Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 hei. jeg lurer på å kjøpe en koffert med manualer til min sønn i julegave. han ønsker seg ikke det, men får seff noe mer som han ønsker seg. tv-spill... så han kan sitte enda mer på rævva.. vel. han er ikke en aktiv type, laaangt derifra. er ikke overvektig, men litt lubben. jeg har gitt opp å dra han med meg ut på tur, han er jo 14 år, og det er utrolig hvor mye eder og galle han kan spy ut på en tur. så!! jeg tenkte å gi han disse manualene da, vi har snakket om det før også. det virker som han har lyst å prøve. da må mor være instruktør. har trent styrke i mange år, så det går greit. hva tror dere? gir det positive eller negative signaler? føleri-falera...
Gjest _Leela_ Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Tror ikke jeg ville kjøpt det i julegave hvis han ikke ønsker seg det. Men har han gitt inntrykk for å være interessert så ville jeg gått til innkjøp av manualer og veiledet han. Trenger vel ikke akkurat være en julegave, men sikkert ikke galt å ha litt treningsutstyr i hus som dere begge kan bruke.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Målrettet styrke bør man ikke begynne med før man er rundt 16. Ellers var det ett dårlig forslag, du får ikke en mer aktiv sønn av å mobbe ham. Gi noe han ønsker til jul, og heller ta ham med på aktiviteter, forandre familiekostholdet, gi mindre lommepenger eller noe annet i hverdagen.
Antoinette Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Synes ikke dette var noen god gaveidè. Hjelp han heller med å legge om kostholdet. Når jeg hører om foreldre som gir manualer til en fjortenåring ser jeg for meg at de ender opp som dopingmisbrukere før de er ute av ungdomsskolen.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 hei. jeg lurer på å kjøpe en koffert med manualer til min sønn i julegave. han ønsker seg ikke det, men får seff noe mer som han ønsker seg. tv-spill... så han kan sitte enda mer på rævva.. vel. han er ikke en aktiv type, laaangt derifra. er ikke overvektig, men litt lubben. jeg har gitt opp å dra han med meg ut på tur, han er jo 14 år, og det er utrolig hvor mye eder og galle han kan spy ut på en tur. så!! jeg tenkte å gi han disse manualene da, vi har snakket om det før også. det virker som han har lyst å prøve. da må mor være instruktør. har trent styrke i mange år, så det går greit. hva tror dere? gir det positive eller negative signaler? føleri-falera... Jeg synes ikke det var en veldig god idé. At en 14-åring ikke er overbegeistret over å bli tauet med mor på tur er vel ganske vanlig. Hvis du vil at han skal bli mer aktiv er det vel ting som er mer effektivt enn styrketrening, særlig hvis han bare er moderat interessert. Da vil han antageligvis gå lei etter kort tid. Jeg trener en del styrke selv, men det er fordi jeg synes det er gøy å presse kroppen på den måten. Jeg skjønner at mange synes det er kjedelig, ettersom det er så "stillesittende" på en måte det også, ikke akkurat futt og fart. Hvis han er litt negativ til fysisk aktivitet i utgangspunktet så er det litt viktig at det første han prøver er noe som bare er slit og ikke noe moro, da vil han neppe bli inspirert til å prøve videre. Hva med å heller oppmuntre ham til å finne en mer lek-inspirert treningsform? Fotball, bandy, kampsport, tennis, klatring, ettellerannet som får ham vekk fra pc'en, gjør ham varm og svett, og som ikke er "bare" trening, men gøyt og "meningsfylt"?