Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Spørsmål 1 Hvorfor finnes det ikke noe norsk ord med bokstavene (C?) Q W X og Z? Vet ikke om det stemmer, men jeg synes det virker som mange nordmenn er i mot de bkstavene. Er det det, i såfall hvorfor. Bokstavene CK finnes heller, men i Sverige gjør de det, StoCKholm for eksempel. Er det noen grunn? Er de bokstavene så mye mindre norske enn de andre?
tineline Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Alle de bokstavene du nevner kan jo fonetisk skrives med andre bokstaver. Bokstavene vi bruker i dag er det latinske alfabet, og finnes ikke i runeradene. Runer er utviklet for vårt språk og har trolig vært i bruk helt siden 200-tallet. W=V Q=K C=K eller S X=KS Z= vi har ingen stemte s-lyder i det norske språk
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Z= vi har ingen stemte s-lyder i det norske språk Der tror jeg prinsgemalen Ari vil være sterkt uenig med deg.
Brukernavn Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 Der tror jeg prinsgemalen Ari vil være sterkt uenig med deg.
tineline Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 Xylofon er latin og kommer av "xylo" (tre) og "fon" (lyd).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå