Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 En venninne av meg har bestemt, mot sin eksmanns vilje, at hun skal ta ut barna sine fra skolen fra mandag neste uke til torsdag uken før jul. *Det er for det første mot barnas fars vilje. (Det er minst 13 ukers skoleferie og denne moren kan ta ferie omtrent når hun vil mht til jobb.) *Yngste barnet skal gå Lucia for sin skole (går glipp av dette) går også glipp av avsluttende danseforestilling på balletten som de har jobbet med et år. Og avslutning med klassen sin. * Eldste barnet går glipp av en gradering på judo. Skoleavslutning og julespill på skolen, pluss juleforestilling i korps. Jeg synes det er hårreisende å reise bort denne uka, av alle de 52 ukene i året. Hva som helst annet er å foretrekke. Men hun mente at hun hadde rettighetene på sin side. Faren har ingenting han skulle ha sagt, abolutt ingen rettigheter, og hun blir bare mer trassig når han sier i mot. De er i rettssystemet ang samvær. Yngste barnet har sagt mange ganger at hun heller vil være hjemme denne uka, og ba om å få være hos faren og hans kone. Men nei, det fikke hun ikke. Er det bare meg som synes dette er å sette sine egne behov foran alt annet?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Nå er det nok slik at barn noen ganger må bli med selv om de ikke har lyst. Hun har loven på sin side. Så lenge det ikke er fare for bortføring kan hun ta med barna på kortere utenlandsreiser uten den andre forelderens samtykke. Hvis faren har samvær i denne perioden må det avklares med han. Personlig ville jeg ikke dratt med barna på en ferietur de ikke hadde lyst til å bli med på.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Jeg synes det virker veldig egoistisk, ja. Og når barna ikke vil selv engang? Helt hull i hodet, spør du meg. Det å ta barna ut av skolen utenom ferier synes jeg bør være helt unødvendig. Det er lange skoleferier som det er. Tar man barnet ut av skolen går det glipp av undervisning. Og selv om foreldrene sier at "pøh, ikke noe problem, vi kan lære dem det like godt som læreren", så -gjør- de færreste det i praksis. Ihvertfall ikke på ferien, for da "skal de jo ha fri", så da venter de til etter at barnet er begynt på skolen igjen, og da er det jo allerede "for sent". Det lager jo kluss for de som arrangerer julespill, julekonserter, osv. Hvis barnet har en viktig rolle i julespillet går det jo ut over alle de andre i spillet om de må endre på rollene i siste liten. Alternativet er jo å si fra lang tid på forhånd at barnet -ikke- skal være med i spillet, og dermed blir barnet også utenfor når de andre i klassen skal øve og slikt. Det samme med konserter og balletten.
kamela Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Er dette en form for maktdemonstrasjon fra mors side, eller er det hennes mulighet til å få en billig ferie som hun ellers ikke vil ha råd til? Jeg personlig ville ikke tatt ut ungene når de har så mye de har lyst til å være med på, kan sikkert få en billigtur rett etter jul også.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 Helt enig med deg som sa at å ta ut unger fra skolen utenfor ferier er unødvendig. Jeg synes også det. Når det gjelder billig ferie eller ikke, så handler alt vel bare om å spare lenge nok. Sånn er det i allefall for min familie. Denne moren høres ut som en som driver maktdemonstrasjon ja. Jeg synes det ikke henger på greip i det hele tatt. Aldri om jeg ville robbet ungene mine for å se resultatet av noe de har jobbet for hele året. Alle disse avslutningene osv er jo belønninger på en måte. Og alt dette for en drøy uke i syden. Jeg er ganske sjokkert. Synd at bostedsforelderen kan gjøre som hun vil i denne saken. Det er så på tide at foreldre blir likestilt. Men det er vel kanskje en annne debatt.