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Målrettet styrke bør man ikke begynne med før man er rundt 16. Ellers var det ett dårlig forslag, du får ikke en mer aktiv sønn av å mobbe ham. Gi noe han ønsker til jul, og heller ta ham med på aktiviteter, forandre familiekostholdet, gi mindre lommepenger eller noe annet i hverdagen. ups! her er det ingen som mobber noen! familiekostholdet er veldig bra, det er det. det som jeg ikke kan kontrollere er hva han spiser i skole-og fritida. blir nok litt boller og brus ja. målrettet styrke først i 16års alder altså? men hva med de som trener fotball osv, de tar jo sit-ups og push-ups osv. og noen treningssentre har jo styrketilbud til fjortiser, men typisk ikke mitt senter. og forresten folkens, han FÅR også noe han ønsker seg til jul, assa!! men jeg tar poenget, kanskje ikke like stas å få det til jul. forøvrig har han vært innom "alle" idretter/aktiviteter, men da han ble større og ble obs på det å være god/ikke god, så gadd han ikke mer. men for all del, han sykler, går osv, men det er jo ikke det samme.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Jeg synest det høres ut til å være på kanten ut til mobbing jeg da. Nesten på linje med å gi badevekt. Kanskje jeg reagerte på formuleringen din. Om barn skal trene styrke bør det være som del av allsidig trening. Man bør være forsiktig med hvilke øvelser man velger. Øvelser med kroppsvekt er ok, tror jeg. Jeg ser på manualtrening som vanskelig, lett å stå i feil posisjon, få utslag på ledd eller ta på for tunge vekter. Selv om mor kan dette kan det lett bli vranglås når man skal forklare barnet. Om han sykler og går en del, og spiser normalt bør jo det være nok. heller fremdeles mot alternative aktiviteter som best, men det er jo du som står midt oppi dette og kjenner gutten.
aline Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 tv-spill... så han kan sitte enda mer på rævva.. nå er jeg både blond og uten barn selv, så jeg vet jeg er rimelig teit på slike ting... men er det ikke litt opp til foreldrene hvor mye barna sitter hjemme forran tv og data? Når jeg var liten, fikk vi ikke lov til å sitte hjemme forran tv så mye vi selv ønsket, men så ønsket vi det ikke sååå mye heller da. og finnes det ikke flere typer spill nå, der man både bør ha med flere stykk og samtidig være mer aktiv?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 og forresten folkens, han FÅR også noe han ønsker seg til jul, assa!! men jeg tar poenget, kanskje ikke like stas å få det til jul. Du skal være mor og voksen, og så skriver du "assa" og klarer ikke å ta deg tid til å bruke stor bokstav? Hmm.. aner jeg hvor han får latskapen fra?
kamela Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Hvis han ikke ønsker seg deg, ikke kjøp! Det kan fort oppfattes feil og blir et sårt tema.
lolita90 Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 jeg er helt enig i at det er en dårlig gave idè... Da kan sønnen mest sannsynlig (ikke at jeg vet det da) blir sur og tverr over de manualene... sett deg heller ned sammen med han og ha noen manualer som dere kan se igjennom sammen, og gjør det heller til noe hyggelig, men ikke i sammenheng med andre gaver i jula...
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 blond, eller ikke blond; det er helt klart opp til foreldrene. saken er at jeg ikke orker å kjempe HELE tiden, så det blir uansett mye mer spilling enn jeg liker. men ja, jeg begrenser det. og "da jeg var liten" ja... helt klart andre boller den gang. jeg vil vel heller ikke kalle en 14-åring for liten, selv om han kan være veldig barnslig. poenget er at om han ikke bare sitter og spiller, så er han en veldig inaktiv gutt.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 jeg er helt enig i at det er en dårlig gave idè... Da kan sønnen mest sannsynlig (ikke at jeg vet det da) blir sur og tverr over de manualene... sett deg heller ned sammen med han og ha noen manualer som dere kan se igjennom sammen, og gjør det heller til noe hyggelig, men ikke i sammenheng med andre gaver i jula... god ide! da har man jo god tid også. ser forøvrig at startinnlegget mitt er litt fjortis... lurer på om svarene ville blitt annerledes med en mer voksen vinkling?! spiller forsåvidt ingen rolle. jeg ønsker manualer i hus, og kan heller prøve å oppmuntre han til å hive seg med. noe jeg faktisk tror han vil!!
