Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #1 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg er ute etter et ord som blir brukt mye i for eksempel samfunnsvitenskaplig sammenheng. Det brukes for å uttrykke at noe er dypt splittet, eller forgrenet, i to eller flere retninger. Det henspilles til gaffeldeling i definisjonen i ordboka, tror jeg, hvor man da ser for seg en gaffel med to eller tre tagger. Har helt jernteppe, og blir veeeldig glad om noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 6. desember 2007 #2 Del Skrevet 6. desember 2007 Divergert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #3 Del Skrevet 6. desember 2007 Tusen takk for forslaget, men det var ikke det jeg tenkte på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. desember 2007 #4 Del Skrevet 6. desember 2007 Det første som faller meg inn er "sprikende". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #5 Del Skrevet 6. desember 2007 Delt, skilt, kløyvd, spaltet, spilende... hm... Si i fra om du kommer på det, for nå irriterer det meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #6 Del Skrevet 6. desember 2007 Takk for engasjementet. Det dreier seg om et fremmedord, og brukes mer om noe som virkelig allerede er delt i to leire med dyptpløyende forskjeller, enn ord med betydningen "sprikende" og "divergerende". Hmmm... Spørs om jeg får bruke fremmedordboka som busslektyre framover. Søren, jeg henger meg så opp i slike ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 6. desember 2007 #7 Del Skrevet 6. desember 2007 Bidireksjonalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 6. desember 2007 #8 Del Skrevet 6. desember 2007 Skisma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettvenninnen Skrevet 6. desember 2007 #9 Del Skrevet 6. desember 2007 Kan det være mitt ooo store favoritt-utrykk: "ambivalent" ? Men skissert som gaffeldeling i ordboken? Hmmm...det stemmer ikke helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tausa* i.i. Skrevet 7. desember 2007 #10 Del Skrevet 7. desember 2007 Det har ikke noe med dissens å gjøre? Skriv når du finner det ut! *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2007 #11 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg er ute etter et ord som blir brukt mye i for eksempel samfunnsvitenskaplig sammenheng. Det brukes for å uttrykke at noe er dypt splittet, eller forgrenet, i to eller flere retninger. Det henspilles til gaffeldeling i definisjonen i ordboka, tror jeg, hvor man da ser for seg en gaffel med to eller tre tagger. Har helt jernteppe, og blir veeeldig glad om noen kan hjelpe meg! Kan det være fraksjonert du mener? Substantivet er fraksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #12 Del Skrevet 13. desember 2007 Tusen takk for svarene, men ingen har truffet, dessverre... Jeg har til og med brukt nesten en time på å bla i boka som (jeg tror) lærte meg dette ordet for første gang, men uten resultater. Det ser ut til at det er tapt. Sukk. Måtte det komme tilbake til meg en gang i fremtiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #13 Del Skrevet 18. januar 2008 ENDELIG!! Min søken er over: dikotomi´ en gr. tvedeling, gaffelgrening jf. trikotomi dikotomi (subst.) Bøyningsformer: en ; -er ; ( gr. dichotomia; til dikho- «to-, tve-» og en avl. av tomos «snitt, del») 1 bot. tvegrening; gaffeldeling . 2 filos. , sosiol. , litt. a oppdeling i to grupper som gjensidig utelukker hverandre: b noe (begrep, fenomen, institusjon) som rommer, bygger på begrepsmotsetninger Tankene mine har streifet innom dette "ordtapet" cirka annenhver dag, men nå kan jeg ende sove godt igjen! Tusen takk for all hjelp og støtte jeg fikk fra dere tidligere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettvenninnen Skrevet 19. januar 2008 #14 Del Skrevet 19. januar 2008 Grattis! Og tak for et nytt ord. Vil si jeg har lært litt av dette jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå