Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Kan man få angstlignende reaksjoner av kaffe? Min samboer drakk gjerne en kanne kaffe i løpet av få timer før, men de siste årene har han begynt å få angstlingnede anfall med hjertebank i forbindelse med kaffedrikking. Det føles som om hjertet pumper altfor fort og at han ikke får puste skikkelig. Det prikker i fingre og han blir veldig redd og nervøs. Dette skjer alltid når han har drukket kaffe, men sjelden mer enn 1-2 kopper. Det kan også være i sammenheng med at han har spist lite, og er litt stresset pga jobb eller skole. Nå i eksamensperioden har han hatt mange slike anfall, og da han jobbet et sted han mistrivdes mye fikk han det også. Men sjelden når han var på jobb, det kom når han var på vei hjem, eller satt hjemme og slappet av. Mannen har høy forbrenning og kan spise hele tiden så jeg lurer på om det er sammenhengen med stress, lite mat og kaffe. Men når dette skjer har han sjelden drukket mer enn 1-2 kopper kaffe og 1-2 halvlitere med cola. Hva med sukkersyke? Han er ikke mye tørst og drikker lite. Kan det likevel være et alternativ? Jeg prøver å få han til å gå til legen, men legen hans holder til 1 times reisevei unna, så han bare utsetter og utsetter selv om jeg har bedt han bytte fastlege mange ganger
Gjest Dolce Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 (endret) *borte* Endret 22. januar 2008 av Dolce
Merneith Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Det er en forholdsvis vanlig bivirkning av koffein, som jo er et sentralstimulerende middel. Koffein forsterker også eventuelle angstanfall. Det åpenbare rådet er å kutte ut kaffe og cola og se om det samme gjentar seg..
aline Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 ja, det er fullt mulig (og ikke helt uvanlig) å få angstliknende symptomer av kaffe. Selv kan jeg ikke drikke en halv kopp engang, begynner å kaldsvette oppover ryggen, skjelver, blir lett virkelighetsfjern og kvalm. Så, jeg drikker ikke kaffe. ;-) om det er eneste gangene han får dette, ville jeg først prøvd å la være å drikke kaffe og cola, fungerer det og han ikke opplever noe i andre situasjoner, så vet han jo hva han reagerer på og hva han bør holde seg unna.
Lilith Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Jepp, jeg har det også sånn, og drikker veldig sjelden kaffe
Gjest Silmarill Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Hei, Kaffe og Cola fører til hjerteklapp dersom du drikker mye av det! (dvs. Koffeinholdige drikker fører til dette) Mennesker som lider av eks. angst frarådes å drikke eller ta noe som innholder koffein fordi det kan forverre situasjonen! Pasienter som plages med angst (både generalisert angst og panikkangst), visse rytmeforstyrrelser i hjertet og mageproblemer (dyspepsi), kan få tilstanden forverret ved inntak av for mye koffein. I slike tilfeller advares det mot kaffebruk eller større inntak med koffein. Tatt fra denne linken: HER
Betsy Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Jeg også får slike virkninger av kaffe noen ganger, men ikke så ofte. Jeg har en ufarlig rytmeforstyrrelse på hjertet, og jeg kan kjenne hjertet "ta av litt" dersom jeg har drukket for mye kaffe. Men avhengig som jeg er, et par kopper daglig må jeg ha! :kaffe:
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Ja, herlighet jeg får så angst når jeg drikker kaffe. Det er mye verre når jeg er sliten eller stresset. Får også angst av for mye melke-produkter og sterke lukter som feks maling, parfyme, osv. Heldigvis er det jo et ganske enkelt grep da; kutte ut kaffen.
stjernekyss Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Dette får jeg også. Drakk mye kaffe før, men så sa det stopp gitt. Etter noen år har jeg prøvd igjen, tenkt at det kan jo ikke ha vært så ille, men sannelig var det ikke akkurat så ille. Jeg sliter ikke med angst eller hjerterytmefeil, men får koffeinsjokk likevel. Har forøvrig rask forbrenning, men tror ikke det har noe med saken å gjøre. Edit: jeg både solgte og spiste koffeintabletter til den store gullmedaljen på knøttedisko da jeg var liten, så har sikkert fått nok koffein for en livstid, men drakk masse kaffe i årene mellom, før jeg begynte å reagere på det, så tror ikke det har noe med saken å gjøre. Endret 20. februar 2009 av stjernekyss
aline Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Edit: jeg både solgte og spiste koffeintabletter til den store gullmedaljen på knøttedisko da jeg var liten, din langer!! koffeinlangeren stjernedryss får meg til å flire enda gitt... ser det klart for meg! pusher koffein på barnedisko.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 har drukket kaffe lenge, men no for 2 veker siden fikk jeg sånn angst tull. kutta ut kaffen å de funka fett!
Gjest Gjest_000 Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Jeg har også tydeligvis fått samme problem. Jeg har pleid å drikke kaffe hver eneste dag, og opptil 3-4 kopper hver dag. Men plutselig sa det stopp. Jeg fikk såpass ille anfall at jeg trodde jeg skulle dø. Når jeg fikk disse anfallene så gikk hjertet mitt i hundre, jeg skalv fra topp til tå (Nesten så ille at jeg ikke kunne stå oppreist) og jeg klarte ikke å puste rolig med mindre noen hjalp meg med dette. Jeg har selv ikke angst, men jeg fikk påvist magekatarr en måned etter anfallene hadde startet. (Vet ikke om det er noen sammenheng der.) Men nå kan jeg ikke drikke noen som helst koffeinholdige drikker i det hele tatt, uten å få et anfall.
Gjest otrivin Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Kan være noen har svart før, orket ikke lese igjennom, men jeg slet med angst da jeg var liten så vet ikke det er derfor eller tilfeldig, men jeg blir sånn noen ganger av cola (drikker ikke kaffe da), men koffein skal jo "vekke" deg så det er vel sikkert noe i det som får hjertet til å dunke fortere eller slikt (logisk??). Jeg kan ihvertfall bli jævlig shaky av cola en gang i blant. Hahah. Fysisk angstanfall uten psykisk redsel sånn ca.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå