Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #1 Del Skrevet 5. desember 2007 Spørsmål 1 Hvorfor finnes det ikke noe norsk ord med bokstavene (C?) Q W X og Z? Vet ikke om det stemmer, men jeg synes det virker som mange nordmenn er i mot de bkstavene. Er det det, i såfall hvorfor. Bokstavene CK finnes heller, men i Sverige gjør de det, StoCKholm for eksempel. Er det noen grunn? Er de bokstavene så mye mindre norske enn de andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 6. desember 2007 #2 Del Skrevet 6. desember 2007 Alle de bokstavene du nevner kan jo fonetisk skrives med andre bokstaver. Bokstavene vi bruker i dag er det latinske alfabet, og finnes ikke i runeradene. Runer er utviklet for vårt språk og har trolig vært i bruk helt siden 200-tallet. W=V Q=K C=K eller S X=KS Z= vi har ingen stemte s-lyder i det norske språk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #3 Del Skrevet 6. desember 2007 Z= vi har ingen stemte s-lyder i det norske språk Der tror jeg prinsgemalen Ari vil være sterkt uenig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 9. desember 2007 #4 Del Skrevet 9. desember 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 13. desember 2007 #5 Del Skrevet 13. desember 2007 Der tror jeg prinsgemalen Ari vil være sterkt uenig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. desember 2007 #6 Del Skrevet 19. desember 2007 Xylofon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 31. desember 2007 #7 Del Skrevet 31. desember 2007 Xylofon er latin og kommer av "xylo" (tre) og "fon" (lyd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå