Gå til innhold

Doktorgrad


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg har fått tilbud om å ta doktorgrad. Jeg har ingenting imot å gjøre det, men tenker på jobbmuligheter etter avsluttet doktorgrad. Er 100% sikker på at jeg ikke har lyst til å bli i akademia senere i livet, og vil over i privat næringsliv. Ser etter jobber i privaten nå også, men det er ingenting som er relevant.

Så mitt spørsmål er, skal jeg hoppe i det, ta doktorgrad nå, få barn, og deretter søke meg over i privaten? Eller vil mine sjanser til å få jobb være lavere med en doktorgrads-utdannelse, slik at jeg egentlig ikke bør da den utdannelsen?

Hva sier dere som ansetter folk i private bedrifter: Hvor mottakelige er dere for kandidater som har doktorgradsutdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Det kommer an på hva slags fagretning det er snakk om, er min erfaring, og ikke minst: om det faktisk finnes jobber til kandidater med fullført grad. Jeg har selv en smal, teoretisk doktorgrad, og opplever at det knapt finnes stillinger å søke på, og dessuten har jeg også fått signaler fra akademia at dersom jeg søker på stillinger som ikke krever doktorgrad, vil jeg diskvalifisere meg selv i en eventuell senere runde innen akademia.

Så du må se på problemstillingen fra flere sider, og hva du egentlig vil. En doktorgrad krever 100% tilstedeværelse og vel så det i løpet av de tre eller (mest vanlig) fire årene studiet varer, så du må rett og slett finne ut hva du vil prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morgan sier er dette veldig avhengig av felt.

Selv er mitt fagfelt relativt "mykere" enn Morgans, og jeg vurderer å søke jobber i næringslivet. Problemet mitt er bare at hos den type bedrifter som vil være relevant for meg, er det uvanlig å ansette folk basert på utdannelse - der er det bare relevant erfaring som gjelder.

Særlig tror jeg de med bakgrunn fra naturvitenskapelige fag, dataorienterte, og ingeniørrettede fag ikke skal ha store problemer med å få jobb i næringslivet etter en doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Nei, dette er virkelig ikke lett. Det er snakk om doktorgrad i et av de "myke" realfagene, biokjemi.

Noen sjefer fra private bedrifter her som kan gi råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...