Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #1 Del Skrevet 8. desember 2007 Heter det "når jeg var 12 år" eller "da jeg var 12 år"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 8. desember 2007 #2 Del Skrevet 8. desember 2007 Heter det "når jeg var 12 år" eller "da jeg var 12 år"? Når jeg blir 12 år. Da jeg var 12 år. Ellers kan du bruke regelen "Den gang da og hver gang når." Da jeg gikk til bestemor møtte jeg en ulv. Når jeg går til bestemor møter jeg en ulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 8. desember 2007 #3 Del Skrevet 8. desember 2007 Ble forresten litt usikker. Har hørt at det er blitt en endring i hva som er rett å skrive. Selv om det for meg høres helt skrudd ut er det visst blitt lov å bruke "når jeg ble 12 år". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #4 Del Skrevet 8. desember 2007 Nei, det er ingen endring. Det heter "Den gang da, hver gang når". Det betyr at ting som har skjedd i fortid skal man bruke "da" foran, mens "når" kan brukes både i fortid og nåtid. Du kan altså si "når jeg ble 12 år". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Del Skrevet 8. desember 2007 Nei, det er ingen endring. Det heter "Den gang da, hver gang når". Det betyr at ting som har skjedd i fortid skal man bruke "da" foran, mens "når" kan brukes både i fortid og nåtid. Du kan altså si "når jeg ble 12 år". Litt uklart her. Det jeg prøver å si er: ting som har skjedd i fortid KAN (bør) man bruke "da" foran, mens "når" kan brukes både i fortid og nåtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa 81 Skrevet 8. desember 2007 #6 Del Skrevet 8. desember 2007 Tror "når" kan brukes i fortid (leeenge siden norsk gramatikk på skolen; husker ikke hva "tidene" heter) i en delsetning... Eller bruker jeg alltid regelen "Den gang da, hver gang når". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 8. desember 2007 #7 Del Skrevet 8. desember 2007 Tror "når" kan brukes i fortid (leeenge siden norsk gramatikk på skolen; husker ikke hva "tidene" heter) i en delsetning... Eller bruker jeg alltid regelen "Den gang da, hver gang når". Den gang da, hver gang når er en veldig fin regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 10. desember 2007 #8 Del Skrevet 10. desember 2007 I tillegg til den fine regelen "den gang da, hver gang når" så er det greit å huske at "da" bare brukes om noe bestemt som skjedde en gang, mens når brukes om noe som skjer/skjedde flere ganger. For eksempel "Da jeg ble 6 år...", for man blir jo bare 6 år en gang, men "når jeg gikk til skolen møtte jeg alltid en svart katt" for noe som skjedde flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå