Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 I følge denne artikkelen fra woman 24 vil systematisk trening ha bedre effekt enn medikamentene mange deprimerte får utskrevet fra legen.Så jeg lurer på hva dere som går på eller har forsøkt antidepressiva synes.Trente du før depresjonen kom eller har du forsøkt etter depresjonen startet?Kan det ligge noe i det?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Visse treningsformer, spesielt de som gir stor endorfinproduksjon som jogging, har en veldig god effekt. Yoga og meditasjon er også vist å ha like god effekt som antidepressiva på kort sikt, og langt langt bedre på lang sikt. Alikevel, mener jeg ut fra hva jeg har sett at en god del får en større effekt av antidepressiva en trening. Jeg tror rett og slett det er litt individuelt og at det som trening og antidepressiva gir er litt forskjellige og noen trenger akkurat det som pillene gir selv om de også får stort utbytte av trening. For en del med psykiske problemer vil det å gjennomføre treningen bli problematisk før de har fått en effekt av piller og i mange tilfeller vil piller kombinert med trening/yoga/meditasjon fi større effekt en at man bare bruker en ting. Å delta i kor gir forøvrig i følge svenske forskere like god effekt som gruppeterapi og det tror jeg definitivt på. Når alt dette er sagt vil jeg mene at på lang sikt vil en eller annen form trening være sentralt for psykisk helse og meditasjon og yoga, thai chi eller ligende være all vestlig form for trening totalt overlegent. Det er vist gjennom en rekke studier at meditasjon og yoga endrer hjernen dramatisk på kort sikt og at denne effekten forstetter og fortsetter år for år ettersom man fortsetter å praktiserere. Folk som har meditert en gang om dagen i 15-20 år viser aktivitet i de delene av hjernen som er forbundet med lykke som er større en det som er målt hos noen andre, IQen deres har økt dramatisk (9 poeng i løpet av første 5 år), evnen til å lese andres følelser og kroppspråk er på elitenivå, de har vanvittig mye høyere empati en folk flest og de fulfører tester som er laget for å sjekke hvor presist folk oppfatter omgivelsene sine med perfekt resultat og på kortere tid enn noen andre. I tillegg er den fysiske helsen drastisk endret. Etter 5 års meditasjon er antall legebeøk redusert til 50%. Å meditere 20 minutter om dagen er rett og slett det lureste mann kan gjøre.
Gjest Gjest_isabel_* Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Trening har uten tvil god effekt på den psykiske helsen.kroppen og psyken påvirker hverandre,alle som har opplevd noe forferdelig vet at det kan kjennes på kroppen.men er man skikkelig deprimert kan det være en bøyg bare å komme seg ut døra,så da kan antidepressiva være med på å gi et puff i riktig retning på alle måter(snakker av erfaring).Trening gir overskudd til å takle hverdagen og bedre selvfølelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå