Tussi! Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Hei! Sitter her som ganske nybegynner og sliter litt med å skjønne oppskriften. Kan noen hjelpe med med denne? 2 r, øk med 1 m, strikk til 4 m igjen på p, strikk 2 r sammen, 2r.
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #2 Skrevet 8. desember 2007 Var visst mer her jeg ikke skjønt når jeg leste litt videre.. Fortsett slik på annen hver p med å øke 1 m i beg av p innenfor de 2 ytterse m i slutten av p, i alt 18 ganger. Virker ikke for meg som om dette er det samme som jeg skrev over. Hmm, gå å finne en nabo som kan hjelpe meg kanskje. Synd jeg ikke kjenner naboene her bedre. Blir så irritert når jeg ikke får til.
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 De to første maskene strikker du vanlig, rett ®, så skal du øke med en maske (lage en ekstra maske, slik at hvis du nå har 10 masker til sammen, så skal du få 11). Det kan du gjøre enten ved å strikke to masker i 3. maske (først gjør du som vanlig, da stikker du pinnen gjennom fra undersiden av masken for å strikke en rett, og drar garnet gjennom, men så tar du ikke masken av den venstre pinnen, istedet stikker du pinnen gjennom masken fra oversiden og drar garn gjennom en gang til, så tar du masken av venstrepinnen..), eller du kan bruke et kast (ta tråden fra 2. masken du strikket over høyrepinnen før du strikker videre, på neste omgang strikker du denne tråden som en maske), så strikker du til det er 4 masker igjen, så strikker du to sammen ved å stikke pinnen gjennom to masker fra undersiden (strikker 2 masker som 1 rett), og til slutt strikker du to rette..
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Det der var forklaring på den første da.. Gav det noen mening?`
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Det er jo egentlig ikke vanskelig, men det er ikke så lett å forklare uten å kunne vise Kan være en god ide å kjøpe seg en strikkebok som forklarer ulike teknikker. Glemte forresten å skrive at hvis du øker med et kast, så får du et hull, det vil du sannsynligvis ikke ha, så prøv å skjønne hva jeg mener med å strikke to masker i en maske..
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2007 Det der var forklaring på den første da.. Gav det noen mening?` Det gjorde det faktisk.. Tusen takk :-D Hvorfor kan dem ikke bare skrive det sånn i oppskrifta, hehe. Klarer du den neste også eller?
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2007 Det er jo egentlig ikke vanskelig, men det er ikke så lett å forklare uten å kunne vise Kan være en god ide å kjøpe seg en strikkebok som forklarer ulike teknikker. Glemte forresten å skrive at hvis du øker med et kast, så får du et hull, det vil du sannsynligvis ikke ha, så prøv å skjønne hva jeg mener med å strikke to masker i en maske.. Økinga og minsking skal jeg klare å få til, klarte hvertfall det når jeg strikka jakka. Men da hadde jeg mora mi ved siden av når jeg begynte så hun viste meg alt. Men nå vil jeg liksom klare selv
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Det gjorde det faktisk.. Tusen takk :-D Hvorfor kan dem ikke bare skrive det sånn i oppskrifta, hehe. Klarer du den neste også eller? Hm, jeg ble litt forvirret av teksten her ja: Fortsett slik på annen hver p med å øke 1 m i beg av p innenfor de 2 ytterse m i slutten av p, i alt 18 ganger. Mulig det er jeg som blingser, men det ser ut som om det mangler noe.. Jeg tenker det står: forsett ved å øke 1 maske i 3 maske slik som du gjorde 18 ganger.. men så skjønner jeg ikke helt det med slutten av pinnen
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2007 Hm, jeg ble litt forvirret av teksten her ja: Mulig det er jeg som blingser, men det ser ut som om det mangler noe.. Jeg tenker det står: forsett ved å øke 1 maske i 3 maske slik som du gjorde 18 ganger.. men så skjønner jeg ikke helt det med slutten av pinnen Det står faktisk det jeg har skrevet, så da er det kanskje ikke så rart at ikke jeg skjønte det, men skulle da virkelig tro at jeg bare skal gjenta det jeg har gjort på annen hver pinne 18 ganger?
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Det står faktisk det jeg har skrevet, så da er det kanskje ikke så rart at ikke jeg skjønte det, men skulle da virkelig tro at jeg bare skal gjenta det jeg har gjort på annen hver pinne 18 ganger? Henger resultatet på greip hvis du gjør det? Da har du like mange masker hele veien..
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 8. desember 2007 Sorry, jeg har skrevet feil så jeg nå plutselig. Fortsett slik på annen hver p med å øke 1 m i beg av p innenfor de 2 ytterse m, og fell 1 m innenfor de 2 ytterste m i slutten av p, i alt 18 ganger. Men ja, jeg ser ikke helt poenget med dette, etterpå skal jeg gjøre omvendt med fellinger først og øking på slutten, også samma igjen og igjen ... Skal bli ei lue til slutt.
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Ok. Du får prøve og se, ser ut som om du skal gjøre det du trodde i alle fall. Øk og strikk sammen på annenhver pinne.
Wildy Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Og når det gjelder øking..... Om du ikke vil ha hull eller den "bulken" man får om man strikker to masker fra en kan du gjøre slik: Plukk opp tråden mellom maskene der du skal øke. Vri den en gang før du trekker tråden du strikker med gjennom. Økingen blir bortimot helt usynlig.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2007 #14 Skrevet 8. desember 2007 Sorry, jeg har skrevet feil så jeg nå plutselig. Fortsett slik på annen hver p med å øke 1 m i beg av p innenfor de 2 ytterse m, og fell 1 m innenfor de 2 ytterste m i slutten av p, i alt 18 ganger. Men ja, jeg ser ikke helt poenget med dette, etterpå skal jeg gjøre omvendt med fellinger først og øking på slutten, også samma igjen og igjen ... Skal bli ei lue til slutt. Poenget med det er at maskene forskyver seg på skrått bortover pinnen fordi du øker en plass og feller en annen. Dermed får du et skrått mønster på luen.
Tussi! Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 8. desember 2007 Poenget med det er at maskene forskyver seg på skrått bortover pinnen fordi du øker en plass og feller en annen. Dermed får du et skrått mønster på luen. Aha. Hva skulle man gjort uten dere Tusen takk for all hjelp, så får vi se hvordan resultatet blir.
Gjest Raptuza Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Et lite tips: I garnforretninger hjelper de deg gratis om du står fast med strikketøyet. Det er service'n!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå