Gå til innhold

Ferie i desember

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man skaper minner og får nye opplevelser, og om ungene går glipp av en Lucia-feiring eller en karate-event så kommer det alltids nye sjanser neste år. Det er ikke verdens undergang, og det må for pokker være foreldrerens rett til å bestemme når han/hun vil dra på ferie med ungene sine.

Etter å ha øvd på noe i et halv år så er det veldig kjedelig å henge etter de andre. Tenk om alle vennene til jenta har samme beltegrad som henne i judo. Grunnet dette vil hun aldri få tatt de igjen ettersom alle gradere likt. Så hun vil alltid ligge et hakk under.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet
Etter å ha øvd på noe i et halv år så er det veldig kjedelig å henge etter de andre. Tenk om alle vennene til jenta har samme beltegrad som henne i judo. Grunnet dette vil hun aldri få tatt de igjen ettersom alle gradere likt. Så hun vil alltid ligge et hakk under.

Dette var noe jeg tenkte på også. Denne jenta har miljøet sitt i judoklubben og dette med gradering vet jeg omtrent er julas høydepunkt. Det er ett barn til i denne flokken, men det går i barnehagen og blir ikke like påvirket. Går man glipp av en luciafeiring er ikke det noen krise.

Jeg er glad for at så mange synes det er feil å ta ut barna til ferie utenfor skoleferiene. I tillegg til læring synes jeg personlig at det ikke er noe godt forbilde for ungene å vise dem at skolens regler ikke gjelder for foreldre som vil på ferie. Har man barn har man forpliktelser å holde. En av dem er å få ungene på skolen.

Argumentet med billig sydentur synes jeg ikke holder. Så får man heller spare til man har råd til å reise. Uansett hvor gode intensjoner foreldrene har (mor og stefar i dette tilfellet) så blir det for meg allikevel feil i forhold til ungene.

Skrevet
Eller så kan det være så enkelt som at damen fant en billig ferie som hun tenkte hun skulle spandere på seg og ungene, og så kjøpte hun billetter og var glad og fornøyd med det.

Det blir for dumt å spekulere i motiver rundt dette.

Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne gjort det samme.

Man skaper minner og får nye opplevelser, og om ungene går glipp av en Lucia-feiring eller en karate-event så kommer det alltids nye sjanser neste år. Det er ikke verdens undergang, og det må for pokker være foreldrerens rett til å bestemme når han/hun vil dra på ferie med ungene sine.

Det går fint an at læreren sender med ungene lekser for de neste ukene dersom ferien er lenger enn en uke.

Det er utrolig kjipt å ha øvd til en gradering i et halvt år, og så blir det ikke noe av. Hvis alle vennene har gradert og fått nye belter, så er det ekstra kjipt. Hos oss blir vi i klubben ofte delt opp etter beltegrader, altså vil en som ikke har fått gradert seg ikke få være med resten av "gjengen" man har øvd med.

Når det gjelder ballett og julespill så går det jo faktisk ut over -de andre barna- også om et barn uteblir. Det går ann å se lenger enn sin egen nese her.

Og ja, det går ann å sende med lekser. Men erfaring tilsier at de ikke blir gjort. Intensjonene er gode, men "nå skal vi på stranden og så skal vi gjøre lekser etterpå.. nei, da må vi på restaurant.. og så må vi litt i bamseklubben.. og så er det for sent på kvelden.. ops, nå er vi visst hjemme".

Skrevet (endret)

For å ikke glemme at hele våren må jenta øve på de samme tingene i judo om igjen ettersom hun ikke har kommet videre.. Nå vet jeg ikke hvor gammel hun er, men om hun er barneskolealder forundrer det meg ikke om dette er en slik ting som gjør at hun gir opp.

Endret av Gjest
Skrevet (endret)
Ja, jeg ville synes det var mer sympatisk om man var stemor til barna og konen til mannen som ble ignorert, fremfor at man i rollen som venninne henger ut og søker støtte for at kvinnen er en dårlig og egoistisk mor.

Hun henger da ikke ut noen, hun påpeker bare at hun synes det er egoistisk.

Mener du at en god venninne ikke kan synes at venninnene sine er egoistiske? Hun navngir ikke den aktuelle venninnen heller, så jeg ser virkelig ikke problemet...

Edit: Synes forøvrig innspillet ditt er ganske irrelevant ifht. trådens tema...

Endret av JennaC
Skrevet

Jeg er lærer - og jeg synes at hvis man absolutt må ta barna ut av skolen og undervisning synes jeg ikke det er noe verre å ta de ut rett før jul enn ellers i året. Det er mange som gjør det.. Hvis man søker permisjon en tid i forveien skal det være mulig å legge opp juleskuespill og slikt uten mye kluss. Jeg synes at undervisning er viktigere enn julespill, og jeg synes også det er mye verre å ta ut barna første uka etter skolestart enn siste uka før skoleslutt.

Men det som er problemet her er at den ene forelderen gjør det uten samtykke fra den andre, og det er jo en helt annen sak. Jeg synes det er en uting.

Skrevet

Altså jeg kan godt skjønne folk som tar baran ut av skolen 1 uke netopp fordi det faktisk er mye billigere å reise da enn i skoleferien. Men det finnes faktisk ganske mange billige uker å velge imellom og synes det derfor er helt på jordet av mammaen å velge akkurat denne uka når ungene faktisk ikke har lyst til å være med

Skrevet

Jeg kan på en måte forstå at hun vil på ferie med barna sine, men når det ødelegger så mye for barnas fritid og planer og når i tillegg ikke barna vil synes jeg det er galt... Man vil jo barnas beste, også når det gjelder judo og lucia ;-)

Skrevet

Jeg sitter med følelsen at for enkelte så er det kun dem selv de bryr seg om. Barna må tilpasse seg deres behov og ikke motsatt, desverre. Dette gjelder selvsagt langt ifra alle, men ser stadig saker hvor det desverre er ganske tydlig

Skrevet

Jeg hadde i hvertfall ikke brydd meg om hva foreldrene til en av mine barns bekjente måtte tro og mene! Hva vet vel de om situasjonen og hva som blir pratet om hjemme hos denne familien!

Merkelig hvor mye informasjon ts hadde om denne moren som hun ikke kjenner!

Selv tok jeg ut mine barn fra skolen i 5 uker i forbindelse med en utenlandstur. Vi fikk med masse lekser og ungene måtte i tillegg skrive dagbok. Det gikk kjempefint selv om de selvfølgelig gikk glipp av alle aktiviteter hjemme.

Skrevet
Det er utrolig kjipt å ha øvd til en gradering i et halvt år, og så blir det ikke noe av. Hvis alle vennene har gradert og fått nye belter, så er det ekstra kjipt. Hos oss blir vi i klubben ofte delt opp etter beltegrader, altså vil en som ikke har fått gradert seg ikke få være med resten av "gjengen" man har øvd med.

I vår klubb blir det tatt hensyn til den som skal graderes.

Det er ikke uvanlig at en eller to får en egen "privat" gradering 1-2 uker før avslutning hvis de vet at de ikke kan delta på den oppsatte graderingen.

Hvis klubben er velvillig, vil ikke gradering være noe problem å få tatt, enten på forskudd eller etterskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...