Gå til innhold

Forskjellsbehandling på skolen


Midna

Anbefalte innlegg

For noen uker siden hadde vi et tverrstudiums arrangement på skolen som gikk over 2 uker. Hvis vi var borte 2 ganger eller mer med legeerklæring så måtte vi ta en muntlig eksamen for å få den skriftlige eksamen godkjent.

Vi var delt inn i grupper med en prosjektleder på hver gruppe som hadde ansvar for å ta fravær hver dag og levere dette til foreleserne.

Jeg klarte selvfølgelig å bli syk og ble borte i to dager med legeerklæring. Det samme skjedde med en veninne i klassen min.

I dag gikk vi opp på eksamenskontoret for å levere legeerklæringsskjemaet og forhøre oss litt om denne eksamenen siden vi ikke hadde fått noe beskjed rundt dette.

Hun som er ansvarlig på eksamenskontoret gikk igjennom listene og det viste seg at min veninne ikke hadde fått fravær selvom hun var borte! Prosjektleder hadde tydeligvis krysset av at hun var der selvom hun ikke var det. Veninnen min sier at det var rart da hun hadde vært borte to ganger. Men da sier bare dama på eksamenskontoret at det var rart men da hadde hun fått godkjent men jeg hadde ikke fått godkjent og måtte ta eksamen!

Dette syntes jeg er utrolig urettferdig. Det var jo selvfølgelig bra for veninnen min at hun slapp, men vi hadde vært borte akkurat like mange ganger, og da syntes jeg det er skikkelig urettferdig at jeg må ta eksamen mens hun ikke.

Hva syntes dere jeg skal gjøre? Skal jeg gå videre med dette eller skal jeg la det ligge?? Noe sier meg at jeg kanskje burde la være, men rett skal være rett. Enten så får hun ta den ellers så får jeg slippe syntes egentlig jeg... hun stod jo der med legeattest og sa at hun hadde vært borte men det brydde ikke hun på eksamenskontoret seg noe om... syntes det virker veldig uproft av eksamenskontoret og har veldig lyst til å sende inn en klage..

Endret av Miss Ariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du har så mye å "tjene" på å ta denne saken videre. Jeg kan forstå at det er provoserende at man blir behandlet forskjellig, men det er ikke noe opplagt man kan gjøre med det. Din venninne slipper tydeligvis å ta eksamen, siden eksamenskontoret ikke går inn og endrer oppmøtelistene selv om hun fortalte hun hadde vært syk.

Å si at enten burde hun ta den, eller så burde du også slippe, syns jeg ikke rimer. Det finnes ingen grunn til at du ikke skal ta den, du er jo tydeligvis klar over at du var syk, og dermed må ta den muntlige eksamenen. Hvis det er noe som skal endres på så er det eventuelt at din venninne ikke skal slippe unna.

Eksamenskontoret kan ikke ta noe direkte ansvar for at en prosjektleder ikke fyller ut oppmøtelistene nøye nok. Det er prosjektlederens ansvar. At du skal slippe bare fordi hun hadde "flaks" virker i alle fall ikke rimelig.

Hvis jeg hadde vært i dine sko ville jeg bitt i det sure eplet, tatt eksamenen og fortalt min venninne at hun er en heldiggris. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen

Er det fordi eksamenskontoret har oppført seg uproft at du vil klage?

Eller er det fordi at du vil at enten skal både du og veninna di ta eksamen, eller så skal ingen?

Kva vil du oppnå med klaga?

Om det er førstnemnde, så verkar det ikkje (ut ifrå det du har skrive) som om det er nødvendig.

Om du vil klage på urettferdig behandling.

Skjønar at denne saka er frustrerande. Hadde og skjønt det om du hadde klaga. Men personleg hadde eg mest sannsynleg ikkje gjort det om det var snakk om ei god veninne. Du må sikkert ta den muntlege eksamenen uansett. Og der er vel ein sjanse for at veninna di risikerer å måtte ta den likevel?

Kva meina veninna di om saka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Monetsium, dette må du bare leve med.

Hvis du klager på dette, så vil du bare stille deg selv i et særlig uheldig og barnslig lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere har skrevet er vel egentlig det jeg har tenkt også. Jeg skjønner jo at jeg må ta den uansett.

Det som sårer meg litt er at veninna mi ikke reagerte i det hele tatt. Hun ble kjempe glad, og det skjønner jeg jo. Jeg hadde jo blitt det selv også sikkert. Men jeg sa jo til henne at jeg syntes det var utrolig urettferdig at hun bare slapp unna og at jeg ikke gjorde det, men det bare blåste hun vekk.

Kanskje det som plager meg mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere har skrevet er vel egentlig det jeg har tenkt også. Jeg skjønner jo at jeg må ta den uansett.