Grissini Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Dette høres ikke bra ut. Som lærer merker jeg hvor mye elevene går glipp av når de tilstadighet blir tatt ut av skolen i tide og utide. Spesielt gjelder dette når de går glipp av viktige sosiale begivenheter, og dersom elevene det gjelder har lærevansker av ulik grad.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 En venninne av meg har bestemt, mot sin eksmanns vilje, at hun skal ta ut barna sine fra skolen fra mandag neste uke til torsdag uken før jul. *Det er for det første mot barnas fars vilje. (Det er minst 13 ukers skoleferie og denne moren kan ta ferie omtrent når hun vil mht til jobb.) *Yngste barnet skal gå Lucia for sin skole (går glipp av dette) går også glipp av avsluttende danseforestilling på balletten som de har jobbet med et år. Og avslutning med klassen sin. * Eldste barnet går glipp av en gradering på judo. Skoleavslutning og julespill på skolen, pluss juleforestilling i korps. Jeg synes det er hårreisende å reise bort denne uka, av alle de 52 ukene i året. Hva som helst annet er å foretrekke. Men hun mente at hun hadde rettighetene på sin side. Faren har ingenting han skulle ha sagt, abolutt ingen rettigheter, og hun blir bare mer trassig når han sier i mot. De er i rettssystemet ang samvær. Yngste barnet har sagt mange ganger at hun heller vil være hjemme denne uka, og ba om å få være hos faren og hans kone. Men nei, det fikke hun ikke. Er det bare meg som synes dette er å sette sine egne behov foran alt annet? Er du farens kone?
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Med tanke på gradering i judo og juleavsluttninger så syntes jeg at ja, dette var utrolig egoistisk.. Selv skal jeg gradere neste uke og etter å ha øvd et halvt år ville det vært veldig kjedelig om jeg ikke ville fått vært med. Neste gradering er til sommeren igjen.. Å henge etter kanskje venner o.l er veldig kjedelig ja.. Hadde moren min tatt meg bort for dette hadde jeg nok vært utrolig trass den stunden. Vet ikke hvor gamle barna er da, men alikevel.. Og så nå at hun yngste går glipp av balletten de har øvd på så lenge så er det også slemt.. Regner med at begge barne har gledet seg til gradering/forestilling og av alle uker i året må det da gå ann å velge noen andre. Hva faren har å si syntes jeg ikke har noe å si i denne saken, hun kan gjøre som hun vil, men for ungenes skyld syntes jeg det er utrolig dårlig gjort mot de. Nå kommer jo alder litt inn også, men regner med at det blir en del sure miner når ungene får vite det, om de ikke har fått vite det allerede. Endret 8. desember 2007 av Gjest
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Er du farens kone? Nei, jeg er moren til en venn av et av barna, som hun plutselig ville ha anerkjennelse av. Så nei, ikke farens kone. Godt å høre at det er andre som reagerer også. Jeg ville aldri gjort dette mot mine barn, jeg har et barn i skolealder selv. Jeg synes denne tida på året er til å være hjemme og kose seg med barna.
ThirtySomething Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Er du farens kone? Jeg tror ikke man behøver å være farens kone for å reagere på dette. For min del har jo jeg en stesønn, og han har vært oppe i lignende situasjoner. Moren trasset igjennom sine egne behov, og enden på visa er at hun nå har en 15 åring som omtrent ikke orker å kommunisere med henne. Han flyttet hit for en tid tilbake. Skjønner faren i dette tilfellet og hans frustrasjon over å ikke kunne hjelpe barna. De kommer sikkert til å ha det fint på tur, men de vil allikevel ha gått glipp av en hel del fellesskapsting med venner og skolekamerater. Synes ikke det er veldig ansvarlig av en mor å gjøre dette. Vi ville aldri gjort det. Nå får jeg vel på pukkelen igjen, men vi synes ikke noe om å ta barna ut av skolen for å reise på ferie. Det er nok skoleferie til å ta de turene vi eventuelt velger å dra på.
Gjest Mayamor Skrevet 9. desember 2007 #11 Skrevet 9. desember 2007 Er du farens kone? Og om hun var det; ville det endret hennes rett til å reagere?
Gjest Tulipa Skrevet 9. desember 2007 #12 Skrevet 9. desember 2007 Det er en uting å ta barna utav skolen for å reise på ferie .. ærlig talt, skolen har nok av ferie - bruk den til å reise .. Har man ikke råd til å gjøre det så bør man spare til neste år .. Man må tenke på at det faktisk ikke bare er egne unger det går utover når man tar ungene ut noen uker midt i skoleåret - det går utover alle de andre i klassen også når læreren ofte må drive spesialundervisning for å banke inn det tapte hos de som har hatt fri ..
Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Og om hun var det; ville det endret hennes rett til å reagere? Ja, jeg ville synes det var mer sympatisk om man var stemor til barna og konen til mannen som ble ignorert, fremfor at man i rollen som venninne henger ut og søker støtte for at kvinnen er en dårlig og egoistisk mor.
