Gå til innhold

Telefonselgere = Key Account Managers


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når vikarbyråer ringer opp studenter og andre arbeidssøkere til nye jobber er det ikke måte på hva de kaller en telefonselgerjobb!

Rekrutterer: "Vi er ute etter en som kan opptre dynamisk" og dette er en morsom og høystatusjobb

Arbeidssøker: "Ja, jeg liker å selge budskap og evnen til å påvirke andre med argumentasjon er stor"

Rekrutterer: "Vi vil jo gjerne ha noen som liker å jobbe med kommunikasjon og ha møter med klienter"

Arbeidssøker: "dette høres jo flott ut, det å ha møter med folk face to face i møter og overtale om budskap A fremfor budskap B virker relevant til min utdannelse og erfaring. Det å f.eks. jobbe gjennom telefonen som arbeidsverktøy passer ikek til min personlighet."

Rekrutterer: "Når kan du starte"?

Arbeidssøker: "Du kan bekrefte at denne jobben handler om kommunikasjon, salg av budskap, selvstendig arbeid og variasjon i form av selskaps- og kundekontakt?" Det er for eksempel ikke snakk om salg gjennom telefonen dette?

Rekrutterer: "Eh, det blir en del snakk i telefonen. Ellers er det jo en svært dynamisk og spennende jobb".

Arbeidssøker: Ja, for enten det kalles Key Account Manager eller telefonselger: slike jobber passer ikke for meg, jeg er mer i bransjen mennesker face-to-face, ikke gjennom telefonen. Og jeg ønsker ikke å drive med salg av produkter. Min nisje er å jobbe med overtalelse og kundekommunikasjon i forhold til mer prinsipielle saker, ikke konkrete produkter der man ønsker å selge en mobiltelefon eller en støvsuger til et nytt markedssegment (les: et individ). Dette går jo også frem av min CV.

Rekrutterer: Eh ja, men vi anbefaler sterkt dette, kun 90% av tiden går med på telefonsalg, du får hete Account Manager, og hvis du vil kan du jo alltids bli med en av de andre lederne på et møte en gang i blant".

:sjokkert::plystre: `

Wake up to reality.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fnise:

jepp... ny og forbedret (!?!) tittel hjelper sikkert for å få folk inn i de stillingene

Kanskje innledningsvis.

Men ikke etter at de "lurte" nyansatte oppdager hvordan det egentlig henger sammen: slike jobber er kjipe...

Telefonselgerjobber har alltid vært og er drittjobber. Noen få nerder elsker å sitte på en stol fra 8-17, bli varm i øret og snakke ved siden av andre som snakker, og selge et konkret produkt.

Andre liker å ta en kaffe, snakke med noen i pausen og treffe folk der ute i kundeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje innledningsvis.

Men ikke etter at de "lurte" nyansatte oppdager hvordan det egentlig henger sammen: slike jobber er kjipe...

Telefonselgerjobber har alltid vært og er drittjobber. Noen få nerder elsker å sitte på en stol fra 8-17, bli varm i øret og snakke ved siden av andre som snakker, og selge et konkret produkt.

Andre liker å ta en kaffe, snakke med noen i pausen og treffe folk der ute i kundeverdenen.

jeg vet, har hatt et par runder med sleipe arbeidsgivere som har fått en stilling til å høres ut som noe helt annet helt til man kommer på selve intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...