Det som sårer meg litt er at veninna mi ikke reagerte i det hele tatt. Hun ble kjempe glad, og det skjønner jeg jo. Jeg hadde jo blitt det selv også sikkert. Men jeg sa jo til henne at jeg syntes det var utrolig urettferdig at hun bare slapp unna og at jeg ikke gjorde det, men det bare blåste hun vekk.

Kanskje det som plager meg mest...

Men herrefred, du hadde sikkert reagert på akkurat samme måte selv dersom du fikk beskjed om at du slapp en eksamen du var instilt på å måtte ta.

Og for øvrig er det ikke urettferdig - hun har hatt kjempeflaks med seminarlederen sin, siden h*n ikke har vært opptatt av fravær, mens du er blit behandlet akkurat slik dere egentlig skulle, med å måtte ta eksamen ved fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at du etterlyser noen reaksjon, men samtidig så betegner det vel ikke noe i vennskapet deres at hun ikke insisterte på å ta eksamen, fordi det skulle vært mer rettferdig ovenfor deg. Du kan jo heller prøve å glede deg på hennes vegne. Alle sånne urettferdigheter tror jeg jevner seg ut over tid. Neste gang er det kanskje du som slipper litt billigere unna.

Hvis du føler deg såret av at hun bare blåste det vekk kan du jo forsøke å si det, uten å virke konfronterende. Er hun en god venninne bør dere klare å ha en god prat om dette.

Endret av Monetsium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sårer meg litt er at veninna mi ikke reagerte i det hele tatt. Hun ble kjempe glad, og det skjønner jeg jo. Jeg hadde jo blitt det selv også sikkert. Men jeg sa jo til henne at jeg syntes det var utrolig urettferdig at hun bare slapp unna og at jeg ikke gjorde det, men det bare blåste hun vekk.

Kanskje det som plager meg mest...

Nei, vet du meg hva...hva er det slags venninne du har egentlig??Skikkelig dårlig gjort av henne. Det hun burde gjort om hun var en skikkelig venn var å hjelpe deg med å gå til lærer å si at eneten skal dere begge ta den , eller skal begge slippe. Dårlig venninne om hun ikke gjør dette om du spør henne om dere kan gjøre dette!! Venner kommer og går... Og er hun på den måten så bør du gi f i henne og ta dette opp med lærer selv... Det er din "venninne" som startet dette ved å ikke støtte deg...og da er det ikke du som ødelegger vennskapet om hun blir sur om å måtte ende opp med å ta eksamen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du meg hva...hva er det slags venninne du har egentlig??Skikkelig dårlig gjort av henne. Det hun burde gjort om hun var en skikkelig venn var å hjelpe deg med å gå til lærer å si at eneten skal dere begge ta den , eller skal begge slippe. Dårlig venninne om hun ikke gjør dette om du spør henne om dere kan gjøre dette!! Venner kommer og går... Og er hun på den måten så bør du gi f i henne og ta dette opp med lærer selv... Det er din "venninne" som startet dette ved å ikke støtte deg...og da er det ikke du som ødelegger vennskapet om hun blir sur om å måtte ende opp med å ta eksamen....

Det er ikke slik det fungerer. Enten så tar begge eksamen, eller så tar bare TS eksamen. Reglene for fravær var krystallklare...

Så nå er det opp til TS om hun vil sladre til læreren slik at hennes venninne også må ta eksamen.

Ellers så synes jeg ikke at TS' venninne startet dette. Hun kunne da ingenting for at seminarlederen hennes ikke rapporterte om fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Nei, vet du meg hva...hva er det slags venninne du har egentlig??Skikkelig dårlig gjort av henne. Det hun burde gjort om hun var en skikkelig venn var å hjelpe deg med å gå til lærer å si at eneten skal dere begge ta den , eller skal begge slippe. Dårlig venninne om hun ikke gjør dette om du spør henne om dere kan gjøre dette!! Venner kommer og går... Og er hun på den måten så bør du gi f i henne og ta dette opp med lærer selv... Det er din "venninne" som startet dette ved å ikke støtte deg...og da er det ikke du som ødelegger vennskapet om hun blir sur om å måtte ende opp med å ta eksamen....

Du mener dette ironisk, ikke sant :fnise: I så fall liker jeg humoren din.

Og til trådstarter: Hva tjener du på at venninna di også må ta eksamen? Blir det mindre å gjøre på deg da? Livet er av og til urettferdig, og at noen har veldig flaks noen ganger må man bare leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til å gå videre med dette. Men jeg må inrømme at hadde det vært motsatt så hadde jeg i det minste reagert på en litt annen måte.

Det jeg stusser over er at det er elever i klassen vår som har blitt valgt ut til å ta fravær, og da burde også skolen kvalitetssikret dette? Hvis reglene for fravær er så krystallklare så bør de jo sjekke det opp hvis en elev sier hun har vært borte og hun da får godkjent fordi at en annen elev ikke har tatt fravær.

Men det spiller egentlig ingen rolle. Jeg tar eksamen og glemmer hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...