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 9. desember 2007 #14 Skrevet 9. desember 2007 Ja, jeg ville synes det var mer sympatisk om man var stemor til barna og konen til mannen som ble ignorert, fremfor at man i rollen som venninne henger ut og søker støtte for at kvinnen er en dårlig og egoistisk mor. Jeg opphøyde meg selv ved å si at jeg er en venninne. Jeg er en bekjent. Ingen nære relasjoner, men vi har snakket sammen ved enkelte anledninger. Må si jeg reagerer på en del hårreisende avgjørelser denne damen tar. Hadde jeg vært stemor/fars kone så ville jeg nok ikke lagt ut noe her til hugg.
Julianne Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Jeg for min del skjønner ikke dette behovet for å ta barna ut av skolen rett før/etter en ferie, og jeg syns det er dumt uansett hva far vil eller om det er judo gradering og Luciafeiring eller ikke. Mitt viktigste argument er at barna går glipp av læring.
Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Jeg opphøyde meg selv ved å si at jeg er en venninne. Jeg er en bekjent. Ingen nære relasjoner, men vi har snakket sammen ved enkelte anledninger. Må si jeg reagerer på en del hårreisende avgjørelser denne damen tar. Hadde jeg vært stemor/fars kone så ville jeg nok ikke lagt ut noe her til hugg. Synes også det er lite flatterende for damen at hun vil tvinge gjennom ferie og skolefravær som barna ikke ønsker seg, når de kan være hos faren i stedet. Maktdemonstrasjoner er ikke konstruktivt. Læringsargumentet veier ikke så tungt hos meg, det har nok med min erfaring med skolen å gjøre. Foreldre vet ofte selv om de har et barn som er avhengig av å følge undervisning veldig tett eller om de lett tar ting igjen etter et fravær.
Julianne Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 Synes også det er lite flatterende for damen at hun vil tvinge gjennom ferie og skolefravær som barna ikke ønsker seg, når de kan være hos faren i stedet. Maktdemonstrasjoner er ikke konstruktivt. Læringsargumentet veier ikke så tungt hos meg, det har nok med min erfaring med skolen å gjøre. Foreldre vet ofte selv om de har et barn som er avhengig av å følge undervisning veldig tett eller om de lett tar ting igjen etter et fravær. Så du tenker at det er slik i praksis at de foreldrene som har et barn med lærevansker/fagvansker ikke er de som tar ut barna for å dra til Syden i november, mens de som gjør dette er foreldre til barn som lett tar igjen alt det forsømte og/eller som tar med matteboka på ferien?
Gjest Tulipa Skrevet 9. desember 2007 #18 Skrevet 9. desember 2007 Synes også det er lite flatterende for damen at hun vil tvinge gjennom ferie og skolefravær som barna ikke ønsker seg, når de kan være hos faren i stedet. Maktdemonstrasjoner er ikke konstruktivt. Læringsargumentet veier ikke så tungt hos meg, det har nok med min erfaring med skolen å gjøre. Foreldre vet ofte selv om de har et barn som er avhengig av å følge undervisning veldig tett eller om de lett tar ting igjen etter et fravær. Kanskje noen - men jeg skal hilse å si at det er haugevis av foreldre som ikke tenker i de baner engang. De tenker billig sydentur og det faller dem ikke inn at unger faktisk går glipp av ganske mye ved å være borte en uke eller to ..
Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #19 Skrevet 9. desember 2007 Så du tenker at det er slik i praksis at de foreldrene som har et barn med lærevansker/fagvansker ikke er de som tar ut barna for å dra til Syden i november, mens de som gjør dette er foreldre til barn som lett tar igjen alt det forsømte og/eller som tar med matteboka på ferien? Nei, har aldri påstått at alles vurderingsevne er på høyde med min...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #20 Skrevet 10. desember 2007 Eller så kan det være så enkelt som at damen fant en billig ferie som hun tenkte hun skulle spandere på seg og ungene, og så kjøpte hun billetter og var glad og fornøyd med det. Det blir for dumt å spekulere i motiver rundt dette. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne gjort det samme. Man skaper minner og får nye opplevelser, og om ungene går glipp av en Lucia-feiring eller en karate-event så kommer det alltids nye sjanser neste år. Det er ikke verdens undergang, og det må for pokker være foreldrerens rett til å bestemme når han/hun vil dra på ferie med ungene sine. Det går fint an at læreren sender med ungene lekser for de neste ukene dersom ferien er lenger enn en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå