Gå til innhold

INGEN SMAKSSANS OG VOND TUNGE

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_liz_*
Skrevet

For en ukes tid siden ble jeg syk.

Kjennes ut som tunga mi er skambrent og den svir enormt hele tiden.Nesten som om jeg har brent tunga.men har ikke det.Er også masse røde prikker på den(slags blemer)

Nå har jeg også mistet smakssansen.så samme hva jeg spiser smaker det ingenting.

Har også enormt vondt i halsen og vondt å svelle.

Noen som vet hva dette er for noe?? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skarlagensfeber?

Dette er en streptokokkinfeksjon som forløper akkurat sånn som du sier. Noen får også et småprikkete utslett på overkroppen, som kjennes som sandpapir å ta på. Gå til legen dersom du kjenner deg igjen i dette, for behandlingen er som regel penicillin.

Voksne kan også få skarlagensfeber.

Edit. Tilføyelser...

Endret av Emera
Skrevet

Å ja, dette hadde kjæresten min for noen uker siden. Fikk det i forbindelse med en streptokokkinfeksjon, og legen kalte det "geografisk tunge". Varte faktisk en stund også. Over en uke tror jeg.

Skrevet

Geografisk tunge har ingenting med streptokokkinfeksjon å gjøre.

Vanligvis kjenner man ikke årsaken, men noen ganger mistenker man sopp. Geografisk tunge er noe man vanligvis har i en lengre periode, noen ganger hele livet, og kjennetegnes av at tungen har røde, glatte felter som flytter seg over tid. Tungen kan også kjennes sår.

Du kan lese mer om det her

Til TS: høres ikke ut som geografisk tunge det du har, skarlagensfeber ja :) Men du bør jo dra til en lege og få det sjekket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...