Siona Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Jeg leste i nettavisen idag at en seksjonssjef i mattilsynet fraråder gravide å spise mykost som camembert og brie, selv om den er pasteurisert. I samme artikkel er det en gravid dame som uttrykker bekymring fordi hun har spist camembert og smøreost. Betyr dette at man ikke bør spise smøreoster og kremoster som philadelphia og baconost? Ble litt bekymret nå, for jeg har omtrent ikke spist annet pålegg i det siste... 1
Gjest Morgan le Fay Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Baconost og Philadelphia er henholdsvis smelteost og ferskost, og kan umulig være farlig. Med "mykoster" menes her myke muggoster, altså ikke ferskoster.
Mrs N Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Jeg ble anbefalt å IKKE spise smøreoster som philadelphia når jeg var gravid. Dette er i Storbritannia så det er litt andre retningslinjer her, men det er listeriabakterien de er redde for her og.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Baconost og Philadelphia er henholdsvis smelteost og ferskost, og kan umulig være farlig. Med "mykoster" menes her myke muggoster, altså ikke ferskoster. Ferskost kan vel være upasteurisert? Eller? Jeg er ikke helt sikker, jeg er enig med deg i at det i hvert fall er en helt annen type ost enn de andre... Det jeg ville vært forsiktig med er i hvert fall alle muggoster, og upasteuriserte andre oster (blant annet endel oster fra gårdsmeierier, dessverre). Også oster som "likner på" vanlig gulost osv kan være upasteurisert; da dette såvidt jeg vet har å gjøre med behandling av melka helt i startfasten av ostelaginga. Jeg (er ikke gravid, da) har i hvert fall kjøpt upasteurisert gauda og regner med det finnes upasteuriserte jarlsbergliknende ost o.l., så les etiketten og kjøp sikre merker.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Til siste taler: du har selvsagt helt rett. Pasteurisering er oppvarming av melken til over et visst antall grader (orker ikke sjekke nå), for å drepe visse bakterier. Jeg antar at Philadelphia er laget av pasteurisert melk, men dette burde være en smal sak å sjekke. Personlig tror jeg at små gårdsmeierier kanskje er lurest å holde seg unna hvis man er gravid, etter føre-var-prinsippet (jf. dagens oppslag i blant annet Dagsavisen).
Trampe Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Uff, i perioder er det kun baconost det går på her, når matlysta er i bunn. Men den skal da være trygg...
Mrs N Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Det står på baconosten her at den er trygg for gravide. Jeg var veldig mistenksom ovenfor det meste av alle rare typer oster, og spiste bare baconost og vanlig hvitost.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 5. desember 2007 #8 Skrevet 5. desember 2007 Her står det helt nederst på siden at Philadelphiaost er laget av pasteurisert melk, i hvertfall i Norge. For andre land kan det selvsagt gjelde andre regler.
Gjest imli Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har i alle fall fått beskjed om at det kun er muggoster man skal unngå, mens andre typer smøreoster greit. Det får da være måte på til hysteri, snart kan man nesten ikke spise noen ting mens man er gravid...
Mrs N Skrevet 5. desember 2007 #10 Skrevet 5. desember 2007 Var ikke den osten som den gravide damen fikk på rikshospitalet også pasteurisert? Den inneholdt likevel listeria den. Sitat fra rikshospitalet i VG: "Den bløtosten vi serverte var pasteurisert, men inneholdt likevel listeriasmitte." Nettopp derfor holdt jeg meg borte fra ALL mykost som det ikke sto skriftlig på at den var trygg for gravide.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Var ikke den osten som den gravide damen fikk på rikshospitalet også pasteurisert? Den inneholdt likevel listeria den. Sitat fra rikshospitalet i VG: "Den bløtosten vi serverte var pasteurisert, men inneholdt likevel listeriasmitte." Nettopp derfor holdt jeg meg borte fra ALL mykost som det ikke sto skriftlig på at den var trygg for gravide. Muggoster "gjærer" jo videre etter at den er lagd, så det er sikkert grobunn for listeria der også. Grenseverdiene for listeria er forresten forskjellige i forskjellige typer mat, nettopp pga mulighet for utvikling av bakterien i det ferdige produktet, så det kan ha med det å gjøre - en liten glipp :klø: Forresten ville jeg holdt meg unna mer enn muggost all den tid upasteurisert melk brukes i endel vanlige oster fra småmeierier og utenlandske oster. Sist det ble påvist listeriasmitte skyldtes det en gulost (?) fra et gårdsmeieri i Nord-Trøndelag. Vanligvis ville jeg tenkt at det var hysterisk, men nå som det er påvist smitte ved flere tilfeller i løpet av ganske kort tid, ville jeg vært forsiktig om jeg var gravid eller i andre risikogrupper.
Mrs N Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 Helsemyndighetene vurderer nå å endre rådene for hva de anbefaler gravide å ikke spise, bl.a myk- og bløtost: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=187936
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå