Gå til innhold

Er blitt syk.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er student, men jobber fast annenhver helg på et sykehjem. Har vært syk den siste uka (men har ikke hatt non vakter), men har nå på lørdag og søndag min faste helg. De ringte fra legekontoret i går og sa at prøvene viste at jeg har lungebetennelse, skal begynne med antibiotika i dag. Det jeg lurer på er, hvis jg fortsatt er i så dårlig form i helga, er det nok at jeg skriver egenmelding, eller må de ha sykemelding? (jeg glemte å spørre legen). Har jeg rett på lønn når jeg bare har en stilling på 17 %? Jeg har rett og slett ingen anelse på dette, da jeg ikke har hatt fravær fra jobben tidligere. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du er satt opp på vakt og blir syk, så skal det holde med egenmelding. Men du må ha vært ansatt - husker ikke om det er to eller tre ¨måneder før du kan bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan benytte egenmelding i 3 dager. På 4.dags fravær må man ha legeerklæring. Hvis du har lungebetennelse hjelper kanskje legen din deg med en erklæring alikevel? Det er jo realt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men nå skal jeg jo egentlig jobbe bare 2 dager, så har jeg fjorten dager fri. Da er jeg jo garantert frisk. Nå har jeg jo begynnt på antibiotika i dag, så kan jo være at jeg er bedre til lørdag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har jobbet i mer enn 2 mnd på sykehjemmet kan du bruke egenmelding. Kommunen du jobber i er nesten garantert en IA (inkluderende arbeidsliv) bedrift og det betyr at du kan skrive egenmedling på inntil 8 dager. Etter det må du ha sykemelding. Du har krav på sykepenger for alt arbeid som er planlagt i sykdomsperioden, selv om du ikke har 100% stilling.