Gå til innhold

cook øyene


divine

Anbefalte innlegg

Vi skal begi oss ut til Rarotonga og Aitutaki neste år, men klarer ikke helt bestemme oss for hotell. Ønsker ikke overstadig luksus, men ikke backpacker stil heller.

Noen som har gjort erfaringer positive/negative på hoteller ?

Andre tips til utflukter/aktiviteter ønskes også velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Så heldig du er som skal reise dit! Det er utrolig vakkert! (og jeg har vært flere vakre plasser "neddi der".

På Raratonga er det flere flotte resorter, de er lekre, men ligger ikke ved de flotte strendene og er litt sjel-løse. Du får ikke følelsen av å være på en stillehavsøy. Det spiller ingen rolle hvor man bor hen på øya for det går buss rundt og rundt.

Jeg syns det flotteste var Muri Beach.

Vi bodde på Varas, der har de både backpacker muligheter og du kan leie leil med kjøkken og bad. Det var rimelig (ca 300) og kjempeflott, egen uteplass også, stille (selv om det står no annet i lonely planet) og rolig, og DE lekre strendene. En liten spasertur til dagligvarebutikken. Og som sagt denne kjekke bussen. Vet om mange som har bodd her som har vært fornøyd.

Veldig mange veldig gode spisesteder i Avarua :-)

Aitutaki har en usannsynlig vakker lagune. Og en kirke det er virkelig flott å høre de synge i. Det er stille og rolig på Aitutaki, og noe dyrere enn på Raratonga. Men det er en perle!

Ellers er begge steder så små at det er lett å bli kjent og å finne ut av hva du synes selv og bare kose seg max.

GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmereisen

Er en smule misunnelig... :fnise:

Cook øyene står øverst på listen min for neste ferie. Håper å få det til med en lengre tur i kombinasjon med Australia.

Har du sjekket ut

Tripadvisor

Hoteller Raratonga

Etter iherdig surfing er dette foreløpig mine favoritter på hotellfronten:

Muri Beach Club Hotel på Raratonga

Seaside Lodges Aitutaki

Etu Moana Aitutaki

Når på året har dere tenkt å reise og hvordan blir reisruten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig.. takk for bra tips!

Vi skal reise i mai. Ganske fin måned fordi den ligger i overgangen mellom sesongene så i følge reisebyrået er både hotell og fly billigere i denne perioden. Ikke så mange fra Australia/New Zealand som reiser i denne perioden.

Tror vi lander på følgende rute

Oslo-London-Seoul-Auckland - Rarotonga-Aitutaki-Rarotonga-LA-London-Oslo Totalt koster flyruta 12800kr (+ ca 1500 for t/r til Aitutaki, men den prisen blir bakt inn i hotellovernattingen vi ender opp med å bestille så er litt usikker på 100% prisen der..)

Kommer til å bli noen dager i Auckland før vi flyr over til paradis. Har ikke bestemt oss for antall dager på Rarotonga kontra Aitutaki enda, men regner med sånn ca 7 dager på hvert sted.

Det ble visst mye billigere å kjøre "samme retning" rundt jorda enn å kjøpe noen tur/retur biletter i følge reisebyrået. Skjønner ikke helt hvorfor, men er jo et greit tips å ha med seg dersom man har tenkt å kjøpe flybiletter selv istedenfor å booke via byråer.

Jeg pleier vanligvis alltid å fikse reisene mine selv via div nettkanaler, men akkurat denne reisen ville jeg at at noen med peiling skulle bygge opp en ok rute for jeg har ikke hatt noe særlig tid til å kartlegge så mye på egenhånd den siste tiden.

Av reisebyrået fikk vi disse anbefalingene (etter at de hadde hørt litt på oss om hva vi ville ha)

Rarotonga: Sokala villas Aitutaki: Aitutaki Lagoon Resort & Spa

Tenkte jeg skulle sette meg ned i kveld med en flaske rødvin og surfe litt rundt på øyene og drømme meg bort. Tripadvisor er definitivt et must før beslutning av hotell tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I april/mai var vi på Rarotong og Aitutaki og etterpå dro vi videre til Bora Bora og deretter LA. Dette var en helt fantastisk tur. Har vært på Rarotonga for ca. 7 år siden. Merket godt forskjell på antall turister. Øya var like fantastisk men man får ikke helt den optimale sydhavsopplevelsen, men den får man til fulle på Aitutaki. Har ikke noen anbefalinger når det gjelder overnatting på Rarotonga, utenom at jeg vil anbefale et sted ved Muri pga lagunen. De stedene vi overnattet på kommer jeg ikke til å overnatte igjen hvis jeg skulle fått muligheten. Da vi var på Rarotonga første gangen overnattet vi på Varas. Det var billig, men skittent og overfyllt av "backpakkere" som drakk og skrålte ut i sene nattestimer. Ikke det vi var ute etter akkurat når vi var et par på tur. Beliggenheten var bra da, og det kan for all del ha forandret seg fra da vi var der. På Aitutaki kan jeg absoulutt anbefale Seaside Lodges. Kjempekoselige eiere som gjør hva de kan for at man skal få et bra opphold. Overnatter man et visst antall dager så får man "Island night" og et lagune cruise med i prisen (det var i hvertfall sånn når vi var der i vår) Bungalowene ligger rett på stranden og er relativt nye og ikke minst rene. Betalte ca. kr 1000,- per natt for to personer tror jeg. Vil anbefale å leie scooter på Aitutaki men på Rarotonga går bussen ofte rundt øya så der er ikke behovet så stort. Vil anbefale å bestille flyet fra Rarotonga til Aitutaki tidlig da dere kan få tak på de billige billettene da. Bare gå inn på hjemmesiden til Air Rarotonga.

For meg er det rett og slett paradis dere skal til og er fryktelig misunnelig. Aitutaki er spesiellt et paradis med den fantatstiske lagunen og mindre turister. Spesielle opplevelse og lande på den lille flyplassen der. Anbefaler deg å gå inn på trip advisor dere det er diskusjonsforum og hotelanbefalinger for både Rarotonga og Aitutaki. Veldig nyttig side i planleggingen. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å leie scooter på Raratonga, rimelig var det og enklere enn bussen syntes nå jeg (som så ut til å komme og gå når den selv ville) Artig opplevelse at man må kjøre! ned til politistasjonen for så å kjøre opp for å få førerkort.

Anbefaler å ta en gåtur over øya, fantastisk og forskjellig natur (husk myggspray, DET gjorde ikke jeg)

Har også mindre gode minner fra flyturen Raratonga-Tahiti-LA-London-Oslo i ett strekk. (over 48t) Alle flyturer jeg har hatt siden inkl Sør-Afrika og USA har fremstått som rene kortdistanseflyvninger i forhold.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja flyturen blir nok ikke den mest minnerike delen av ferien. Håper egentlig at jeg har nok bonuspoeng til å gjøre et forsøk på å oppgradere til business noen strekninger i løpet av januar, ligger i grenseland på antall poeng i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...