Gå til innhold

Noen psykologer her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan det være når en psykolog ikke klarer å være personlig, men snakker generelt om tingene? Bruker ofte eksempler som er upersonlige. Fokuset på pasienten blir lite og upersonlig.

Noen som fatter hva jeg mener her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Mener du en psykolog som man går i terapi hos ? I såfall skal jo ikke psykologen snakke om seg selv eller bruke seg selv som ekspempel for å speile det som blir sagt.

Skrevet

En psykolog skal oppføre seg mer som en lege, og ha fokus på pasienten, holde forholdet på et profesjonellt plan og ikke ta med seg sine erfaringer inn. MEN dette gjør ikke at de ikke kan være varme og omsorgsgivende og imøtekommende feks.

Terapaut pasientforhold skal være på et profesjoenllt plan og ikke være som et vennskap. Dersom psykologen skulle være omtenksom venn med alle pasientene ville de rakst bli utbrennte.

Det er også fullt mulig å diskutere med psykologen hvilken type terapi man ønsker, dersom man ønsker en mer aktiv terapi hvor psykologen er mer med i samtalen og ikke bare er passiv og analyserer kan man ytre dette og så kan terapauten legge opp terapien mer rundt dette. På samme måte som hos en lege må man faktisk si i fra hva man ønsker og hva man trenger hjelp med, og hvilken form for behanling man foretrekker. Jeg må ofte fortelle de utallige vikarlegene jeg møter at "nei denne medisinen er bedre for meg, det vet jeg via erfaring", eller "nå kjenner jeg at jeg er slik og slik, kan du ta de testene etc". Det samme kan man gjøre hos em psykolog. De er ikke tankelesere, og pasienten har også et ansvar for å få terapien til å fungere.

Det er også vittig med kjemi, noen kommer man bare ikke over ens med, slik er det bare. Jeg hatet den ene vikarlegen min, han gjorde ikke noe galt var ikke ufin etc men jeg kalrte ikke å være komfortabel sammen med ham. Slik er det også med psykologer, og dersom man ikke klarer å trives med den man har kan man be om å bytte. Psykologene er vandt til dette og behjelpelige innen slike problemstillinger. Det finnes også mange terapiformer, og dersom den formen din terapaut bruker ikke er noe du føler passer deg kan du også be om en annen. Da er det viktig at du fremmer hva du føler hadde vært bedre, slik at psykologen kan forflytte deg til noen som har mer kompetanse innen den terapiformen du skisserer.

Bare hus at en psykolog ikke skal være en venn, men en som er proffesjonell og som lytter til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...