Gå til innhold

Spinningsko

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Jeg har sett på sko til å bruke på xyclingtimene på Elixia og lurer på hva slags sko jeg bør ha?? Hasr spurt i et par butikker, og fikk helt forskjellige svar. På XXL sa han at jeg ikke burde kjøpe de som var helt glatte under forda fikk jeg ikke noe feste, og ikke de med store "tagger" under heller, for det var ment for utesykling. (at de ikke passet så godt til pedalene på xycling-sykkel?)

Hos Anton Sport sa de at det er akkurat det samme og viste meg den samme Diadora med store "tagger" under som jeg ikke ble anbefalt hos XXL.

Hmm.. noen med erfaring???

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Glatte sko er landeveissko, de med knotter er terrengsko. Det er visst blitt konvensjon å bruke terrengsko på spinning, og det er mest sannsynlig at cleaten (den som fester skoen i pedalen) passer hvis det er en terrengcleat.

En annen fordel med terrengsko er at de er mindre glatte å gå inne med.

Skrevet

Hva er egentlig spinningsko godt for ?? Skjønner jo at det er greit med vanlig sykkelsko når man sykler ute for å få trøkk oppover og høyere fart, men man blir vel ikke akkurat ferdig med spinningtimen fortere med spinningsko ?? Det handler vel bare om å trene ?

...eller er det stilig ??

Skrevet

Uten spinningsko får du ikke trukket pedalene med deg, og da mister du a) en del treningseffekt, og b) teknikktreninga som kommer til nytte når du setter de på sykkelen til våren - spinning er uvurderlig for å trene opp et rundt tråkk.

Skrevet

Ok. Skjønner. Men treningseffekt ? Det er vel motstanden det står på uannsett? Skjønner dog de som vil holde teknikken ved like om vinteren.

Skrevet
Ok. Skjønner. Men treningseffekt ? Det er vel motstanden det står på uannsett? Skjønner dog de som vil holde teknikken ved like om vinteren.

Med spinningsko jobber du effektivt hele tråkket og klarer dermed å legge på mer motstand, som igjen øker treningseffekten.

• 3 uker senere...
Gjest Marillia
Skrevet

I tillegg slipper du å ha stramme reimer rundt foten.

• 3 uker senere...
Skrevet

Om du bare tråkker ned, så trener du forsiden av låret, men om du både tråkker ned og trekker opp, så får du effekt rundt hele låret. Derfor er det greit med spinningssko, for da sitter foten fast så du greier å bruke like mye krefter hele vegen rundt tråkket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...