrene våres venner vet det nå, og det sprer seg fort! Ikke at det gjør noe lengre, nå er jeg jo 12 uker!:-d

Jeg også synes det er litt for intimt å si slike ting til folk, det er liksom min kropp og vår "ting", jeg har aldri vært flink til å snakke om kropp og slikt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestevenninne og samboers bestekamerat vet det, de fikk vite det dagen etter positiv test :)

Ellers kommer vi til å fortelle det til foreldre og våre søken på lille julaften, for da er alle samlet. Det er egentlig litt for tidlig til at jeg føler meg helt komfortabel, men jeg skal bo hos mamma&pappa i jula, og skal på tur sammen hvor alkohol vanligvis ville blitt konsumert... :sjenert: I tillegg vil vi jo gjerne fortelle familien dette ansikt til ansikt, og etter jula er det en stund til vi skal hjem igjen.

Både gleder meg og gruer meg (i tilfelle dette går galt) til å fortelle - gleder meg mest :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi kommer ikke til å "gå rundt" å fortelle det til fler enn de aller nærmeste.

Pga mulige komplikasjoner orker jeg ikke alle som kommer og skal gratulere og blande seg!

Så de som vet har fått beskjed om å holde kjeft!

Så her får kun de nærmeste vite noe, så får andre se det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå vet "alle" det i vår omgangskrets :ler: Det ble litt for vanskelig å holde tett i jula. Om to ukers tid eller så, får sjefen også vite det, om han ikke lukter lunta før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortalt det til familie og nærmeste omgangskrets, og sagt at det ikke er noen hemmelighet. Jeg har hatt svangerskapspermisjon frem til nå, så jeg har ikke fortalt noe på jobben enda. Jeg begynner på jobb igjen imorgen, og da blir jeg nok nødt til å fortelle det med en gang, for det begynner å bli ganske så synlig allerede (er 13+5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner og noe familie vet det.

Ellers er det bare noen dager til det er uke 12 nå, og det føles veldig rart at man plutselig fra en dag til en annen skal kunne si det til alle sammen.

Dette har jo nesten ikke gått helt opp for meg en gang, så det føles veldig spesielt å fortelle.

Resten av familien kommer nok til å få vite det ganske snart, har noe familie som ikke bor i samme by som meg, og de vet ikke.

Men, jeg kommer ikke til å annonsere at jeg er gravid. Samtidig er det jo greit hvis folk forteller det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...