Supraspinatus Skrevet 7. desember 2007 #14 Skrevet 7. desember 2007 Det er ikke noe problem å starte med styrketrening før man er 16. De fleste treningsstudioer har en nedre aldersgrense på 16år fordi det ikke anbefales at barn under denne alderen driver med trening med vekter. Dette er fordi skjelett og muskler ikke er ferdig utvokst. Det er det heller ikke når de er 16 heller, men da har ekspertene sagt at det er greit. Så vi får stole på dem. Det han imidlertid kan trene er trening med kroppen som belastning. Løping, ski, sykling, pushups, hangups osv. Skal du få han i aktivitet anbefaler jeg noe som han kan ha mye moro med i stedet for noe som blir et ork. Hva med paintball-utstyr? Eller kanskje høre om han er interessert i å prøve noen andre lagidretter?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #15 Skrevet 7. desember 2007 kanskje begynne på et annet senter som har flere tilbud? bl a squash. kan det være noe for en fjortis tro? husker jeg syntes det var veldig moro.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Hvis det virker som om han har lyst til å prøve,så synes jeg det er en god gaveide.Det er jo ikke farlig for en fjortis å trene litt styrketrening.At noen her mener det er mobbing å introdusere sin egen sønn for en fysisk aktivitet forstår jeg ikke.Det er jo enhver fordeldre sin oppgave å oppmuntre barna til både et sunt kosthold, og til å ta vare på sin egen kropp gjennom fysisk aktivitet.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Klart det alltid bra å minne barn på at de er tykke å burde trene. og samtidig vis han et bilde av en tynn mann slik du vil han skal se ut uansett så skal man ikke trene styrketrening før man er ferdig utvokst. om jeg ikke tar helt feil
Gjest Gjester Skrevet 15. desember 2007 #18 Skrevet 15. desember 2007 Klart det alltid bra å minne barn på at de er tykke å burde trene. og samtidig vis han et bilde av en tynn mann slik du vil han skal se ut uansett så skal man ikke trene styrketrening før man er ferdig utvokst. om jeg ikke tar helt feil Å oppmuntre en "fjortis" til fysisk aktivitet har ingenting med tykk eller tynn å gjøre.Det handler om å innarbeide gode vaner tidlig i livet,slik at man blir glad i å ta vare på kroppen sin.Fysisk aktivitet og trening er ikke noe "tykke folk driver med for å bli tynne".Det er en del av en sunn livsstil.Skal du ødelegge deg selv med styrketrening i tenårene må du trene MYE,og isåfall tror jeg denne moren hadde satt foten ned lenge før det skjer.
Gjest Gjest_anette_* Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 hvid du synes han sitter for mye på rævva ville jeg nok heller ha droppet å kjøpe videospillet og gitt han noe gøy som fikk han i litt mer aktivitet! da ikke manualer siden trening skal være lystbetont. Husk at kroppen ikke er ferdig utviklet når man er 14 år Han finner nok ut selv at han vil trene når han blir litt eldre(:
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Hvis det virker som om han har lyst til å prøve,så synes jeg det er en god gaveide.Det er jo ikke farlig for en fjortis å trene litt styrketrening.At noen her mener det er mobbing å introdusere sin egen sønn for en fysisk aktivitet forstår jeg ikke.Det er jo enhver fordeldre sin oppgave å oppmuntre barna til både et sunt kosthold, og til å ta vare på sin egen kropp gjennom fysisk aktivitet. Å, så deilig med litt positiv feedback!! Jeg tror mange ikke skjønner hvordan det er å ha en tenåring som burde ha rørt mer på seg, men som ikke liker ballspill, jogging etc. Å si "kjøp noe gøy så han får rørt seg" blir litt på viddene for meg. Har du som foreslo det et konkret eksempel? Når snøen kommer blir det sikkert litt slalom, men begrenset det også. "Fysisk aktivitet og trening er ikke noe "tykke folk driver med for å bli tynne".Det er en del av en sunn livsstil." Dette var et godt poeng!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå